כ"ץ: העדפה של 15% ליצרניות אוטובוסים ישראליות

כחלון צפוי להכריע בסוגיית רכש הגומלין בתעשיית האוטובוסים

מפעל הרכבת האוטובוסים של מרכבים / צילום: איל יצהר
מפעל הרכבת האוטובוסים של מרכבים / צילום: איל יצהר

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הציג היום פתרון חלקי למשבר בתעשיית האוטובוסים כאשר הודיע כי הנחה את משרדו לשמר יתרון של 15% לאוטובוסים המורכבים בארץ במכרזי הרכש של אגד ודן. הוא נימק זאת בכך ששתי החברות המספקות שירותים של תחבורה ציבורית הנתמכים בידי המדינה.

מתוקף הנחיה זו, חברות ישראליות יוכלו להתמודד על מכרזים לאספקת אוטובוסים של אגד ודן ולקבל עדיפות מול חברות זרות גם אם הצעתן תהיה יקרה ב-15%מההצעה הזרה. עם זאת, ההנחיה לא תחול על חברות תחבורה אחרות, שמפעילות קווים בכל רחבי הארץ.

ההודעה של כ"ץ באה על רקע הסערה שעוררה החלטת ועדת המכרזים של משרדו לפני מספר שבועות ולפיה תבוטל העדפת תוצרת הארץ וחובת רכש הגומלין במכרזי אוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית בישראל. כיום חברות זרות שמוכרות אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית בישראל חייבות לקיים בארץ רכש גומלין בהיקף של 35%.

באשר לרכש הגומלין, כ"ץ הודיע הבוקר כי פנה לשר האוצר, משה כחלון בבקשה שיבחן שוב את מדיניות הממשלה בנושא, על ההיבטים המשפטיים והכלכליים שנלווים לה.

לדברי כ"ץ, את ההחלטה הוא קיבל בעקבות הפגישה שקיים בשבוע שעבר עם מנכ"לי ונציגי העובדים במפעלים להרכבת אוטובוסים, הארגז ומרכבים. "הרפורמה שהובלתי בנושא ההצטיידות באוטובוסים בישראל אפשרה הגדלה ניכרת בהיקף התשומות המושקעות בתחבורה הציבורית וזאת, על חשבון רווחי היתר של בעלי המפעלים. יש להמשיך במדיניות של מתן העדפה לתוצרת הארץ, כדי להגן על המפעלים הישראליים ולאפשר להם להתחרות בצורה הוגנת מול יבוא אוטובוסים מחו"ל", אמר כ"ץ.

יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית שמלווה את 1,000 עובדי מרכבים והארגז במאבק שפתחו בשבועות האחרונים בעקבות החלטת משרד התחבורה, מסר היום כי "החלטת השר כ"ץ היא צעד משמעותי ראשון בדרך להגנה על מאות אלפי עובדים במשק הישראלי. אני מאמין ששר האוצר לא יוכל להישאר אדיש לפניית שר התחבורה, ולא ייתן ידו לביטול חובת רכש הגומלין".

למרות ההודעה, המשבר לא תם

מחר צפויה להיערך פגישה בין שר האוצר, שר הכלכלה והתעשייה, יו"ר ההסתדרות הכללית ונשיא התאחדות התעשיינים בסוגיות הקשורות להחלטה השנויה במחלוקת של משרד התחבורה על ביטול חובת רכש הגומלין.

גורמים בכירים בתעשייה אמרו היום כי אין לראות בהודעה של כ"ץ את סיום המשבר בענף, שכן היא לא פותרת את בעיית רכש הגומלין שנדרשות חברות זרות לקיים במשק הישראלי. במהלך השנים האחרונות הסתכם רכש זה בכ-550 מיליון דולר.

את הדרישה לחייב יצרניות זרות לקיים במשק הישראלי רכש גומלין מובילה הרשות להשקעות זרות ולשיתופי פעולה תעשייתיים שבמשרד הכלכלה. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, הצהיר כבר עם פרוץ המשבר כי יפעל לביטול ההחלטה של משרד התחבורה וכי ירתום למאבק זה גם את שר האוצר, משה כחלון.

100 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה

משרד התחבורה נימק את ההחלטה בכך שביטול רכש הגומלין יאפשר את הוזלת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ויקצר לוחות זמנים בתוכניות הצטיידות של החברות באוטובוסים חדשים.

בעקבות ההחלטה, התאחדות התעשיינים עתרה בתחילת השבוע לבג"ץ בבקשה שיפסול את החלטת משרד התחבורה, בטענה שיישומה יפגע במאות עובדים במשק ובמפעלים רבים, בעיקר בפריפריה.

לעתירה צורפה עבודה כלכלית שהזמינה ההתאחדות, אודות השפעת ביטול חובת רכש הגומלין על התעשייה הישראלית. מהמסמך עולה כי ענף הרכבת האוטובוסים מכניס מדי שנה לקופת המדינה כ-100 מיליון שקל. עוד עולה מהמסמך כי מפעלי הרכבת האוטובוסים, הארגז ומרכבים, מקיימים רכש מ-200 ספקים בתעשייה ובענפי השירותים, רובם עסקים קטנים ובינוניים.