מה זה השטויות האלה בורסה? עדי אשכנזי מבלבלת את השוק

רק 5% מהמשקיעים בבורסה לניירות ערך בת"א מגיעים כיום מהציבור הרחב • האם הקמפיין בכיכובה של הקומיקאית עדי אשכנזי, שיצא לדרך לפני כחודש, יצליח להגדיל את מחזורי המסחר בבורסה ולמשוך אליה עוד משקיעים קמעוניים? כך לפחות מקווה מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב

אחת הסטנדאפיסטיות הפופולריות בישראל מופיעה כעת בפני קהל חדש וקשוח: היא מנסה לשכנע את אזרחי המדינה להשקיע במניות, במסגרת מאמציה של הבורסה לניירות ערך להחיות את המסחר.

בורסת תל-אביב גייסה את הקומיקאית עדי אשכנזי לככב ב-8 סרטוני וידאו קצרים שיועלו לאתר האינטרנט, דף הפייסבוק וחשבון היוטיוב של הבורסה. מאז שהושק הקמפיין באמצע אוגוסט, 400 אלף איש צפו בסרטונים שמעודדים אותם לבקר באתר הבורסה וללמוד מדוע, למשל, המניות עולות ויורדות.

הפרויקט הוא פרי יוזמתו של מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, שרוצה לשלש את שיעורם של המשקיעים הקמעוניים בבורסה, משיעור נוכחי של 5%. מחזור המסחר היומי הממוצע בבורסת תל-אביב ירד, לאחר שישראל סווגה כ"שוק מפותח" בשנת 2010 - מה שמאלץ את החברות הישראליות להתחרות עם חברות אמריקאיות, אירופיות ויפניות על תשומת-לבם וכספם של מנהלי הקרנות.

בלי ניתוח יבש של מניות

"עדי אשכנזי היא חלק מקמפיין החינוך הפיננסי, שנועד לערב מספר רב יותר של אנשים וללמדם את המושגים הבסיסיים של שוקי ההון", אמר בן זאב ל"בלומברג". הוא הוסיף כי ברצונו ליצור "בורסה של העם".

אל תצפו מאשכנזי בת ה-43 לניתוח יבש של אומדני שווי מניות או מכפילי רווח. באחד הקליפים בני 20 השניות שלה, היא משווה את הקריטריונים המשמשים לבחירת 35 המניות הכלולות במדד ת"א-35 לדירוג האנשים הסקסיים ביותר במקבילה הישראלית של מגזין "פיפל". מדד המניות העיקרי של תל-אביב, שעלה היום (ה') בצהריים בכ-0.1%, רשם עליה של 8.5% מתחילת 2018.

ישראלים רבים מושקעים בבורסה באופן בלתי ישיר, באמצעות קרנות הפנסיה שלהם, אבל המטרה היא להרחיב את הידע וההבנה על התועלות הכרוכות בהחזקת מניות ואג"ח שנסחרות בבורסה, שמאפשרות ליהנות מהדיבידנדים ומהעליות בשוק, לדברי בן זאב.

השבוע השיקה הבורסה אפליקציה, שהשימוש בה יעלה 4 שקלים בחודש. המשתמשים באפליקציה יוכלו לצפות במחירים בזמן אמת וליצור קשר עם בנק ישראלי לביצוע עסקאות. אבן-הבוחן הראשונה להצלחת המאמץ לעורר את עניינם של המשקיעים הקמעוניים תהיה בסוף השנה, כשהבורסה תמכור מניות של עצמה בהנפקה ראשונית לציבור.

מבחינתו של בן זאב, התועלות של הרחבת בסיס המשקיעים לשוק ולכלכלה ברורות. "יותר חברות יצאו לבורסה. יהיו יותר מפעלים, יותר תעסוקה, הרבה דברים טובים יקרו", אמר בן זאב. "זאת מערכת אקולוגית, ואנחנו מנסים להציג את התמונה המלאה שלה".