גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין לנו שום יכולת להשפיע: שקר שיתוף הציבור בהליכי תכנון

כשבוחנים את אופן הקידום של כביש 16 רואים שאין לציבור שום יכולת אמיתית להשפיע על אופן קידום התכנית ● למרות שמדובר בתכנית קולוסאלית, עם מחלפי ענק, שמגלמת בתוכה פגיעה במערכת האקולוגית של ירושלים, והציבור לא ידע עליה וגם לא על הפקדתה

כביש מס' 16, המכונה "כביש עובדיה יוסף" / הדמיה: עירית ירושלים
כביש מס' 16, המכונה "כביש עובדיה יוסף" / הדמיה: עירית ירושלים

המתכננים שייבאו לארץ את פרוצדורות שיתוף הציבור, באמצע שנות ה-90, הונעו כמובן מכוונות טובות ורצו לשדרג את ההליך התכנוני וגם לדבר על יותר דמוקרטיה. ברוח הציווי הקפיטליסטי ליעילות, הארגומנט שבו הם השתמשו, לפחות בשיח מול הרשויות, היה ששיתוף ציבור בשלב מוקדם מצמצם את מסת ההתנגדויות, כלומר, מעודד התייעלות.

שיתוף ציבור מתחיל לכאורה בהנגשה של מידע על תכניות מקודמות וממשיך במפגשים של מתכננים עם תושבים, אך כולל גם את פאזת ההתנגדויות. האם זה קורה? האם אנו מסוגלים להשפיע על תכניות מקודמות? לא בטוח.

פקידי התכנון יאמרו כמובן שהכל שקוף וגלוי, יותר מאשר אי פעם, ואולם, מניסיון ארוך שנים, כאדריכל מתכנן, פעיל בארגון סביבתי ללא מטרות רווח (NGO) ועכשיו ככתב לענייני תכנון, אני יכול להעיד דווקא על נסיגה.

במישורי הנגב נבנים ישובים פרבריים שגונבים את עיירות הפיתוח, השטחים החקלאיים של המושבים מוסבים ל"מתחמים מועדפים לדיור", בעמקים נבנים מחלפי ענק לאוטוסטרדות בתשלום, ובערים נהרסות שכונות ותיקות ונעקרים עצים ותיקים ונהדרים לטובת מיזמי "התחדשות עירונית". לא רק שאנחנו לא יודעים על זה כלום, בסופו של דבר אין לנו באמת גם שום דרך להשפיע.

לא מסובך להמחיש את זה. אנחנו נמצאים עכשיו בדיוק באמצע תקופת ההפקדה של הארכה לכביש מס' 16, המכונה "כביש עובדיה יוסף". מדובר בכביש כניסה חדש לירושלים, שיתחיל במוצא ויעבור, על חשבון יער ירושלים וגם במנהרות, מתחת לשכונת הר נוף ובית הכרם לכיוון בית החולים שערי צדק. ההארכה לכביש, שהיא יוזמה של עיריית ירושלים, ועומדת כרגע על הפרק, נקראת גם "מחלף בייט", ונועדה לחבר את כביש 16 לדרך הרצוג, צומת גבעת מרדכי. אי אפשר להקל ראש בתכנית הזאת, שתחסוך אולי רמזורים, אבל תעבור על חשבון שטחים ציבוריים פתוחים ואפילו על שטח של הגן הבוטני במורדות קמפוס האוניברסיטה גבעת רם, המוגדר על ידי עיריית ירושלים, כאתר טבע עירוני.

כשבוחנים את אופן הקידום של כביש בייט רואים שאין לציבור שום יכולת אמיתית להשפיע על אופן קידום התכנית. למרות שמדובר בתכנית קולוסאלית, עם מחלפי ענק, שמגלמת בתוכה פגיעה במערכת האקולוגית של ירושלים, והעבודה עליה נערכה במשך שנים, וכללה צוות יועצים ענק, ומספר לא מבוטל של ישיבות, הרי שהציבור (מי זה בכלל הציבור במקרה כזה?) לא ידע עליה וגם לא על הפקדתה. פרסומי התכניות נעשים בעמודים האחוריים של עיתונים למנויים, או בשפה הערבית, או לציבור החרדי כי זה יותר זול. וחוץ מזה, ניסיתם פעם לאתר מידע תכנוני? מי בכלל יודע מה המספר הסידורי של תכנית מסוימת ואיפה מוצאים אותה? מי שכבר יצליח ויגיע לאתר "תכנון זמין" (אתר האינטרנט של מנהל התכנון, שנועד לאפשר איתור ישויות תכנוניות), בכלל לא ידע מה לקרוא ואיך להבין את השיח הטכני.

ולעניין כביש בייט לא רק שהתכנית המורכבת והחשובה הזאת פורסמה בשלב הכנה סופי, אלא שגם כנס שיתוף הציבור, כשנערך, התקיים בזמן תקופת ההפקדה (במשך 60 יום מאז ההכרזה על הפקדה ניתן לבעלי עניין להגיש התנגדות לתוכנית). גם זה לא ממש מפתיע.

הגיע הזמן להודות באמת: היכולת שלנו להשפיע על סביבתנו קלושה. אנחנו שומעים על התוכניות, קטנות כגדולות, לא בזמן הגשתן לוועדות התכנון, אלא רק אחרי שעברו סבבים של דיונים, כשהן "אפויות", בשלב ההפקדה. המידע על קיומן של רוב התוכניות בכלל לא מגיע אלינו ומפגשי שיתוף הציבור לא נועדו אלא לאפשר יידוע. הסיכוי שתיקון יקרה אפסי. הבאג מוטמע.

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה