רוסיה: "פרובוקציה מכוונת של ישראל, שומרים זכות להגיב"

(עדכונים שוטפים): משרד ההגנה במוסקבה זועם על ישראל אחרי שמשטר אסד הפיל מטוס עם 15 אנשי צוות, שכולם נהרגו • לטענתו, ההתרעה שקיבל על הייתה קצרה מדי: "פרובוקציה מכוונת, שומרים את הזכות להגיב" • שר ההגנה הרוסי נזף בליברמן: "פעולות חוסר אחריות" • בירושלים טרם הגיבו • לפי דיווחים במוסקבה, השגריר הישראלי גרי קורן זומן לשיחת בירור

מטוס F16 / רויטרס
מטוס F16 / רויטרס

רוסיה הודיעה הבוקר (שלישי) כי מטוס סיור ועליו 15 אנשי צוות הופל אתמול בשוגג על ידי צבא סוריה והאשימה את ישראל, שלטענתה אחראית לתקיפה בלטקיה, בגרימת מותם. המטוס, מדגם איליושין 20, נעלם מהמכ"ם לפני שהיה אמור לנחות בבסיס הרוסי הגדול בחמימים שבלטקיה. במשרד ההגנה אמרו כי התקרית אינה תואמת את "רוח השותפות בין ישראל לרוסיה". שגריר ישראל ברוסיה, גרי כהן, זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ .

לפי דובר משרד ההגנה הרוסי, "פעולותיה של ישראל היו פרובוקציה מכוונת, אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט צעדים מתאימים אחרי פעולותיה העוינות". הוא אמר עוד כי "ישראל יצרה מצב מסוכן במכוון" בתקיפה בלטקיה כשהעבירה אזהרה מפניה רק דקה לפני תחילתה.

בישראל טרם הגיבו להאשמות של רוסיה, אך בסוכנויות הידיעות הרוסיות דווח כי שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו שוחח עם שר הביטחון אביגדור ליברמן ונזף בו על התקרית. לפי הדיווחים, הוא אמר לו כי "ישראל אשמה בהפלת המטוס וכי פעולותיה חסרות אחריות". משרד הביטחון אישר את קיום השיחה, אך לא פירט על תוכנה.

זו תקרית חריגה וראשונה מסוגה מאז התערבה רוסיה במלחמה ב-2015 והקימה קו תיאום עם ישראל כדי להימנע מהיתקלויות כאלו. בשנים האחרונים נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין פעמים רבות כדי לדון במצב באזור.

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

במוסקבה טענו כי ארבעה מטוסי קרב ישראליים מדגם F-16 תקפו בלטקיה, ואף אמרו במהלך הלילה כי זיהו שיגורי טילים מספינת קרב צרפתית בים התיכון. עם זאת, דובר צבא צרפת הכחיש הבוקר כל מעורבות בתקרית. גם בצבא ארצות-הברית הדגישו כי לא היה להם קשר לתקיפות.

לטענת משרד ההגנה, מטוסי הקרב הישראליים השתמשו במטוס הרוסי כחיפוי כדי לאפשר להם לתקוף את המטרות מבלי להיפגע ממערכות ההגנה הסוריות.

"כשהם מתחבאים מאחורי המטוס הרוסי, הטייסים הישראלים שמו אותו בחזית האש של מערכות הנ"מ הסוריות. כתוצאה מכך, מטוס ה- Il-20 הופל על ידי מערכת S-200", אמר דובר המשרד. לדבריו, הטייסים הישראלים "לא היו יכולים שלא לראות את המטוס, מאחר שהוא הגיע ליבשה מגובה של חמישה ק"מ. למרות זאת, הם ביצעו במכוון את הפרובוקציה הזו".

במהלך הלילה אמר גורם אמריקאי לרשת CNN כי ככל הנראה משטר אסד הוא אכן זה שאחראי להיעלמות המטוס הרוסי ולהפלתו.

לפי סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר, סאנ"א, מערכות ההגנה האווירית יירטו כמה טילים בתקיפה שאירעה אמש בעיר לטקיה. בדיווח לא צוין מי אחראי לאותה תקיפה, שאירעה ימים אחרי תקיפה אחרת בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, אך נטען כי הטילים שוגרו מכיוון הים.

עוד דווח בסאנ"א כי יורטו כמה "טילי אויב". עד ראיה בלטקיה אמר לרויטרס כי הוא זיהה ארבעה טילים שהופלו על ידי מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה. ברשת אל-אחבריה דווח כי אחד הטילים נפל שטח פתוח ממערב לעיר חומס וגרם לשריפה במטע.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, בתקיפה בלטקיה, שבה נפגע "מוסד טכנולוגי", הושמדו מאגרי תחמושת ונהרגו שני בני אדם. לא ברור במה עוסק אותו המוסד, אולם סוריה מפתחת אמצעי לחימה בלתי-קונבנציונליים תחת אמתלה של מכוני מחקר מדעיים, שלא פעם הותקפו, לפי דיווחים זרים, על ידי ישראל.

דובר צה"ל הודיע כי: "ישראל מביעה צער על מותם של אנשי צוות המטוס הרוסי שהופל הלילה כתוצאה מפגיעת אש נ״מ סורית.

"ישראל מטילה את האחריות המלאה לאירוע על משטר אסד שצבאו הפיל את המטוס הרוסי. ישראל רואה גם באיראן ובארגון חיזבאללה שותפות באחריות לאירוע מצער זה.

"מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה מתקן של הצבא הסורי ממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור איראן וחיזבאללה בלבנון. נשק זה נועד לתקוף את ישראל ומהווה איום בלתי נסבל כלפיה.

"בין צה"ל לצבא הרוסי פועל מנגנון מניעת חיכוך שסוכם בין מנהיגי המדינות והוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. מנגנון זה פעל גם הלילה.

"מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי:
א. ירי נ״מ ( טק"א) סורי נרחב ולא מדויק הביא לפגיעה במטוס הרוסי ולנפילתו.
ב. כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל.
ג. בזמן שבוצעה התקיפה כנגד היעד בלטקיה, המטוס הרוסי שנפגע לא היה במרחב הפעולה.
ד. סוללות הנ"מ הסוריות ירו ללא הבחנה ולהבנתנו לא טרחו לוודא שאין מטוסים רוסיים באוויר.

"ישראל תעביר לממשלת רוסיה את כל המידע הנחוץ לבירור האירוע ולאישוש העובדות שעלו בתחקיר זה".