הקמת הטרמינל הזמני בשדה דב תידחה ב-5 חודשים נוספים

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה היום את הצו שדוחה את הקמת הטרמינל הזמני לשדה התעופה האזרחי • ח"כ קיש: "אני מאוד לא רוצה לאשר את הצו לאור ההתנהלות הלא ראויה, אחרי ההבטחות בדיון הקודם אבל אם לא נאשר, שדה דב ייסגר בעוד שבוע"

שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי
שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה היום (ד') את הצו שדוחה את הקמת הטרמינל הזמני לשדה התעופה האזרחי בשדה דב ויאפשר את המשך פעילות הטרמינל והשדה. נזכיר כי אתמול נחשף ב"גלובס" כי שר האוצר הגיש בקשה דחופה לוועדת הפנים לדון ולאשר את הצו לפני שיפוג בסוף החודש הנוכחי.

חוק שדה התעופה דב הוז קובע כי על המדינה להתחיל ללא דיחוי בביצוע העבודות והקמת המבנים הנדרשים לשם המשך הפעלתו הזמנית של שדה התעופה לתעופה אזרחית כך שיחל לשמש מסוף זמני לא יאוחר מ-1 בדצמבר 2017, מועד המעבר. כמו כן, נקבע כי שר האוצר באישור ועדת הפנים רשאי לשנות את מועד המעבר בצו. בעבר הוארך המועד ל-31 ביולי 2018 וכעת ביקש משה כחלון להאריך את המועד פעם נוספת ל-31.12.2018.

בדברי ההסבר לצו נכתב כי ב-24 ביוני 2018 קיבלה הממשלה החלטה לתקן את טיוטת חוק שדה דב הוז כך שסיום מועד ההקמה של הטרמינל הזמני יידחה פעם נוספת. זאת בנימוק כי הקמתו בהתאם להוראת החוק הקיים כרוכה בעלות כספית משמעותית של כ-60 מיליון שקל ושניתן יהיה להשתמש בטרמינל זמן קצר בשל פינוי שדה התעופה הצבאי דב הוז, שנקבע לינואר 2019. לאור זאת נערכים בימים אלו דיונים בין גורמי הממשלה על משמעות הדחייה ועד להשלמתם, ועל מנת שלא תופסק התעופה האזרחית בשדה בסוף החודש, מוצע להאריך את מועד המעבר ב-5 חודשים במהלכם יקודמו הליכי החקיקה בהתאם להחלטת הממשלה.

בעוד הצו אומנם אושר, חברי הוועדה, מתחו ביקורת על המהלך. "דיון דומה לזה נערך בנובמבר 2017 וההרגשה היא שעושים אותו הדבר", כך אמר היום יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יואב קיש, במהלך הדיון. "אני מאוד לא רוצה לאשר את הצו לאור ההתנהלות הלא ראויה, אחרי ההבטחות בדיון הקודם אבל אם לא נאשר, שדה דב ייסגר בעוד שבוע. אנחנו בסיטואציה מורכבת כי החוק מחייב להקים את הטרמינל הזמני אבל אם הצפי הוא שבקיץ 2019 כולם עוזבים ונפסקות הטיסות הצבאיות והאזרחיות, לא צריך טרמינל זמני וצריך למצוא פתרון חוקי שלא לבנות. נכון לעשות חשיבה מחודשת ולבנות טרמינל כמו שצריך ולא לזרוק לפח 60 מיליון שקל אבל המידע הזה צריך להתקבל לכל המאוחר בשבוע הראשון שהכנסת חוזרת באוקטובר. כרגע נאשר את הצו כי אני לא מתכוון לסגור את השדה אפילו ליום אחד אבל אני לא רוצה להיות במקום שמצפצפים על החוק אז אבקש מכם לעשות כל שאפשר למנוע את זה".

היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד תומר רוזנר, אמר בדיון: "החוק קבע חד משמעית שהממשלה חייבת לפעול ללא דיחוי להקים את הטרמינל הזמני כבר בתחילת 2017. הממשלה לא קיימה את החוק בצורה בוטה למרות הוראות החוק המפורשות והיא ממשיכה להפר את מצוות המחוקק ויש לראות זאת בחומרה".

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אריאל יוצר, הגן על הבקשה להארכת הצו ואמר: "אנחנו מכבדים את החוק ובין שני הדיונים הנסיבות השתנו. כשביקשנו את ההארכה הקודמת היינו עם קבלן זוכה לבניית הטרמינל הזמני, אחרי שסיימנו את הליכי ההתייעצות עם ועדת התכנון המקומית ואחרי שהכוונה הייתה שהטרמינל יהיה 'אוהל עם שביל עיזים' וסיימנו עם מפרט בשל דרישות שונות של טרמינל בסך 60 מיליון שקל ולכן לוחות הזמנים התארכו. תכלית החוק הייתה שהשדה האזרחי יתפנה יחד עם השדה הצבאי ומועד הפינוי הצבאי מתוכנן ומוגמר ליולי 2019. מאחר ושר הביטחון חתם בכתב ידו על מכתב הפינוי, חשבנו שזה לא הגיוני או אחראי להוציא 60 מיליון שקל על טרמינל זמני שלא יארך בשום מצב יותר מחצי שנה. לאחר שאושר לנו להאריך את מועד המעבר בדיון הקודם, עשינו צעדים לביטול החובה לבניית הטרמינל הזמני. נערכו כבר 3 דיונים בממשלה ואנחנו לפני דיון נוסף בו הממשלה אמורה לקבל החלטה. דה פקטו השדה האזרחי הוא אורח של הצבאי ולכן ברגע שיפונה אי אפשר יהיה לטוס".