סוף להסדרי הבלעדיות של שופרסל במרכזים מסחריים ובקניונים

רשות ההגבלים העסקיים הגיעה לצו מוסכם עם שופרסל, שבמסגרתו תבטל הרשת כ-180 הסדרי בלעדיות בתוך 6 חודשים • בנוסף, שופרסל תשלם קנס בסך 9 מיליון שקל בשל הפרת חוק קידום התחרות בענף המזון

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

אחרי סופר-פארם מגיע תורה של שופרסל: רשות ההגבלים העסקיים הגיעה לצו מוסכם עם שופרסל, במסגרתו תבטל רשת הקמעונאות את כל הסדרי הבלעדיות במקרקעין להם היא צד. בנוסף, שופרסל תשלם עיצום כספי בסך 8.9 מיליון שקל בגין הפרת חוק קידום התחרות בענף המזון.

להערכת הרשות, ובעקבות בדיקה שביצעה, מהלך זה צפוי להקל על כניסת מתחרים העוסקים בממכר מוצרי מזון (לרבות מאפיות, חנויות לממכר פירות וירקות ומעדניות) לקניונים ומרכזים מסחריים. בנוסף, שופרסל תשלם עיצום כספי מוסכם בגובה של כ-9 מיליון שקל בגין הפרות של חוק המזון.

במסגרת הצו המוסכם התחייבה שופרסל לבטל בתוך 6 חודשים כ-180 הסדרי בלעדיות בהם התקשרה בנכסי מקרקעין שהיא שוכרת ובהם היא מפעילה את סניפי הרשת, וכן להודיע לבעלי נכסים נוספים במקרקעין שבבעלותה כי היא אינה עומדת על זכותה לבלעדיות בנכסים אלה, וכי לא תנקוט הליכים לשם מימוש זכות זו. שופרסל תוכל להיות צד להסדרי בלעדיות עתידיים ביחס ל-25 סניפים חדשים בלבד ולמשך 3 שנים לכל היותר. לאחר מכן לא תוכל שופרסל להתקשר בהסדרי בלעדיות במקרקעין כלל.

כאמור, במקביל שופרסל תשלם עיצום כספי מוסכם בגובה של כ-9 מיליון שקל בגין הפרת הוראות חוק המזון. לפי בדיקת הרשות, שופרסל האריכה 18 הסדרי בלעדיות להם הייתה צד, וזאת בניגוד לחוק המזון, שאוסר על התקשרות בהסדרי בלעדיות במקרקעין או בהארכת הסדרי בלעדיות קיימים, באזורים בהם יש לקמעונאי נוכחות משמעותית של מעל 30% מהחנויות באזור.

הצו מתייחס להסדרי שכירות שמונעים מבעליו של קניון או מרכז מסחרי להשכיר חנויות לעסק המתחרה בשוכר. כך מבטיח השוכר את הגבלת התחרות בסביבתו המסחרית באופן העלול לפגוע בתחרות ובצרכנים.

כזכור, לפני כשנה הגיעה הממונה על ההגבלים העסקיים להסכמה על צו מוסכם עם סופר-פארם, לפיו נדרשה סופר-פארם לבטל את כל הסדרי הבלעדיות להם הייתה צד, למעט מספר סניפים חריגים. טרם הסכמה זו, בשנת 2005 קבעה רשות ההגבלים העסקיים כי הסדר בלעדיות במקרקעין שבין בנק דיסקונט לבין קניון הראל במבשרת ציון מהווה הסדר כובל אסור. אמנם מאז התמעטו הסדרי הבלעדיות במקרקעין, אך שופרסל נמנעה מלבטל בעצמה את הסדרי הבלעדיות להם הייתה צד, ועל רקע זה מצאה הממונה לנכון להביא לסיומם של הסדרי הבלעדיות כאמור ולהטיל על שופרסל עיצום כספי מוסכם בגובה של 9 מיליון שקל על הפרת חוק המזון.

בשופרסל מציינים היום כי "אי-ביטול סעיפי הבלעדיות בוצע בשוגג ו/או בהתאם לחוות-דעת משפטית שקיבלה החברה". הסכמות אלה יובאו לאישורו של בית הדין להגבלים עסקיים.