משרד החקלאות ידע על העכברת כבר בשבוע שעבר, ולא טיפל

מקורות במשרד החקלאות אמרו ל"גלובס" כי המידע על מספר גדול של הפלות בעדרי בקר בגולן לא טופל כראוי: עדרים לא חוסנו והבהמות הנגועות לא בודדו • מחלת העכברת עלולה לגרום גם להפלות בקרב בני אדם ולא רק בקרב בהמות

חולדה נגועה בעכברת (לפטוספירוזיס) / אילוסטרציה: Shutterstock
חולדה נגועה בעכברת (לפטוספירוזיס) / אילוסטרציה: Shutterstock

מחדל של משרד החקלאות? ל"גלובס" נודע כי בתחילת החודש דווח למשרד החקלאות על מספר גדול של הפלות בעדרי בקר ברמת הגולן - אחד הסימנים העיקריים להתפרצות מחלת העכברת. מקורות במשרד החקלאות אמרו ל"גלובס" כי המידע לא טופל כראוי ולא הוסקו המסקנות מתבקשות במקרים מסוג אלה כגון חיסון עדרים, בידוד הבהמות הנגועות ואף השמדה של חיות בעדר. עדר הבקר שנחשד כגורם עיקרי להתפרצות לא חוסן כראוי. יש לציין כי מחלת העכברת עלולה לגרום גם להפלות בקרב בני אדם ולא רק בקרב בהמות. זאת עקב כך שמכלול התסמינים של המחלה - חום גבוה, בעיות מעיים, דלקות וכן דלקת קרום המוח במקרים קשים יותר, ופגיעה בתפקוד של הכליות, הריאות והלב.

בתגובה לפניית "גלובס" מדגיש משרד הבריאות הדגיש כי "לנשים בהיריון הכניסה למים אסורה".

משרד החקלאות ידע על העכברת כבר לפני כחודש

אתמול (ג') פורסם ב"גלובס" כי "התפרצות מחלת העכברת בקנה מידה כזה והדבקת בני אדם קשורה למשבר בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, והתופעה מצטרפת להתפרצות הכלבת ומחלת בורצלוזיס בעדרי בקר וצאן הגורמת לקדחת מלטה באדם, שעליה התפרסם דוח חמור של מבקר המדינה", כך אומר ל"גלובס" מדען בכיר המכיר את השירותים הווטרינריים, "לי אין ספק שמקור המחלה הם עדרי בקר ברמת הגולן, שלא חוסנו ראוי, ובעקבות כך החיידקים מגיעים מההפרשות שלהם לנחלים ולבריכות ופוגעים בבני אדם. ההתפרצות היא תוצאה של המגמה בשירותים הווטרינריים ומשרד החקלאות להפרטת חיסוני בעלי חיים".

מחלת העכברת (לפטוספירוזיס) מועברת בעיקר על ידי מכרסמים נשאי המחלה, לרוב עכברים וחולדות, אבל גם על ידי בעלי חיים אחרים כמו חזירים. במקרים השכיחים מדובר במכרסמים הניזונים ברפתות ובדירים מהמזון של הפרות והכבשים, ומפרישים על המזון שתן נגוע בחיידק (לפטוספירה), העובר לחיות המשק עם המזון הנגוע. במקרים מסוימים נפגעים וטרינרים ועובדים ברפתות המטפלים בחיות משק. הפגיעה בבעלי חיים מתבטאת בעיקר בהפלות של ולדות ובתסמינים קליניים שונים בפרות ובעגלים.

משרד הבריאות הוציא הנחיה כללית וגורפת לציבור שלא להכנס למספר נחלים. ל"גלובס" נודע שהמשרד יוציא הנחיות לאזורים גיאוגרפיים נוספים היום אחה"צ לאחר התייעצויות עם כל גורמי המקצוע.

תגובת משרד החקלאות: "אכן בשבוע שעבר הגיעו דיווחים על הפלות חריגות ברמת הגולן בעדר בקר, בשל כך, נלקחו דגימות על ידי הרופא המטפל ונשלחו למכון הווטרינרי. בחלק מהפרות נמצאו נוגדנים כנגד חיידקי לפטוספירוזיס (עכברת), העדר טופל, הועבר משטח המרעה וניתן אישור לחסנו כנגד המחלה. משרד החקלאות יבצע סקר בדיקת חשיפת בקר ברמת הגולן לקיום נוגדני המחלה וכן ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשיתוף משרד הבריאות ורשות הטבע

"עכברת היא מחלה הפוגעת בין היתר בבעלי חיים, ביניהם מכרסמים, חזירי בר, כלבים, תנים, בקר וצאן. בשל העובדה שהקיץ חם ואין מים זורמים, חיידקי המחלה עלולים להימצא במים עומדים בנחלים שסביבם בעלי חיים נגועים.

"יש לציין שעד כה ידוע לנו על אדם אחד בלבד שנמצאו אצלו נוגדני החיידק בדם. בדומה לשאר מדינות העולם המתקדמות, החיסונים כנגד עכברת מבוצעים על ידי רופאים פרטיים".