"נוהל ישובים חדשים": השר גלנט נאבק למען בינוי בדרום

הממשלה הפנימה שמוטב לחזק ולעבוד ישובים ותיקים, בין אם חזקים או חלשים, ולא להקים בישראל עוד ישוב חדש • לדוגמה, כלום לא קרה עם חמשת היישובים חדשים בנגב שהממשלה החליטה להקים עוד בנובמבר 2015 • עם זאת, לא כולם מיישרים קו ושר השיכון יואב גלנט ממשיך לפעול למען ישובים חדשים בישראל

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

ממשלת ישראל הפנימה את מה שגופי התכנון יודעים מזמן. מוטב לחזק ולעבות ישובים ותיקים, חזקים או חלשים, ולא להקים בישראל עוד ישוב חדש. לכן, למרות שהממשלה החליטה ב-22 בנובמבר 2015 על הקמת חמישה ישובים חדשים בנגב (ניצנית, דיה, נווה גוריון, אשל הנשיא ודניאל), שום דבר לא באמת קרה.

ההיפך הוא הנכון. לפני שבועות ספורים החליטה הוועדה הגיאוגרפית שהקים שר הפנים אריה דרעי לבטל דה פקטו ישוב קהילתי קיים. למגינת לבם של מאות תושבי היישוב הטרי כרמית (היושב בין היישוב מיתר ליער כרמים, מצפון לבאר שבע), ושל עוד מאות ישראלים שהחלו בשנה האחרונה להקים בו את ביתם, המליצה הוועדה לספח את היישוב הטרי אל תוך מועצה מקומית מיתר (ישוב שכולל בסה"כ 7,500 תושבים). במקום ישוב פסטורלי קטנטן (2,500 משפחות בתכנון, 470 בשלב ראשון), הם יהפכו לתושבי שכונה.

אבל לא כולם מיישרים קו. שר השיכון גלנט, החובש בראש ובראשונה את כובע הביטחוניסט ("אלוף במיל"), ממשיך לבשר ולפעול להקמת ישובים חדשים ברחבי המדינה. במקום לחשוב תכנונית-סביבתית-חברתית, תמיד נוח יותר לנהל דיון רועש ותקשורתי של שמאל מול ימין, "ציונות" מכאן מול "השתלטות עוינת של 2,300 מקצבי ישובים בדואים לא חוקיים" משם. וכמו שאמר השר גלנט בדיון שנערך לפני פחות מחודשיים בוועדת הפנים, בשאלה מדוע לא מיושמת אותה החלטה מנובמבר 2015,"אנחנו לא עובדים רק לפי כסף. אם היינו פועלים לפי כסף דימונה וירוחם ונתיבות, אופקים ושדרות לא היו קיימות היום. אבל הן קיימות, והן ערים משגשגות כי מישהו החליט את ההחלטה לפני 50 שנה".

וביום שלישי השבוע (24.7), בעקבות הלחץ של ועדת הפנים (יו"ר הוועדה יואב קיש הדגיש כי גם הוא תומך בהקמת הישובים), תתכנס הוולנת"ע - ועדת המשנה של המועצה הארצית לנושאים תכנונים עקרוניים - כדי לגבש "נוהל ישובים חדשים". סוף סוף אמורה מועצת התכנון העליונה להוציא תחת ידה קריאה מסודרת וברורה. למעט ישובים צמודי דופן, שנושאים עמם בשורה חברתית חשובה (ברשימת היישובים החדשים יש שניים כאלה - דניאל, ע"ש הילד דניאל טרגרמן ז"ל שנהרג מפגיעת פצמ"ר בביתו שבנחל עוז, ליד הכפר השיקומי עלה נגב, ואשל הנשיא ליד כפר הנוער אשל הנשיא), יש לקוות שאנשי התכנון בוועדה לא יתנו יד לפופוליזם, שרק מחליש את הפריפריה עוד יותר.

וכמו שאמר ראש מועצה אזורית רמת נגב ערן דורון בדיון שנערך בכנסת: "היה קשה להקים יישובים בארץ ישראל בתקופה הטורקית, היה קשה להקים יישובים בארץ ישראל בתקופה המנדטורית, אבל הכי קשה זה להקים יישובים בתקופה הזו". וטוב שכך.

מילות פרידה:
בתום 12 שנה שבהן ערכתי באהבה ובאמונה 600 גיליונות של מגזין הנדל"ן שבידיכם, אני עובר בעז"ה הלאה, להקמת ועריכת אתר תוכן ב"מרכז הנדל"ן" ולכתיבת טור שבועי בעיתון "מקור ראשון". תודה על האמון והאהבה שהחזרתם לי מדי שבוע.