ללא ידיעת הלקוח: גוגל ומאסטרקארד חוברות כדי לאסוף מידע

גוגל שילמה למאסטרקארד מיליוני דולרים עבור דאטה מכרטיסי אשראי • יש אף אפשרות ששתי החברות יחלקו ביניהן את ההכנסות ממודעות

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

גוגל ומאסטרקארד חתמו על הסכם שיתוף-פעולה סודי כדי לעקוב אחרי האפקטיביות של מודעות אונליין, על-ידי ניטור מכירות בחנויות בארה"ב באמצעות דאטה מכרטיסי אשראי - כך לפי דיווח של בלומברג. הדבר נעשה ללא ידיעתם של לקוחות מאסטרקארד.

גוגל ומאסטרקארד סגרו את שיתוף-הפעולה לאחר כ-4 שנים של משא-ומתן, לפי מקורות של בלומברג. גוגל שילמה מיליוני דולרים עבור הדאטה למאסטרקארד, והחברות אף דיברו על אפשרות לחלק ביניהן את ההכנסות ממודעות. השירות פעל כך כשאדם שמחובר בחשבון גוגל צפה או לחץ על מודעה, ולאחר 30 יום קנה מוצר רלוונטי באמצעות מאסטרקארד, המפרסם קיבל על כך דיווח.

בשנה שעברה גוגל הודיעה על שירות שנקרא "מדידת מכירות בחנויות" וינטר עבור מפרסמים נבחרים אם המודעות שפרסמו הובילו למכירות בחנויות. גוגל מסרה אז כי יש לה גישה ל-70% מכרטיסי האשראי והדביט בארה"ב דרך שותפיה, מבלי לציין מי הם. לפי הדיווח, גוגל הייתה במגעים עם שתי חברות נוספות מלבד מאסטרקארד, אך לא ידוע אם לבסוף הן שיתפו פעולה.

לפי הדיווח, בעבר גוגל ניסתה לקשר קליקים על מודעות לרכישות בחנויות באמצעות הפיתוח של Google Wallet, שירות תשלומים במובייל, אך הוא לא זכה לאימוץ נרחב. מ-2014, גוגל גם סימנה עבור מפרסמים כל פעם שאדם שלחץ על מודעה ביקר בחנות פיזית, על-ידי שימוש בפיצ'ר היסטוריית המיקום של גוגל מאפס, אך לא ניתן היה לדעת כך אם אכן נעשתה רכישה. גם אפשרויות נוספות שגוגל הוסיפה בהמשך לא סיפקו תשובות חדות מספיק.

מגוגל נמסר לבלומברג כי אין הסכם הנוגע לחלוקת הכנסות ממודעות עם שותפים של גוגל. בחברה סירבו להגיב בנוגע לשיתוף-פעולה עם מאסטרקארד, אך אמרו בנוגע לכלי המדובר כי לפני השקתו בנו בחברה טכנולוגיית הצפנה חדשה שמונעת מגוגל ומשותפיה לצפות במידע מזהה של משתמשים.

עוד נמסר כי לגוגל אין גישה למידע אישי הנוגע לכרטיסי אשראי ודביט, וכי המשתמשים יכולים להפסיק את הניטור. מפרסמים המשתמשים בשירות יכולים לראות רק את נתוני המכירות הכלליים ולהעריך כמה מהן ניתן לייחס למודעות בגוגל, ללא מידע אישי של קונה, הסכום שהוציא או הפריטים שרכש בקנייה מסוימת.

עוד נמסר כי ב-Google Wallet מעולם לא נעשה שימוש למטרת הבנת אפקטיביות של מודעות.

גם במאסטרקארד סירבו להגיב בנוגע לשיתוף-פעולה עם גוגל, אך מסרו כי מאסטרקארד משתפת סוחרים וספקי שירותים במגמות של רכישות כדי לסייע למדוד את האפקטיביות של קמפיינים פרסומיים, ללא דאטה אישי או "תובנות שיכולות להוביל לצרכנים אינדיבידואליים".

לאחרונה יוטיוב שבבעלות גוגל המציאה מותג פיצה כדי למדוד אפקטיביות של מודעות שונות.