לצמצם את אפליית המימון לעסקי נשים

רק חלק קטן מהמימון זורם לעסקים בבעלות נשית

מימון לעסקים / צילום: שאטרסטוק
מימון לעסקים / צילום: שאטרסטוק

לא ניתן לחשוב על העולם המודרני היום ללא ההתקדמות הטכנולוגית, והמימון שמאחוריה. הון וטכנולוגיה הינם שני אלמנטים חיוניים עבור כל עסק, בכל תעשייה. בתוך כך, נשים עדיין ניצבות בפני אתגרים ייחודים בכל הקשור לאלמנטים אלה. ממחקר WE Cities, שמודד פתיחות ונגישות ליזמות נשית בערים מובילות בעולם, שביצעה חברת Dell בשנה שעברה, עלה כי בשנה זו 2% בלבד ממימון קרנות הון הסיכון בעולם, הופנו לעסקים שנוסדו על ידי נשים.

הון וטכנולוגיה הינם מדדים מובילים בכל הקשור לקידום היזמות הנשית, וניתן לקדם יותר יזמות נשית במספר דרכים, כמו למשל:

הענקת תמריצים לעסקים בבעלות נשים באמצעות קרנות הון סיכון, מיזמי חברות, הון פרטי והון חברתי.

קידום מודרניזציה ברמת הסמכות הממשלתית לתת מענקים והלוואות לעידוד עסקים בבעלות נשים.

קידום תוכניות ממשלתיות לעידוד מודעות רחבה יותר בציבור לנושא.

פיתוח תכניות הלוואה לעסקים קטנים, בדגש על בעלות נשית.

עידוד תאגידים, רשויות ממשלתיות וגופים מסחריים, להגדיל את מגוון הספקים העובדים עמם, על ידי הקצאה מוגדרת לעסקים בבעלות נשית.

הקטנת מחזורי התשלום לעסקים קטנים בבעלות נשים, כלומר שוטף פלוס 30 (ולא 60 או 90)

הממשלה יכולה להשפיע באמצעות הגדלת החשיפה של נשים יזמיות לשווקים מקומיים וגלובליים והגישה לנטוורקינג ומוקדי עסקים. ניתן לבצע זאת בכמה דרכים, למשל, תמיכה בהסכמי סחר המאפשרים ליברליזציה רחבה ובהתאם - גישה לשווקים נוספים לעסקים מכל הגדלים; מיצוב סטנדרטים בינלאומיים ומנגנונים להעברת נתונים ברחבי העולם ובכך לאפשר פיתוח נטוורקינג התומך בעסקים.

בנוסף, חינוך - תמיכה בהדרכות וחממות עסקים המעודדות תוכניות הכשרה, השתלמויות, מיסוד אירועי נטוורקינג וכדומה. יש להקל על הגישה של נשים אל מועצות מנהלים בארגונים, לרבות קרנות הון סיכון וברמת השיווק - למנף סיפורי הצלחה של נשים יזמיות באמצעי התקשורת, בכנסים ובקבוצות מנהיגות שונות.

טכנולוגיה משפיעה על המגזר הציבורי והפרטי כאחד. ממשלות ועסקים יכולים לסייע לנשים יזמיות לשגשג באמצעות מינוף טכנולוגיה וזאת בין היתר על ידי הדגשת החינוך ל-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ובניית תכניות הכשרה טכנולוגיות לנשים בכל הגילאים.

דוח Dell שבדק חמישים ערים מובילות בעולם, לפי מדדים הקובעים את מידת הפתיחות והנגישות ליזמות נשית, אמור להתוות דרך עבור קובעי המדיניות וראשי הערים ולספק להם מידע ודרכים לפעולה. עם יישום התובנות מהמחקר, ניתן יהיה להתמקד בדרכים היעילות יותר לשגשוג היוזמה הנשית, אשר בתורה תוביל לשגשוג הכלכלה המקומית (הן לעיר והן למדינה).

כדי למשוך נשים ליזום, אין זה מספיק עבור ערים להיות חזקות בתחום אחד, אלא חייב להיות איזון בין הסביבה התפעולית לבין הסביבה המאפשרת. לפי הדוח, תל אביב דורגה במקום ה-24 מבין חמישים בשקלול הכללי, מקום טוב באמצע, אבל אין ספק שממנו אפשר עוד לצמוח. עוד נקודות חיוביות לתל אביב נמצאו במדדי המימון - מקום שביעי בקרנות הון הסיכון בהן יש יותר מ-20% נשים ומקום חמישי במספר הנשים אשר ייסדו בעצמן קרנות הון סיכון. על כן, בקריטריון ההון, תל אביב הגיע למעשה למקום ה-11, וזה לא רע בכלל.

לאורך ההיסטוריה, לרוב היזמות הגברית הניעה את הכלכלה העולמית, לרבות בזמני משבר. העובדה בשטח היא, כי נשים בעלות עסקים עדיין נאבקות בכדי לגשת למשאבים טכנולוגיים, פיננסים וחברתיים על מנת לקדם את עסקיהן. יש צורך ומקום להגדיל את היזמות הנשית בארץ ובעולם והעידוד לכך צריך להיעשות הן על ידי הממשלה והן על ידי התעשייה. הרווח הנקי של כולנו יהיה שגשוג כלכלי.

■ הכותבת הוא סמנכ"לית הכספים של מרכז הפיתוח של Dell EMC ישראל.