ברקס לתשובה: יאלץ למכור מתקן התפלה כדי לקנות חדש

קבוצת דלק בראשות איש העסקים יצחק תשובה תורשה להתמודד במכרז להקמת מתקן התפלה חדש בשורק, שישי במספר, חרף העובדה שהיא שותפה ברוב מתקני ההתפלה הקיימים • האישור ניתן לה במסגרת הסדר יצירתי לפיו היא תחויב למכור את החזקותיה באחד המתקנים שברשותה

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

חברת IDE שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה תוכל להשתתף במכרז להקמת מתקן ההתפלה הענקי בשורק, חרף העובדה שהיא ריכוזית מאוד בענף ההתפלה - היא שותפה בשלושה מתוך חמשת מתקני ההתפלה שכבר פעילים. יחד עם זאת, IDE תתחייב למכור את החזקותיה באחד ממתקני ההתפלה שהיא מפעילה, כך סוכם בתום מו"מ בין החברה לצוות ממשלתי שכלל את הממונה על הגבלים עסקיים עו"ד מיכל הלפרין, ועדת הריכוזיות, וועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי-ים בראשות סגן החשב הכללי באוצר איציק מרמלשטיין ורשות המים בניהולו של גיורא שחם.

העובדה שדלק מוגדרת כגורם ריכוזי חייבה גם את קבלת התייחסות ועדת הריכוזיות. קבוצת דלק היא ריכוזית מאוד בענפי האנרגיה במשק, והיא מחזיקה גם במאגרי הגז "תמר" ו"לווייתן", בתחנות הדלק "דלק", ובחברת הביטוח "הפניקס".

לוחות הזמנים למכירה יישארו חסויים, וזהות המתקן שממנו תצא IDE תפורסם רק בשלב מאוחר יותר. הסיבה היא למנוע פגיעה ב-IDE ולהעניק יתרון לרוכשים הפוטנציאליים. המו"מ בין המדינה ל-IDE שארך כשלושה חודשים, אמור לסלול את הדרך למכרז להקמת המתקן שנמצא כרגע עדיין בשלב המיון המוקדם (PQ).

ההימור של קבוצת IDE

מדובר בהסדר יצירתי שמופעל לראשונה בתחום מכרזי התשתיות שמשמעותו מכירה מרצון של IDE ללא שום הבטחה כי אכן תזכה במכרז שבו תשתתף (הסדר המכונה Fix it Anyway).

במכרזי ההקמה וההפעלה של מתקני התפלה, המדינה מתחייבת לרכוש את כמות המים לכל תקופת הזיכיון בהתאם למחיר שבהצעה הזוכה - משום כך יש חשיבות רבה למספר המשתתפים במכרז. בנוסף, המדינה מנהלת מעת לעת מכרזים לרכישת כמויות נוספות של מים ממתקני התפלה קיימים באמצעות הרחבות של אותם מתקנים. ההסדר שהושג מיועד להבטיח תחרות במכרז וגם צמצום החששות התחרותיים בעת ביצוע הרחבות של מתקנים קיימים.

הפיצוי היחיד שהובטח ל-IDE במקרה של הפסד במכרז הוא כי תוכל להשתתף במכרז למתקן ההתפלה העתידי שיוקם בצפון, ללא צורך בקבלת אישור מיוחד מוועדת הריכוזיות והרשות להגבלים עסקיים. מבחינת המדינה יש ציפייה כי השתתפותה של IDE תתרום תרומה משמעותית להצלחת המכרז בגלל המחירים האגרסיביים שהחברה הציעה בעבר.

IDE, לשעבר הנדסת התפלה, היא חברת המוחזקת בחלקים שווים על-ידי דלק תשתיות מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ואלפא מים פרטנרס, שרכשה את חלקה של של כיל בחברה בשנה שעברה תמורת 167 מיליון דולר. אלפא פרטנרס היא בשליטת אבשלום פלבר ואמיר לנג (10% - השותף המנהל) בה השקיעו כלל ביטוח (44%), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (36%) ואיילון ביטוח (10%). השבוע נחשף ב"גלובס" כי תשובה עשוי למכור 60% מההחזקה ב-IDE לקרן פורטיסימו

IDE מפעילה שלושה מתוך חמישה מתקני ההתפלה הפעילים כיום: באשקלון, חדרה ובשורק. החברה נחשבת לחברה המובילה בתחום ההתפלה וזכתה בכל המכרזים האחרונים בזכות הורדת מחיר המים המותפלים שיפיקו המתקנים בעשרות אחוזים. IDE זכתה ב-2009 יחד עם שותפתה האצ'יסון ווטר במכרז להקמה, הפעלה ומסירה (BOT) של מתקן ההתפלה בשורק במחיר שנחשב בזמנו לאחד הנמוכים ביותר בעולם: 2.19 שקל לכל קוב מים מותפלים שיפיק המתקן. הזכיינית התחייבה להוזיל את מחיר המים ל-2.01 בזכות האפשרות להקים בצמוד למתקן גם תחנת כוח בקוגנרציה בהספק של 100 מגה-ואט שתספק את החשמל הדרוש להפעלת המתקן ותוכל למכור עודפים לחברת החשמל. ההשקעה בהקמת המתקן, שנחשב בזמנו לגדול מסוגו בעולם המופעל בשיטת האוסמוזה ההפוכה, הוערכה בכ-2 מיליארד שקל והוא החל לפעול

מתקן ההתפלה החדש בשורק, יהיה בגודל זהה למתקן הקיים, כלומר בהספק של 150 מיליון קוב לשנה ואמור להתחיל לפעול בשנת 2023-2024. שלב המיון המוקדם להקמתו (PQ) פורסם באפריל כך שעדיין לא ידוע אלו קבוצות מעוניינות להתמודד במכרז.

הדומיננטיות של IDE שבשליטת תשובה בענף ההתפלה
 הדומיננטיות של IDE שבשליטת תשובה בענף ההתפלה

לא עומדים ביעדי ההתפלה

הקמת שני מתקני התפלה נוספים בישראל, בגליל המערבי ובשורק היא קריטית למשק המים הישראלי - בחמש השנים האחרונות ישראל סובלת מרצף חריג של בצורת. הדבר הוביל למחסור חמור במים טבעיים בעיקר בצפון הארץ. על פי גורמי מקצוע במידה ונחווה שנת בצורת שישית ברציפות, עלול להיווצר אתגר באספקת המים לשתייה במקומות מסוימים. אם מוסיפים לכך את אי עמידה בלוחות הזמנים של הקמת מתקן התפלה שישי התוצאות אינן מפתיעות - משק המים בישראל נמצא במצב חירום וכבר השנה נדרשה רשות המים לקצץ את אספקת המים למגזר החקלאי. 

לפני חודשיים וחצי הממשלה אישרה את תוכנית החירום האסטרטגית להתמודדות משק המים עם הבצורת - שכוללת לראשונה הזרמת המים ממערכת המים הארצית ל כנרת, שמפלסה נמצא בשפל חסר תקדים. בנוסף, כוללת התוכנית הקמת שני מתקני התפלה, שיקום הנחלים בצפון הארץ וחיבור האזורים המנותקים מהמערכת הארצית.

על פי תכנית החירום של משק המים יעד כושר ייצור המים המותפלים לשנת 2030 עומד על 1,100 מלמ"ק לשנה - כמות כמעט כפולה מכמות המים המותפלים כיום. מתקני התפלה כיום מספקים 585 מלמ"ק (מיליון מטר מעוקב) מים מותפלים בשנה, כמות השווה לכ-70% מכלל המים המסופקים לבתים וליישובים. מתקן ההתפלה האחרון החל לפעול באוקטובר 2015, לפני כשנתיים וחצי. ואולם על פי החלטת ממשלה מיוני 2008, היום כבר היו אמורים לפעול שישה מתקני התפלה, שהיו אמורים לספק בשנת 2020 היקף של 750 מלמ"ק.

היום כבר ברור שהמדינה לא תעמוד ביעד ההתפלה מאחר שיחלפו לפחות חמש שנים עד שיקום מתקן התפלה נוסף. מתקני ההתפלה בישראל מוקמים בשיטת BOT במסגרתה חברות פרטיות בונות את מתקני ההתפלה, מתפעלות אותם במשך 25 שנה, ולאחר מכן מחזירות אותם למדינה. לכן, כדי להקים מתקן התפלה צריך למצוא מקום מתאים לבניית המתקן ולהשיג אישורים לבנייתו, לפרסם מכרז, לבחור זוכה עם יכולות פיננסיות מוכחות, ואז לוקח גם זמן לבנות את המתקן ולהכין אותו לפעולה. נכון לעכשיו ההשלכות מכך שלא הוקם מתקן שישי הן "רק" קיצוץ בהקצבות המים לחקלאות, ואולם על פי רשות המים, המשך הבצורת עלול לגרום לשיבושים באספקת המים. 

השבוע פורסם ב"גלובס" כי קבוצת דלק של יצחק תשובה חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם קרן פורטיסימו אותה מוביל יובל כהן, למכירת 60% מהחברה הבת דלק תשתיות, המחזיקה במחצית ממניות חברת הנדסת התפלה (IDE). זאת על בסיס שווי של 206 מיליון דולר לדלק תשתיות, המשקף ל-IDE שווי של 412 מיליון דולר. במקביל, יפעלו דלק תשתיות והצדדים למזכר ההבנות לגיוס חוב בשוק ההון או מבנקים בסכום של 80-100 מיליון דולר, סכום שיופחת משווי דלק תשתיות לצורך העסקה.