בקרוב בארה"ב: חברות תעופה יחויבו למינימום רווח בין מושבים

שורה של חוקים שצפויים להיכנס לתקנות בארה"ב ישנו את פני התעופה האמריקאית לטובת הנוסעים • בין היתר, ייאסר על הורדת נוסעים אחרי שהם עלו למטוסים, למשל בטענה לאובר בוקינג

מושבים במטוס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
מושבים במטוס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

שורה של חוקים שצפויים להיכנס לתקנות בארה"ב ישנו את פני התעופה האמריקאית לטובת הנוסעים.

בשבוע שעבר פרסמנו על מגמה רווחות במטוסי חברות התעופה - צמצום תאי השירותים במטוס במטרה להוסיף עוד מושבים לתא הנוסעים. דרך אחרת להגדיל את שורת הרווח באמצעות עוד ועוד מושבים היא לצמצם את המרווחים ביניהם ולהטיס את הנוסעים כקופסת סרדינים מעופפת.

לרשויות בארה"ב נמאס מהמגמה הזו, ורשות התעופה האמריקאית, ה-FAA, תתבקש לנסח דרישות מחייבות על חברות התעופה האמריקאיות, ובהן הגדרות למרווחים המינימליים לרגלי הנוסעים בין שורות המושבים במטוס.

נושא אחר שיטופל במסגרת הרגולוציה התעופתית בארה"ב יעסוק באיסור על הורדת נוסעים אחרי שעלו למטוסים, למשל בטענה ל"רישום יתר" (אובר בוקינג). הסעיף הזה עלה בעקבות הסערה שהתחוללה באפריל 2017, כאשר נוסע של חברת יונייטד איירליינס הורד ממנה בכוח.

נושא אחר מתייחס להטסת חיות מחמד - אחרי שכלב מת במהלך טיסה בחודש מארס האחרון, הוחלט על שינוי בתקנות, ולפיכך לאסור על הטסת כלבים בתאי האחסון שמעל הנוסעים בתוך המטוס (הכלב קיוקי, בולדוג צרפתי בן 10 חודשים, אוחסן בתאים על-ידי דיילת שסירבה לאפשר להניח את הכלוב שלו מתחת לרגלי הנוסעים. ההתעקשות עלתה לכלב בחייו).

איסור נוסף ימנע עישון של סיגריות אלקטרוניות, לצד איסור על הנוסעים לקיים שיחות במהלך הטיסות מהטלפון הנייד שלהם.

עוד יבקשו התקנות החדשות למנות עורך דין שיוכל לסייע ולייעץ לנוסעים במקרים של מחלוקות מול חברות התעופה. במסגרת זו רשויות התעופה יוכלו לקבוע האם ביטול או עיכוב בטיסה יכול להיות מנומק על-ידי חברות התעופה לאור תנאי מזג-אוויר.

תחום אחר מתייחס לפיצוי נוסעים על שירותים ששילמו עבורם אולם שלא קיבלו אותם בפועל בטיסה: כאן מדובר למשל במערכת האינטרנט האלחוטי במקרה שלא פעלה כמובטח או בתקלה במערכת הבידור שלא אפשרה לנוסע לצפות בתכנים במהלך הטיסה.

נושא שלשמחת חברות התעופה לא הצליח לעבור אמור היה לשים את הדגש על הגבלת הסכום שהן יכולות לגבות עבור שירותים נוספים לטיסה, דוגמת תוספת עבור מזוודה או הזמנת מושב מראש. לפי "וושינגטון פוסט", עד לסוף השנה צפויות חברות התעופה בארה"ב לגרוף לכיסן סכום של 4.6 מיליארד דולר על גביית השירותים הנוספים, שהפכו להיות מקור רווח משמעותי עבורן. כוונת המחוקק בארה"ב הייתה לאפשר למשרד התחבורה האמריקאי להחליט החיוב של החברות הוא חריג או "לא הגיוני", אולם הרעיון הזה לא הבשיל. לפחות הנוסעים, בעיקר גבוהי הקומה יוכלו לשבת בנחת.