ארגנטינה: האינפלציה נסקה, המניות צנחו, המשקיעים ברחו

הפזו הארגנטיני ממשיך לאבד מערכו על רקע החולשה במטבעות השווקים המתעוררים • שיעורי הריבית הועלו ל-60%, במהלך שהנחית מהלומה עזה על המשקיעים • תהליכי ההבראה כרוכים בסיכון פוליטי, מכיוון שבשנה הבאה ייערכו בארגנטינה בחירות

לוח שמציג את שער הפזו בבואנוס איירס / צילום: רויטרס Marcos Brindicci
לוח שמציג את שער הפזו בבואנוס איירס / צילום: רויטרס Marcos Brindicci

העלאות הריבית בארה"ב והתחזקות הדולר מהדהדים בכל השווקים המתעוררים.

ארגנטינה נמנית עם המדינות שנענשו באופן הקשה ביותר בידי המשקיעים. הקריסה, שהותנעה מחששות שמי שתלוי הכי הרבה בהלוואות דולריות ייחשף ללחץ החזק ביותר, הובילה את המשקיעים למסקנה שארגנטינה חייבת לאשר תקציב בר קיימא, ולשדר שיש לה אסטרטגיה כלכלית ברורה שאינה מצטמצמת אך ורק בבקשת עזרה מקרן המטבע הבינלאומית.

שלשום (ב') הכריז שר האוצר ניקולס דוג'ובנה על מהלכים שנועדו לשקם את אמון המשקיעים באמצעות צמצום הגירעון הפיסקלי הראשוני לרמה של 0% מהתמ"ג ב-2019, לעומת גירעון צפוי של 2.6% בשנה הנוכחית. זה יצריך הטלת מס על יבוא, קיצוץ מספר משרדי הממשלה, וצמצום ההוצאות על עבודות ציבוריות ועל תשלום שכרם של עובדי הממשלה. מהלכים אלה כרוכים בסיכון פוליטי מכיוון שבשנה הבאה ייערכו בארגנטינה בחירות.

המטבע הארגנטיני מקרטע, ושיעורי הריבית הועלו ל-60%, במהלך שהנחית מהלומה עזה על המשקיעים שנהרו למדינה בשנים האחרונות לאחר שממשלת ארגנטינה יישבה את פרשת חדלות הפירעון הממושכת. 

כמה פזו ארגנטיניים קונים דולר אחד
 כמה פזו ארגנטיניים קונים דולר אחד

האמון בארגנטינה החל להיחלש לאחר שהממשלה העלתה בדצמבר את יעד האינפלציה, במהלך שעורר בקרב המשקיעים תהיות לגבי עצמאותו של הבנק המרכזי. חוסר ודאות זה החריף כשהבנק המרכזי קיצץ את הריבית בינואר למרות שהאינפלציה הייתה עדיין גבוהה גם מהיעד החדש. הלחץ על הפזו גבר, והבנק המרכזי החל לנגוס ביתרות המט"ח שלו כדי לתמוך בפזו, ומכר 1.47 מיליארד דולר ב-2 באפריל - ההתערבות הגדולה ביותר בשוק זה שנים. אך למהלך הזה כמעט שלא הייתה השפעה, ובשמונת הימים הבאים העלה הבנק המרכזי במפתיע את הריבית, שהגיעה בתחילת מאי ל-40%.

כדי לבלום את משבר המטבע ביקש הנשיא מאוריסיו מאקרי עזרה מקרן המטבע הבינלאומית. ביוני הסכימו הממשלה והקרן על קו אשראי בן 50 מיליארד דולר, ונשיא הבנק המרכזי פדריקו שטורצנגר התפטר והוחלף בידי לואיס קפוטו. מהלך זה זכה תחילה לתמיכת המשקיעים, אך הפזו המשיך לאבד מערכו על רקע הקריסה במטבעות השווקים המתעוררים. עקב כך התייקר פירעון חובותיה הזרים של ארגנטינה. המשקיעים הופתעו כשמאקרי הופיע בשבוע שעבר בטלוויזיה כדי לבקש שקרן המטבע הבינלאומית תאיץ את הענקת חבילת ההצלה כדי שארגנטינה תוכל לבצע את תשלומי החוב שלה בשנה הבאה. בתגובה רשם הפזו צניחה נוספת, והבנק המרכזי העלה את הריבית ל-60%. השבוע מתכנן דוג'ובנה להיפגש בוושינגטון עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית כדי לבקש את הכספים, וזאת לאחר שהכריז על קיצוצי הוצאות ומסים חדשים. 

המספרים העגומים של ארנטינה
 המספרים העגומים של ארנטינה

מ-2016 נטלה ארגנטינה הלוואות בקצב מהיר כדי להזרים הון לכלכלתה המקרטעת ולממן את הנסיגה ההדרגתית ממדיניותה הבזבזנית של קודמתו של מאקרי בכס הנשיאות, כריסטינה קירשנר. גישה זו, הידועה כ'הדרגתיות', נועדה למנוע תסיסה חברתית כתוצאה מקיצוצי הוצאות חדים.

אך משקיעים טוענים שהממשלה דחתה מהלכי הידוק פיסקלי לא פופולריים שהיו מצמצמים את תלותה של ארגנטינה בהון חיצוני.

הפופולריות של מאקרי דועכת בגלל האינפלציה הדוהרת והמיתון הכלכלי הצפוי. צעדי הצנע של ממשלתו מסוכנים מהבחינה הפוליטית, מכיוון שבשנה הבאה ייערכו בחירות והאזרחים כבר מוטרדים ממחירם הגבוה של שירותי התשתית, ומתנגדים למסים חדשים. איגודי העובדים יתנגדו לפיטורים של עובדי ממשלה.