קבוצת דלק מכרה עוד 1% ממניות הפניקס תמורת 50 מיליון שקל

במכירה הנוכחית של המניות השלימה דלק מימוש של 16% ממניות חברת הביטוח הפניקס בתוך פחות מחודש, בתמורה כוללת של 820 מיליון שקל • המכירה נעשתה מחוץ לבורסה, וככל הידוע, בלוק המניות נמכר במלואו לאחת מחברות הביטוח הגדולות • את העסקה ביצעה דלק באמצעות לידר שוקי הון, ולאחריה נותרה הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה עם החזקה של 30.6% ממניות הפניקס

אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס (מימין) ויצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: בן יוסטר
אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס (מימין) ויצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: בן יוסטר

קבוצת דלק ממשיכה לנצל את רמות השיא שבהן נסחרות מניות הפניקס , חברת הביטוח שבשליטתה, כדי לממש חלק מהחזקותיה. אתמול (א') מכרה דלק  עוד כ-1% מהון הפניקס תמורת כ-50 מיליון שקל, במחיר של קצת יותר מ-20 שקל למניה, המשקף הנחה של כ-2.5% על ערכה של הפניקס בפתיחת המסחר אתמול.

המכירה נעשתה מחוץ לבורסה, וככל הידוע, בלוק המניות נמכר במלואו לאחת מחברות הביטוח הגדולות. את העסקה ביצעה דלק באמצעות לידר שוקי הון, ולאחריה נותרה הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה עם החזקה של 30.6% ממניות הפניקס. שוויה הנוכחי של הפניקס עומד על 5.3 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-11% שרשמה מנייתה מתחילת השנה. 

מכירת מניות הפניקס האחרונה של דלק
 מכירת מניות הפניקס האחרונה של דלק

עם המכירה הנוכחית השלימה דלק, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, מימוש רביעי של מניות הפניקס בתוך פחות מחודש (בסך הכל כ-16% ממניות הפניקס) בתמורה כוללת של כ-820 מיליון שקל. כעת נותרה לה האפשרות לממש כ-0.6% בלבד ממניות הפניקס (בשווי שוק של כ-30 מיליון שקל), טרם ירידה מהחזקת שליטה בקבוצת הביטוח. סביר להניח כי בהמשך תמכור דלק את מלוא ההחזקה שנותרה בידיה, בשיעור של כ-30% ממניות הפניקס, בבלוק אחד ובפרמיה על מחיר השוק בדרך של העברת שליטה.

גל המימושים האחרון שביצעה דלק, וכלל ארבע עסקאות מכירה משמעותיות תוך כשבועיים, התאפשר אחרי שרשות שוק ההון שינתה את הגדרתה של הפניקס לצורכי קביעת גרעין השליטה המינימלי המותר לה כקבוצת ביטוח גדולה ל-30% - שיעור ההחזקה שאליו קרובה כעת דלק.

מוקדם יותר החודש ביצעה דלק שלוש עסקאות, שבכל אחת מהן מכרה 4.9% ממניות הפניקס תמורת כ-250-260 מיליון שקל, ובמקביל, על חלק מהנתחים שמכרה ביצעה עסקאות החלף (SWAP), שיאפשרו לה להגדיל את התמורה הכוללת מהמכירה, במקרה שבו שווי מניית הפניקס יעלה. לחלופין, בהתאם לעסקאות סוואפ, במקרה שבו יירד שוויה של חברת הביטוח, דלק תשלם חלק מהתמורה שקיבלה בעסקה. 

הפניקס היא מחברות הביטוח המצליחות ביותר בשוק המקומי בשנים האחרונות. היא מציגה את הרווח הגבוה בענף ושיקמה את מעמדה לשנייה בענף, תחת ניהולו של לפידות. ברבעון השני של 2018 היא רשמה רווח של כ-108 מיליון שקל - ירידה של כ-50% ביחס לרבעון המקביל. מתחילת השנה הציגה החברה רווח כולל של כ-283 מיליון שקל - קיטון של כ-43% ביחס למחצית המקבילה - ועדיין התוצאות האלה היו הגבוהות בענף.

דלק, המנוהלת על-ידי אסי ברטפלד, חייבת למכור את החזקותיה בהפניקס עד סוף 2019 בגלל חוק הריכוזיות, ובמקביל היא פועלת למכור את ההחזקה הזו, מאחר שהיא מבצעת שינוי מבני שנועד להפוך אותה לקבוצת אנרגיה.

גל המימושים האחרון שביצעה דלק במניות הפניקס ממשיך את פעילות המכירות האינטנסיבית הנרשמת בבורסה ב-2018 על-ידי בעלי עניין ושליטה, שבמחצית הראשונה של השנה הצטברו לסכום של יותר מ-5 מיליארד שקל, אחרי מכירות בהיקף דומה שנרשמו ב-2017 כולה ומכירות בהיקף שהתקרב ל-6 מיליארד שקל בשנת 2016.

מנתוני הבורסה עולה כי מניות הביטוח הן בין הבולטות בגל המכירות מתחילת השנה, עם מימוש של כ-10% ממניות כלל ביטוח תמורת כ-330 מיליון שקל - שביצע אדוארדו אלשטיין באמצעות אי.די.בי פתוח, ומכירת יותר מ-3% מהונה של הפניקס תמורת כ-150 מיליון שקל, שביצעו יעקב שחר ומאיר קז - מהלך שהמשיך לצמצם את החזקתם בחברה.