זכיית הפניקס במכרזי הסיעוד - סיבה לדאגה בחברת הביטוח?

הפניקס ניצחה השבוע בפער אדיר את המתחרות, הראל וכלל ביטוח, במכרזים הסיעודיים של קופות החולים כללית ומכבי • לדברי גורמים המעורים במכרז, ייתכן כי נדרשת בחינה של התמחור שביצעה החברה הזוכה

איל לפידות, מנכ"ל לפידות / צילום: תמר מצפי
איל לפידות, מנכ"ל לפידות / צילום: תמר מצפי

השבוע נהנתה מניית הפניקס  מכמה ימי עליות, שבאו לאחר שזכתה בשני מכרזים משמעותיים, המכרזים הסיעודיים של שתי קופות החולים הגדולות בישראל: שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות. בסופו של יום נראה כי הפניקס בוחרים במכבי, ומשאירים את הכללית להראל (ששנים מספקת את הביטוח הסיעודי לחברי הכללית) או לכלל ביטוח (שאותה תחליף הפניקס במכבי), מה שעל פניו נראה כברירה של מנצחים.

ואולם, בשל הפער האדיר, כדברי גורמים מעורים, שבו ניצחה הפניקס בשני המכרזים, נראה כי בחברת הביטוח אולי צריכים בכלל להיות מודאגים.

מודאגים מזכייה? מאוד ייתכן. וזאת משום שהם היו אגרסיביים הרבה יותר מאלה שמכירים את הביזנס ושרצו לזכות. לכן, ייתכן שהבורד של הפניקס אולי בכלל ירצה לחשוב שנית על התמחור של החברה, והאם היא בכלל טעתה. מדוע? בשני מכרזים ניצחו את המתחרים, ובגדול, ועוד את אלה שהיו שם. וזה עוד קרה בשני מכרזים שמגדל בכלל חששה לגשת אליהם.

בכל מכרז יש סיכון שהמחיר הזוכה נבע ממחיר אגרסיבי של הפניקס, וזה נכון כפליים בשני מכרזים כה אסטרטגיים - לכולם, ולא רק עבור הפניקס, כך שלא מן הנמנע שזה יכול להתברר כטעות בחישוב. בטח כשבשני המקרים הם הציגו תנאים טובים בהרבה לצד השני מאשר אלה שהציעו נותני השירות הנוכחיים.

אבל גם אם זה בכלל יתברר כחשש מוצדק, זה בכל מקרה יגיע לאחר שיציגו קפיצה נאה בפרמיות. מה גם שעצם העובדה שהפניקס ניצחו בכללית לא משנה כי הם לא לקחו את זה, ולמכבי פרופיל סיכון שונה, בגלל הדמוגרפיה של הקופה, וגם קרן צבורה של כ-3 מיליארד שקל, ואנשי ההשקעות של הפניקס יודעים לייצר תשואה נאה - מה שיכול ליצור לה כדאיות בעסקה.

אבל בכל מקרה, ההצעות היותר אטרקטיביות, ובהרבה, כן מצדיקות בחינה של התמחור. ואולי בעצם הפניקס נמצאים בעולם ביטוח אחר מבחינת יעילות, אפילו שהם עובדים עם אותה אוכלוסיית בסיס, כמו המתחרות.