אלטשולר שחם הגדיל את החזקותיו ל-17% ממניות אחים נאוי

אלטשולר, בעיקר באמצעות קרנות נאמנות, השקיע עוד 13 מיליון שקל ברכישת מניות חברת המימון החוץ-בנקאי • הרכישה התבצעה במחיר השוק, המשקף לאחים נאוי שווי חברה של כ-650 מיליון שקל

האחים נאוי / צלם: בן יוסטר
האחים נאוי / צלם: בן יוסטר

בית ההשקעות אלטשולר שחם מגדיל את החזקותיו בחברת האשראי החוץ-בנקאי אחים נאוי , עם השקעה של כ-13 מיליון שקל ברכישת מניותיה. הרכישה, שנעשתה בסוף השבוע האחרון, בוצעה ברובה המכריע במחיר מניה ממוצע הקרוב ל-20 שקל - דומה לשוויה הנוכחי, המשקף לאחים נאוי שווי חברה של כ-650 מיליון שקל, וזאת אחרי התחזקות של כ-8% בערכה מתחילת השנה.

הרכישה, שנעשתה בכמה עסקאות בבורסה, בוצעה בעיקר באמצעות קרנות הנאמנות של בית ההשקעות, וכעת מחזיק אלטשולר שחם בכ-17% ממניות אחים נאוי, כ-10% מהן באמצעות קרנות הנאמנות שלו. הרכישה הנוכחית מצטרפת למהלך דומה שביצע אלטשולר שחם בתחילת חודש מאי האחרון, אז השקיע כ-14 מיליון שקל ברכישת מניות נאוי לפי מחירי מניה בטווח של כ-17-18 שקל. מאז הרכישה הקודמת שביצע אלטשולר שחם (בחודש מאי) ועד הבוקר, התחזקה מניית נאוי ב-16%.

עליות אלה סייעו לתשואת המניה להתאזן בסיכום שנתי, לאחר צלילה חד-יומית דומה (כ-16%) שרשמה מניית נאוי לפני כשנה, בעקבות החלטת החברה על ביטול מדיניות הדיבידנד שלה לפני כשנה. באוגוסט 2017 הפתיעה אחים נאוי את המשקיעים, כשהודיעה על החלטתה לבטל את מדיניות הדיבידנד (מתחילת 2018), שכאמור, הגיבו בחריפות עם הצלילה במניה.

ניסיון הרגעה של החברה כמה ימים לאחר מכן, עם הבהרה בנושא, שלפיה ההחלטה התקבלה בין היתר במטרה "לשמר את איתנותה הפיננסית", להגדיל את ההון העצמי שלה ולאפשר צמיחה בתיק הלקוחות במינוף נמוך יותר וברווחיות גבוהה יותר, סייעה להתאוששות חלקית בלבד בביצועי המניה, וכאמור, בסיכום שנתי מציגה נאוי תשואה אפסית. 

רכישת מניות נאוי על ידי אלטשולר שחם
 רכישת מניות נאוי על ידי אלטשולר שחם

עיקר פעילותה של אחים נאוי, הנמצאת בשליטת האחים דורי ושאול נאוי, מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

בחודשיים האחרונים ניצלה נאוי את תנאי השוק הנוחים ללקיחת אשראי ותוך שלושה שבועות הגדילה את מסגרות האשראי שלה ב-200 מיליון שקל, מה שהרחיב את סך מסגרת האשראי של החברה במערכת הבנקאית ליותר מ-1.3 מיליארד שקל, וזאת נוסף על כ-600 מיליון שקל שיש לה באג"ח ולכ-300 מיליון שקל בנע"מ (ניירות ערך מסחריים).

בסיכום הרבעון הראשון של השנה צמחו הכנסות האחים נאוי ב-8% ל-34 מיליון שקל - אולם נמוך ב-4% מהכנסות הרבעון הרביעי של 2017, שהגיעו ליותר מ-35 מיליון שקל. בשורה התחתונה הרווח הנקי שלה זינק ב-30% ל-19 מיליון שקל, בין היתר לאחר שבסיכום רבעוני נהנתה מצמצום ניכר בהוצאות חובות מסופקים שלה, לאחר שבשנה שעברה סבלה מהפרשה חריגה בגין אחד מלקוחותיה.

בנאוי ציינו בדוחות כי הריבית השנתית הממוצעת על תיק הלקוחות בתקופת הרבעון הראשון עמדה על כ-7.2%, לעומת 7.6% ברבעון המקביל של השנה שעברה, ושל כ-7.5% בסיכומה של 2017 כולה, והסבירו כי "הירידה בתשואה על תיק הלקוחות הינה בהתאם למדיניות החברה עקב השינוי בתמהיל הלקוחות והקטנת הסיכון בתיק האשראי".

בנאוי הוסיפו, כי "מדיניות החברה הינה לגייס לקוחות טובים יותר ואיתנים מבחינה פיננסית, בתשואה נמוכה יותר אך בהיקפים גדולים יותר, כך שסך הכנסות המימון יגדלו בד בבד עם הקטנת סיכון האשראי בתיק".

מהצד הרוכש, הצלחתו של אלטשולר שחם בגיוס כספי עמיתים מובילה לכך שלצד העובדה כי בית ההשקעות הפך בתקופה האחרונה לאחד השחקנים המרכזיים בשוק ההנפקות וההפצות של מניות בשוק ההון המקומי, הוא גם אחד הגופים הבולטים ברכישות של בלוקים של מניות בחברות שהוא מזהה את מחיר מנייתן כאטרקטיבי, והופך גורם דומיננטי בין בעלי המניות.