גבינה יקרה: תנובה מייקרת את מוצרי החלב ללא פיקוח ב-2.2%

בין המוצרים הלא מפוקחים שמחירם יעלה: גבינות מלוחות, גבינות צהובות במדף, גבינות מיוחדות, מעדנים, משקאות חלב וחלק מהיוגורטים

מדף של מוצרי תנובה / צלם:תמר מצפי
מדף של מוצרי תנובה / צלם:תמר מצפי

אחרי מאבק מתמשך מול שר האוצר שסירב לחתום על צו התייקרות מחירי החלב המפוקחים, בעוד מחיר החלב הגולמי מטפס, נפל הפור בתנובה: חברת המזון והמחלבה הגדולה בישראל תייקר מוצרי חלב שאינם מפוקחים בשיעור ממוצע של 2.2%. בחברה סירבו היום (א') לפרט בכמה יתייקר כל מוצר, או מה שיעור הייקור המקסימלי, כך שייתכן שיש מוצרים שמחירם יתייקר בשיעור גבוה יותר.

אילו מוצרים יתייקרו? בתנובה פרטו כי בין המוצרים שמחירם יעלה נמנים גבינות מלוחות, גבינות צהובות במדף, גבינות מיוחדות, מעדנים, משקאות חלב וחלק מהיוגורטים.

כאמור, לשאלת "גלובס" סירבו בחברה לפרט באופן ספציפי מה הם המוצרים שיתייקרו, או מה השיעור המקסימלי של ההתייקרות, כך שהצרכנים כנראה יידרשו לגלות את ההתייקרות במוצרי החלב בביקור הבא שלהם בסופר. לאחר פנייה נוספת, הסתפקו בחברה באמירה כי "הרוב המכריע של המוצרים לא עלה ביותר מ-3.4%", וזאת נכון למועד סגירת הגיליון. נזכיר כי 3.4% הוא שיעור ההתייקרות עליו המליצה וועדת המחירים, השיעור בו קיוותה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים.

בנוסף, בתנובה מדגישים כי מחירו של הקוטג' לא יעלה, על אף שהוא אינו נחשב למוצר מופקח. זאת לאחר שמאז ימי המחאה החברתית ומחאה הקוטג' בקיץ 2011 שהסבה לתנובה נזק תדמיתי אדיר, החברה החליטה שהקוטג' יהיה ב"פיקוח עצמי" ויתנהל בדומה למוצרים מפוקחים. 

הנזק לתנובה: 200 מיליון שקל

הצעד הזה מגיע אחרי מאבק שנמשך חודשים רבים וכלל נוכחות של מנכ"ל תנובה אייל מליס בדיון בכנסת, מאמצי לובי ועתירה לבג"ץ. זאת לאחר שבין ינואר 2017 ליולי 2018 העלתה הממשלה את מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) שהמחלבות מחויבות לשלם לרפתנים על-פי חוק ב-12 אגורות. ב-10.7%. בחודש יולי 2018 עלה שוב מחירו ב 8.23 אגורות, כך שהעלייה המצטברת במחיר החלב הגולמי היא 20.23 אגורות לליטר.

לדברי החברה, החלב הגולמי אותו קונה תנובה על-פי צו פיקוח ממשלתי "מהווה כ-50% מעלות הייצור, והעלייה במחירו הביאה עד כה לעלייה של כ-6% בממוצע בעלות ייצור מוצרי החלב". בחברה טוענים כי "עדכון מחירי המוצרים הלא מפוקחים מגלם שיעור חלקי בלבד מהעלייה במחירי החלב הגולמי, כשבמונחים כספיים מדובר בתוספת עלות של כ-160 מיליון שקל לתנובה. עד סוף השנה תגיע תוספת זו לכ-200 מיליון שקל".

יצוין כי מאז חודש מאי תנובה ממתינה לחתימת שר האוצר על עדכון מחיר מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור של 3.4%, כפי שהמליצה ועדת המחירים הממשלתית. 

בשורה חיובית למתחרה שטראוס 

דורין פלאס, מנהלת מחלקת מחקר באי.בי.אי. בית השקעות, אומרת היום ביחס לשטראוס, המתחרה הגדולה של תנובה וחברת המזון השנייה בגודלה בישראל, כי מדובר בבשורה חיובית: "שטראוס לא נקטה מהלך של העלאות מחיר מאז ימי המחאה החברתית, כך שהתייקרות במקרר החלב תוכל לסייע לה, בין אם תחליט לעדכן את המחירון כלפי מעלה בשיעור של 2%-1%, ובין אם תהנה מהתייקרות מוצרי המתחרה ומעבר צרכנים למוצריה שלה".

נזכיר כי רוב-רובם של מוצרי שטראוס הם מוצרים לא בפיקוח (סביב 85%-80% מהפורטפוליו) ולכן, לדברי פלאס, "עלייה קלה במחירון תוכל לתרום לתוצאות פעילות הבריאות ואיכות החיים". פעילות הבריאות ואיכות החיים מהווה כ-25% מסך הכנסות החברה וכ-28% מסך הרווח התפעולי.

משק החלב הוא ענף מתוכנן ומפוקח, מלמעלה ומלמטה. כלומר, מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) נקבע אחת לרבעון, על-ידי ועדה ממשלתית - ועדת היישום - המורכבת מנציגי משרדי האוצר, החקלאות הרפתנים ומועצת החלב, ומתעדכן כ"טייס אוטומטי". מנגד, מחירי מוצרי החלב שבפיקוח (חלב שתייה, גבינה צהובה, גבינה לבנה, אשל, גיל, שמנת, חמאה ושמנת מתוקה) נקבעים על-ידי ועדת המחירים, ועדה ממשלתית מקצועית המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. ועדת המחירים מעדכנת את המחיר כאשר יש ירידה או עלייה של יותר מ-3% במחיר או אחת לשנה, המוקדם מבין השניים. השינוי בפועל במחירים מבוצע רק לאחר חתימת שרי האוצר והחקלאות על צו עדכון מחירים. בחודשים האחרונים שר החקלאות אורי אריאל חתם על צו התייקרות המחירים, ואולם שר האוצר, משה כחלון, סhרב לעשות זאת.

מתנובה נמסר: "תנובה תמשיך לפעול באחריות ולקיים את מחויבותה לצרכן, לחקלאים ולמשק הישראלי, תמשיך לספק מגוון מוצרים באיכות גבוהה ומצפה שהממשלה תפעל על-פי דין ובאחריות כלפי התעשייה והחקלאות המקומית". 

המוצרים שיתייקרו:

יוגורטים: יופלה, פרילי, יוגורט תנובה ופרילי - 1.8%

מעדנים: קרלו, יולו, באדי - 2.5%

חלב לא מפוקח (בטעמים, מועשר) - 1.5%

גבינות מלוחות - 2.8%

משקאות חלב שוקו - 3.1%

גבינה צהובה במדף - 3.2%

גבינות מיוחדות - 2.7%