התוכנית להורדת מחירי המזון: ביטול מכסים ופיצוי לחקלאים

מנכ"ל האוצר יציג השבוע לשר האוצר את התוכנית שגיבש צוות מיוחד במשרד, עקב עליית המחירים

חקלאות /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חקלאות /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פתיחת מכסות ליבוא וביטול מכסים בענף החלב ובענפים נוספים תוך פיצוי של החקלאים, אלה ההמלצות המסתמנות של הדרג המקצועי במשרד אוצר לשר האוצר משה כחלון, כדי לעצור את עליית מחירי המזון. מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמור להיפגש היום או מחר עם כחלון על מנת להציג לו את עבודת הצוות המיוחד שמונה לבחון את סוגיות מחירי המזון, בראשות סגנית הממונה על התקציבים באגף עדי חכמון. עבודת הצוות, שמונה לפני מספר שבועות, מעוררת ציפיות רבות על רקע העלאת מחירי מוצרי החלב על ידי תנובה.

ל"גלובס" נודע כי בצוות סבורים כי יש אכן מקום לחולל שינוי אסטרטגי ולהביא לפתיחת ענפי תוצרת חקלאית לתחרות, תוך מתן רשת ביטחון למגדלים, באמצעות תמיכות ישירות מתקציב המדינה.

עד כה הצליח האוצר לבצע מהלך של הפחתת מכסים תמורת פיצוי למגדלים בשני ענפים קטנים יחסית, הדגים הטריים והבקר, שבהם קיבלו המגדלים פיצויים בסכומים של כמה עשרות מיליוני שקלים. אולם, לפני שנה וחצי הודו באוצר בכישלון הניסיון לבטל את התכנון המרכזי בענפי החלב והביצים, עקב פערים גדולים בגובה הפיצוי בין האוצר למגדלים. לפי פרסומים המגדלים דרשו פיצוי בגבוה 2-5 מיליארד שקל בעוד האוצר היה מוכן לדבר על פיצוי בגובה הנמוך ממיליארד שקל.

כעת מקווים באוצר לרתום את הכעס של כחלון על העלאות המחירים האחרונות בענף החלב למהלך, אם כי אפשר להניח שהלובי החקלאי כולו יתנגד להורדת מכסים ופתיחת מכסות ליבוא בטענה שהדבר יביא לחיסול החקלאות.

כחלון כבר הוכיח כי הוא מוכן ללכת לצעד כזה כאשר פתח ליבוא מכסות של מוצרי מזון בסיסיים לקראת החגים, על מנת למנוע התייקרויות מחירים. השאלה אם שר האוצר יסכים לפתיחת מכסות והורדת מכסים על בסיס נרחב יותר ולאורך זמן תלויה במידה רבה בהמשך מגמת ההתייקרויות במחירי הפירות והירקות.

דוח מבקר המדינה שפורסם לפני שלושה חודשים קבע כי 91% מהתמיכות שמקבלים החקלאים בישראל הן תמיכות עקיפות לעומת 27% באיחוד האירופי ו-55% הממוצע במדינות ה- OECD.

העובדה שהחקלאות בישראל נהנית מתמיכות עקיפות מעוררת על ישראל ביקורת רבה בשנים האחרונות מצד גופים כמו ארגון הסחר העולמי וארגון המדינות המפותחות (OECD). התמיכה העקיפה שמקובלת בישראל מתבטאת בהטלת מכסים, בתכנון שוק וחלוקת מכסות - באמצעות מועצות הייצור הענפיות השונות - ובקביעת תקנים שמגבילים מאד את אפשרויות היבוא. בארגונים הבינלאומיים טוענים כי התמיכות העקיפות פוגעות בסחר החופשי הבינלאומי ומעוותות שיקולי השקעה בייצור.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "יוקר המחיה בישראל נמצא במעקב תמידי של שר האוצר והדרג המקצועי. בימים אלו נבחנות מספר אפשרויות בכדי להתמודד עם כוונה של מספר גורמים להעלות מחירים. כאשר יהיו צעדים אופרטיביים נדאג לעדכן על כך את הציבור בשקיפות.