הסטארט-אפ שרוצה לייעל רשויות מקומיות מגייס 6 מיליון דולר

זנסיטי (ZenCity) היא סטארט-אפ שמפתח פלטפורמה לקידום קבלת החלטות מבוססות נתונים ברשויות מקומיות ברחבי העולם כשהיא נשענת על השיח של תושבי הרשות עם העירייה - מוקדי שירות וטפסי משוב • באפריל, החברה זכתה במיליון דולר ובתואר הסטארט-אפ החדשני בתחום ה-AI, בתחרות Innovate.AI של מיקרוסופט, והיום (ה'), הודיעה על השלמת סבב גיוס A בסך 6 מיליון דולר

צוות ZenCity / צילום: אורי טאוב
צוות ZenCity / צילום: אורי טאוב

שבילי אופניים, חינוך ופינוי אשפה הם רק חלק מהשירותים שנמצאים באחיות הרשויות המקומיות. שירותים עירוניים הם בעלי השפעה עצומה על חיי היום-יום של התושבים, והם נתמכים בתקציבים של עשרות ומאות מיליונים. אלא שהכלים שעומדים לרשות העיריות למדוד את שביעות רצון התושבים, להבין את צרכיהם, ולבסס עליהם קבלת החלטות תקציביות הם מסורבלים ולא יעילים. דוגמה אחת לכך היא סקרים טלפוניים.

חברת זנסיטי (ZenCity) רוצה לשנות את האופן בו רשויות מקומיות מקבלות החלטות תקציביות הנוגעות לשירותים עירוניים לתושבים. החברה המפתחת פלטפורמה לקידום קבלת החלטות מבוססת נתונים ברשויות מקומיות. היא אוספת ומנתחת בזמן אמת מידע ממקורות בהם התושבים מדברים עם העירייה או עליה: מוקדי שירות וטפסי משוב, אך גם חדשות מקומיות ורשתות חברתיות.

המידע הזה עובר ניתוח באמצעות אלגוריתמים של למידת מכונה, שמזהים את הנושאים והסנטימנט ואת המיקום הגיאוגרפי אליו מתייחס המידע שנאסף. תוך כדי איסוף המידע עובר עיבוד באופן שוטף ומתורגם לתובנות בנוגע לבעיות נקודתיות ולמגמות ארוכות טווח, הנוגעות לרצונות ולצרכים של תושבי הערים. על בסיס התובנות הללו, העיריות אמורות לקבל החלטות מושכלות בנוגע לתיקצוב ולניהול השירותים שהן מספקות באופן מיידי ובנוגע למדיניות הכללית.

זנסיטי הוא סטארט-אפ תל אביבי שהוקם בשנת 2015, ומאז משרת שלושים רשויות מקומיות, חציין בישראל וחציין בארה"ב. באפריל, החברה זכתה בפרס של מיליון דולר ובתואר הסטארט-אפ החדשני בתחום ה-AI, בתחרות Innovate.AI של מיקרוסופט. היום (ה'), החברה הודיעה על השלמת סבב גיוס A בסך 6 מיליון דולר. את הסבב הובילה קרן ורטקס, והשתתפו בו גם קרן M12 של מיקרוסופט, וקרן קיינן פרטנרס ישראל, אשר השקיעו בחברה גם בסבב הקודם.

כספי הגיוס נועדו לשמש את החברה להרחיב את יכולות הניתוח שלה לשפות נוספות כדי להיכנס לשווקים נוספים בעולם, ולהגדיל את כמות כלי הניתוח שהפלטפורמה מספקת ללקוחותיה. בנוסף, החברה מתכוונת להרחיב את פעילותה בשוק בארה"ב, וכן להתרחב לשווקים נוספים בדרום אמריקה ובאירופה. זנסיטי שמה לעצמה מטרה לעבוד עם עשרות עיריות נוספות עד סוף 2019. לשם כך, הם מעוניינים להכפיל את צוות העובדים של החברה, המונה כיום 20 עובדים.

"המטרה שלנו היא לעזור לערים להיות יותר דאטה דריבן ויותר מסונכרנות עם הצרכים של התושבים שלהן בתהליכי קבלת החלטות. אנחנו מאמינים שיש הרבה אופטימיזציה שאפשר לעשות במרחב העירוני, ולפי מה ששמענו מעיריות וראשי ערים שעבדנו איתם לאורך הדרך, אנחנו מאמינים שזו הדרך לעשות את זה"., אומר איל פדר-לוי, מנכ"ל זנסיטי ואחד ממייסדיה. פדר-לוי הקים את החברה יחד עם עידו עברי, המשמש מנהל הטכנולוגיות בחברה. שניהם בעלי נסיון בתכנון עירוני ועבדו עם עיריות שונות בארץ ובעולם.

איך המודל העסקי שלכם עובד?
"אנחנו עובדים במודל SAAS קלאסי. לקוחות שלנו הם הערים, והם משלמים על השירות לרוב בחוזה לשנה. יש הרבה מיתוסים על השוק של הרשויות המוניציפליות, והמיתוס הראשון שאני רוצה לנפץ הוא שאין צורך - יש צורך ענק בשוק הזה, יש המון אתגרים והזדמנויות. המיתוס השני הוא שלעיריות אין כסף - לעיריות יש הרבה מאוד כסף, אבל יש עליו מגבלות רגולטריות שונות".

איזה מגבלות?
"כל מקום והרגולציה שלו. אבל למכרז עירוני יש הרבה חסרונות מנקודת המבט של סטארט-אפ. דבר ראשון, סטארט-אפ לא יעמוד בתנאי סף כמו שנות ניסיון ומחזור מכירות בגודל מסוים. אבל המכשול המשמעותי הוא שגוף עירוני נדרש להגדיר במכרז עד לרמת הפסיק מה הוא רוצה לקבל. ברגע שמישהו מפרט כלכך מה הפתרון שהוא רוצה לקבל, אם הפתרון שלך חדשני וחדש בשוק אתה בהגדה לא תתאים לזה".

אתם זכיתם בכמה מכרזים, איך אתם עובדים עם הרגולציה?
"בסופו של דבר הרגולציה נועדה לאפשר להוציא כסף על מוצרים שמביאים ערך אמיתי, ואנחנו מביאים ערך. אני מאוד מאמין בחשיבות של רגולצייה על רכש ציבורי. חשוב שיהיו כלים שיעזרו לרשות לבחור את הרכש הכי טוב עבורה. אבל הרגולציה שקיימת היום לצערי היא מאוד לא מעודדת חדשנות, והיא תמיד מטה את הכף לטובת חברות גדולות ולא סטארט-אפים.

"יש היום הרבה גישות יותר חדשניות לאיך עושים מכרזים. אחת הגישות האהובות עלי היא מכרז בעיה, לפיה הערייה מגדיה את הבעיה שאיתה היא צריכה להתמודד ברמת המהות ולא ברמת הפיצ'רים, ואז הם מזמינים חברות להציע פתרונות לצורך הזה. התחילו לנסות את הגישה הזאת בארץ עם מיזם ישראל דיגיטלית".

תעודת זהות: ZenCity

הקמה: 2015

מייסדים: עידו עברי ואיל פדר-לוי

עובדים: 20

משרדים: תל אביב

גיוסי הון: 9.5 מיליון דולר בשני סבבים

משקיעות בולטות: קרן ורטקס, קרן M12, וקרן קיינן פרטנרס ישראל.