ב-ynet שוקלים מעבר חלקי למודל של "חומת תשלום"

באתר הפופולרי של קבוצת "ידיעות אחרונות" עובדים על פרויקט שעשוי לצאת לפועל כבר בחודשים הקרובים, שיגביל את הגישה לחלק מהאתר רק ללקוחות משלמים

בקבוצת ידיעות אחרונות עובדים על פרויקט שיעביר חלק מתכני אתר האינטרנט הפופולרי ynet, אל מאחורי "חומת תשלום". לפי חלק מההערכות ייתכן כי המהלך ייצא לדרך כבר בחודשים הקרובים כשתאריך היעד שעליו מדברים בקבוצה הוא ינואר 2019.

כיום בישראל רק קבוצת "הארץ-דה מרקר" מפעילה מודל של חומת תשלום באתריה. הניסיון להפעיל את המודל - גם אם באופן חלקי ולא על כל התכנים - באתר פופולרי כמו ynet, שפונה לפלח רחב מאוד של האוכלוסייה, יהיה ללא ספק מאתגר.

על פי הערכות, ב-ynet לא מתכוונים לסגור לכניסה תכנים מהסוג שקיים כיום באתר, אלא ליצור בנוסף להם תוכן פרימיום שעבורו ייגבה תשלום נוסף. תוכן כזה יכול להגיע גם ממוספי סוף השבוע של העיתון ומהמגזינים של הקבוצה, אך הכוונה היא שגם בתוך האתר עצמו ייצרו תכנים נרחבים ומעמיקים יותר - בין היתר גם תכני וידיאו - ועבורם ייגבה התשלום הנוסף.

אתגר נוסף שעומד בפני הקבוצה נוגע להיבטים הטכנולוגיים ובהם יצירת מערכת החיוב ("בילינג") - עניין שאינו טריוויאלי, וגם בקבוצת הארץ השקיעו בו לא מעט מאמצים כחלק מהתהליך שעברו האתרים שלה.

הצבת "חומת תשלום" באתרים היא שיטה שהולכת ותופסת תאוצה בעולם על רקע הקושי ההולך וגדל לרשום הכנסות מפרסום דיגיטלי, תחום שנשלט על ידי פייסבוק וגוגל הענקיות. מדובר בשיטה שלא דורשת תשלום עבור כל כניסה לאתר, אלא רק בכפוף לפרמטרים שונים שמוגדרים על ידי בעלי האתר, כמו השאלה מהיכן מגיע הגולש, או תדירות הגלישה שלו לאתר.

לאתר "הארץ" בעברית שהוא כאמור האתר העיקרי שפועל כיום באמצעות השיטה הזאת בישראל, יש - לפי נתונים שהועברו לאחרונה על ידו ל"גלובס" - כ-36 אלף לקוחות משלמים, בין אם במחיר מלא (45 שקל לחודש), ובין אם דרך מבצעים שונים.

מי שמעורב בצורה משמעותית בפרויקט הוא אלון גולדשטיין, שכפי שנחשף ב"גלובס" מונה לאחרונה לסמנכ"ל קבוצת ידיעות אחרונות, ויחד איתו עובד על צד התוכן דרור עמיר, סגן עורך Ynet. את הפרויקט אמור להוביל אבי בן טל, מנכ"ל ynet, ומי שמרכז אותו תחתיו הוא סמנכ"ל הדיגיטל, ברק קלמנוביץ'.