ראשי רשויות בנגב: להקים נמל תעופה בנבטים ולא ברמת דוד

טוענים: "הקמת פרויקט לאומי בסדר גודל כזה יהווה מקפצת זינוק משמעותית לתנופת פיתוח הנגב, אשר התחזיות הדמוגרפיות צופות לו גידול של מיליוני תושבים בעשורים הקרובים"

ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ' / צילום: איל יצהר
ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ' / צילום: איל יצהר

אז איפה יוקם נמל התעופה הבינלאומי האזרחי הנוסף - האם ברמת דוד שבעמק יזרעאל או בנבטים שבנגב? האם הבחירות לרשויות המקומיות שקרבות ובאות ישפיעו על החלטת הממשלה שנוטה לכיוון הקמת שדה תעופה חלופי בעמק יזרעאל? האם יצליחו 20 ראשי רשויות בנגב, בעמק יזרעאל ובעוטף נתב"ג לשנת את ההחלטה?

20 הבכירים שיגרו מכתב אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו; אל שר האוצר, משה כחלון; אל שר התחבורה, ישראל כ"ץ; ואל שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הגליל והנגב, אריה דרעי; בו הם קוראים להקמה של נמל תעופה משלים בנגב, מהלך שאותו הוא מגדירים כ"מעשה הציוני ביותר שיכול להתרחש בישראל בעשור הקרוב". את השדה הזה הם קוראים להקים בנבטים שבנגב.

כיום הזרקור מופנה אל אזור עמק יזרעאל (רמת דוד) כמקום שבו יוקם השדה החלופי של ישראל, מה שמעורר התנגדות על-ידי תושבי היישובים באזור, נושא שאף מככב במצעי הבחירות של המועמדים לראשות המועצה במקום. מאידך, ראשי הרשויות החתומים על המסמך, ובראשם ראש עיריית באר-שבע רוביק דנילוביץ', סבורים כי הקמה של שדה תעופה משלים בנגב תרומם את האזור ותמצב אותו בקדמת הכלכלה והתיירות.

"אין חולק על כך שהקמת פרויקט לאומי בסדר גודל כזה יהווה מקפצת זינוק משמעותית לתנופת פיתוח הנגב, אשר התחזיות הדמוגרפיות צופות לו גידול של מיליוני תושבים בעשורים הקרובים", כותבים ראשי הרשויות.

עוד גורסים החתומים על המכתב כי זוהי ההחלטה הטובה ביותר עבור כלל תושבי ישראל, ולא רק עבור תושבי הנגב או עמק יזרעאל. הנימוקים מתייחסים לכך שחלופת נבטים תאפשר את הקמת השדה ללא פגיעה בתושבי האזור אל מול הקמת נמל תעופה ברמת דוד שיוקם בסמוך לאזורים מיושבים. עוד הם מתייחסים ל"פגיעה הפוטנציאלית במשאבי חקלאות טבע וסביבה ברמת דוד, לעומת פגיעה מצומצמת באזור הנגב, לצד יצירה של עשרות אלפי משרות, שתושבי הנגב משוועים להן".

פרט לא פחות מהותי, לפי המכתב, הוא שתושבי הדרום "תומכים באופן נלהב בהקמת שדה התעופה בנבטים", לעומת מאבקים משפטיים שצפויים במקרה שיפול הפור על הקמת שדה תעופה ברמת דוד, שלו יש מתנגדים רבים.

יחד עם דנילוביץ' חתומים על המכתב בני ביטון, ראש עיריית דימונה; מיכאל ביטון' ראש עיריית ירוחם; אלון דוידי, ראש עיריית שדרות; רוני מרום, ראש עיריית מצפה רמון; וראשי מועצות מקומיות מאזור הנגב.

קריאת ראשי הרשויות באה בעקבות החלטת הממשלה לתת עדיפות להקמה של נמל תעופה חלופי לישראל ברמת דוד. מדובר בשדה משלים לנתב"ג, כאשר החלופות העיקריות שנבחנו היו הקמה של שדה באזור הצפון, כלומר רמת דוד, ובאזור הדרום, כלומר בנבטים.

הצורך בנמל תעופה נוסף נובע ראשית ממצבים ביטחוניים קיצוניים שעשויים להשבית את הפעילות בנתב"ג, ושנית לאור הגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית, ובכדי לאפשר את קיומו של שדה תומך שיוכל להוריד את הלחץ מנתב"ג בעיקר בעונות השיא.

תנאי הסף להקמת השדה המשני כוללים שטח של 3,000 דונם לפחות וקיומן של מסלולי המראה באורך של 3.3 ק"מ. שני האזורים האמורים עומדים בתנאים אלה, אולם הבעיה העיקרית בנבטים היא הקרבה לשדה התעופה הצבאי במקום, לצד העובדה שנמל התעופה רמון שייפתח בקרוב כבר מהווה שדה שישרת את תושבי הדרום, בשעה שנמל התעופה ברמת דוד יכול לשרת פלח גדול של אוכלוסיית הצפון.

מבחינת מנהל רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, השדה השלישי של ישראל (אחרי נתב"ג או רמון) הוא הכרח, כשפלדשו התבטא לא אחת כי הקמתו תהיה ברמת דוד. בכנס תעופה שנערך בחודש מאי האחרון אמר פלדשו: "יהיו לנו 3 שדות תעופה בישראל, ולא חשוב מה אומרים. רמת דוד יהיה שדה שישמש גם את חיל האוויר וגם את התעופה האזרחית. זו פרקטיקה שמקובלת במדינות רבות בעולם, והיא תהיה גם בישראל. שדה התעופה הזה יוגדר כשדה לואו קוסט. זה פרויקט מאתגר לא מבחינה תכנונית אלא מבחינה פוליטית מקומית, בעיקר לנוכח העובדה שאנחנו נמצאים בשנת בחירות לרשויות המקומיות".