בקרוב אלשטיין לא יוכל למכור את גרעין השליטה בכלל ביטוח

הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, הורתה לנאמן למכור עוד 5% מהמניות עד 3 בספטמבר - מה שיוריד את החזקת קבוצת אי.די.בי לפחות מרף השליטה המינימלי בקבוצת ביטוח גדולה בשיעור של 30%

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, כנס שוק ההון \ צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, כנס שוק ההון \ צילום: איל יצהר

קבוצת אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, צפויה לאבד בשבועות הקרובים את יכולתה למכור את גרעין השליטה בכלל ביטוח ועמה גם את פרמיית השליטה - אם וככל שהייתה מצליחה ליזום עסקה שכזו. זאת לאחר שהממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, הורתה לנאמן משה טרי למכור עוד 5% ממניות כלל ביטוח ששייכות לאי.די.בי, מה שצפוי להביא אותה בתחילת ספטמבר אל מתחת לרף השליטה המינימלי בקבוצת ביטוח גדולה, העומד על 30%.

עם זאת, נראה כי עסקה שכזו כלל אינה עומדת על הפרק, מאחר שבימים אלה מציין הקונצרן חמש שנים במהלכן כשל במכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח לידי צד שלישי שיאושר על ידי הפיקוח על הביטוח. בעוד שעסקה שכזו לא קרמה עור וגידים, המניות נמכרו דרך שוק ההון במנות.

היום הודיעה אי.די.בי פתוח כי "קיבלה העתק ממכתבה של הממונה שנשלח לנאמן למניות אי.די.בי פתוח בחברה, משה טרי" בו הממונה "מורה לנאמן להמשיך ולפעול במתווה במקומה של אי.די.בי פתוח, בהתאם לכל הסמכויות שהוקנו לו מכוח המתווה, ולפעול למכירת 5% מאמצעי השליטה בחברה המוחזקים על ידו עד ליום 3 בספטמבר 2018". המכירה הנוכחית היא עסקה נוספת בשרשרת עסקאות למכירת 5% ממניות כלל ביטוח, ששייכות לאי.די.בי, מדי כל ארבעה חודשים, בהתאם למתווה שאושר בביהמ"ש - לאחר מאבק שאלשטיין הוביל (ושלא הצליח לשנות את רוע הגזירה מבחינתו).

המתווה האמור נעשה לאחר שהזכויות הנלוות למניות השליטה של כלל ביטוח הוצאו מידי קונצרן אי.די.בי שקרס ברעש אדיר, ושלא עמד עוד בדרישות הפיקוח. ואולם, בניגוד לעסקאות קודמות הפעם מדובר בעסקה בעלת חשיבות מאחר והיא תוריד את אי.די.בי של אלשטיין להחזקה של פחות מ-30% ממניות כלל ביטוח. זאת בעוד שהוראות הפיקוח גורסות כי גרעין השליטה המינימלי בחברת ביטוח עומד על 30%.

אלשטיין מחויב במכירת המניות בכלל ביטוח משתי סיבות. האחת היא חוק הריכוזיות, שמכריח אותו להיפרד מהחזקות ריאליות גדולות או מהחזקותיו בכלל ביטוח. הסיבה השנייה, והרלוונטית והדחופה יותר היא שהוא לא עומד בדרישות להחזיק בשליטה בגוף מוסדי גדול בישראל, מה שהוציא את השליטה בכלל ביטוח מידיו כבר באוגוסט 2013, אז מינה המפקח על הביטוח דאז, פרופ' עודד שריג, את טרי כנאמן מטעמו.

למעשה - הפרדת השליטה בכלל ביטוח מידי הבעלים המשפטי של המניות החלה עוד באוגוסט 2012, אז עודכן היתר השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח באופן שלפיו "הוספו להיתר הוראות לעניין סמכותו של המפקח במקרה של אירוע שיהיה בו כדי להביא לשלילת היכולת של בעלי שליטה במבטחים מקבוצת כלל החזקות עסקי ביטוח, ובכלל זה הוראה בדבר העברתם של אמצעי השליטה בכלל ביטוח לפי החלטת המפקח לידי נאמן שזהותו תאושר בידי המפקח". כך או כך, באותם ימים החזיקה אי.די.בי בכ-55% מהמניות. לבנק הפועלים 9.5% ממניות כלל ביטוח. כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-3.4 מיליארד שקל.