המסחר בוול סטריט נודד מהבורסות אל בנקי ההשקעות הגדולים

עסקאות של סוף יום המסחר במניות, שמבוצעות מחוץ לבורסות בניו יורק על ידי ענקיות ברוקראז' אמריקאיות, כמו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, הכפילו את שיעורן מאמצע 2015 ועד לסוף 2017 מ-16% ל-32%

בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

במנהטן התחתית מצלצל פעמון הבורסה לניירות ערך של ניו יורק (NYSE) בשעה 16:00 בכל יום מסחר, ומאותת על מכירה פומבית ענקית, שקובעת את מחירי הסגירה של אלפי מניות. כמה שניות לאחר מכן, בקצה אחר של העיר, מבצעות מערכות הסחר של גולדמן זאקס גרופ התאמה בין קונים ומוכרים של עשרות מיליוני מניות, תוך שימוש במחיר שפרסמה הבורסה, אבל תוך הימנעות מוחלטת ממנה.

גולדמן זאקס מוביל קבוצת בנקי השקעות, שממרפקים את דרכם לתוך הפעילות החשובה של סחר בתום יום המסחר הבורסאי. שיעור עסקאות מחיר הנעילה, שמבוצעות מחוץ לבורסות על ידי חברות ברוקראז' כמו גולדמן זאקס, הוכפל מאמצע 2015 ועד לסוף 2017 מ-16% ל-32%, על פי נתוני Virtu Financial, חברת סחר אלקטרוני גדולה במניות אמריקאיות.

בעבר היו הבנקים מנתבים ל-NYSE ולנאסד"ק הוראות לעסקות כאלה של השעה 16:00, אבל לאחר שהבורסות העלו את המחירים בשנים האחרונות, מבצעים בנקים כמו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי מספר גדל והולך של עסקאות כאלה באופן פרטי ומחוץ לבורסה. קרדיט סוויס גרופ ו-UBS גרופ נכנסו גם הם באחרונה לעסקאות סוף יום המסחר הבורסאי.

איום על NYSE ונאסד"ק

שינוי זה מעורר תהיות לגבי השקיפות, ומתרחש במקביל למעבר של נתח גדל והולך של פעילות פיננסית מכל הסוגים אל מחוץ לבורסות. חלק מהסוחרים וממנהלי הבורסות חוששים שמחירי סוף היום של NYSE ונאסד"ק, שמאפשרים לבצע בדיקה יומית על מצבן של אלפי חברות עולמיות, עלולים לאבד מאמינותם כנתונים שמשקפים את הלוך הרוח של הצרכנים. משקיעים אחרים דואגים שהבנקים עושים רווחי סחר מההוראות של הלקוחות.

שינוי זה מאיים על NYSE ונאסד"ק, שגבו מאות מיליוני דולרים מעמלות סחר במכירות הפומביות של נעילת המסחר שביצעו בשנים האחרונות.

כמו כן, מצביע השינוי על כך שלאחר השנים הרזות שלאחר המשבר הפיננסי, מגבירים חלק מהבנקים את השימוש בזרועות הסחר של עצמם ומפגינים להיטות לקחת סיכון רב יותר בעסקאות פשוטות כמו עסקאות במניות אמריקאיות.

בעשר השנים האחרונות זינק המסחר במניות בסביבות השעה 16:00, ואחת הסיבות לכך היא שטריליוני דולרים זורמים לקרנות מדדיות, שמשקפות סלי מניות רחבים. קרנות כאלה נוטות לבצע עסקאות רבות בסגירת השוק, מכיוון שהמדדים שאחריהם הן עוקבות מבוססים על מחירי סוף היום.

בעוד ענקיות המדדים נוהרות למסחר סוף היום, מושך מבול ההוראות שהן מביאות עמן סוג אחר של משקיעים, כולל משקיעי מניות מסורתיים. אשתקד היוו עסקאות המכירה הפומבית של סוף היום יותר מ-8% מנפח מניות S&P 500 - כמעט פי ארבעה מהרמה שנרשמה ב-2004, לדברי קרדיט סוויס.

הבנקים מציעים "סגירה מובטחת"

הדבר הוביל כמה בנקים לבנות פעילות עסקית, שמכונה "סגירה מובטחת" ("guaranteed close). זה עובד ככה: משקיעים שרוצים לקנות או למכור מניות אפל, למשל, יכולים לקבל ערבות מבנק השקעות לכבד את הוראותיהם במחיר הסגירה שייקבע בנאסד"ק, שבה רשומה מניית אפל. בשעה 16:00 מבצע הבנק התאמה בין הוראותיהם של קוני ומוכרי אפל. הוא יכול לשלוח לבורסה הזמנות שלא נמצא להם שידוך, או לקחת על עצמו את תפקיד הצד השני בעסקה, ולאחסן בספרי החשבונות שלו למשך הלילה את מניות אפל העודפות או המניות בשורט.

גולדמן זאקס הוא השחקן הגדול בשוק זה, וביום מסחר טיפוסי הוא מטפל ב-60 מיליון עד 80 מיליון מניות, לדברי מקורות יודעי דבר. למורגן סטנלי, חברת הסחר במניות המובילה בוול סטריט, יש מוצר מתחרה, שכינויו הפנימי הוא MOCHA - market on close handling aggregator.

מה שהתחיל בחברות האלה ככלים פנימיים למרכוז ההוראות, מוצג כעת ללקוחות כאמצעי לחסוך עמלות בורסה. המוצרים נמצאים בשימושם של מנהלי קרנות מדדיות, כולל ונגארד גרופ ובלקרוק, וכן חברות ברוקראז' קטנות יותר, לדברי מקורות יודעי דבר.

ואולם, כמה מהלקוחות מגיבים בחשדנות. "מבחינתי, זה משהו שאני לא מבין", אמר מהמט קינאק, מנהל עולמי של סחר מערכתי ומבנה שוק ב-T. Rowe Price Group. לדבריו, T. Rowe, שמנהלת 1.04 טריליון דולר, נמנעת מסחר במתכונת "סגירה מובטחת", מכיוון שהוא "לגמרי לא שקוף".

בורסת NYSE, שנמצאת בבעלות אינטרקונטיננטל אקסצ'יינג בע"מ, קיצצה בינואר את עמלות המכירה הפומבית של סוף יום המסחר. המהלך ננקט באופן חלקי כתגובה לאיום מצד הבנקים, שנכנסים לפעילות של השעה 16:00, לדברי מקור יודע דבר.

בכירים ב-NYSE ובנאסד"ק אומרים שהם חוששים שאם תעבור פעילות סחר נוספת לבנקים, זה יהפוך את מחירי הסגירה לפחות אמינים, ויחתור תחת אחד מאושיות שוק המניות האמריקאי.

באופן כללי, מיטיבות עמלות נמוכות יותר עם המשקיעים, אבל כמה מהסוחרים אומרים שהם חוששים ממה שעלול לקרות, אם לא ימצא הבנק הזמנה תואמת.

אם לגולדמן זאקס יש למשל לקוח, שמורה לרכוש 100 אלף מניות של אפל, אבל הוראות המכירה מגיעות ל-70 אלף מניות בלבד, ייתכן שהבנק יצטרך לעשות מאמצים קדחתניים למלא את פער הביקוש בסוף יום המסחר. ייתכן שהבנק ירכוש בבורסה 30 אלף מניות אפל לפני 16:00, וזה יפתור את הבעיה שלו. רכישה זו עלולה לדחוף כלפי מעלה את מחיר הסגירה של אפל, והתוצאה לקונים תהיה גרועה יותר.

בהסכם שעליו ביקש גולדמן זאקס להחתים את אחד הלקוחות הפוטנציאליים שלו, מודה בנק ההשקעות כי המאמצים לבצע את העסקה תוך הגנה על עצמו מתנודות מחיר שליליות, "עלולים לפגוע במחירי השוק" בדרכים שלא יהיו לטובת לקוחותיו. זאת, על פי עותק מההסכם שהגיע לידי "וול סטריט ג'ורנל".

"אני יודע שאני מקבל את מחיר הסגירה", אמר קינאק מ-T. Rowe. "אבל אני לא יודע אם זה המחיר הטוב ביותר שהייתי יכול להשיג".