גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אסון ארי נשר: הרגולטור חייב לעצור את הכאוס

לצד המלחמה ההכרחית בנהגים שיכורים, יש להחזיר את הביטחון ולעצור את כאוס האופניים החשמליים

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

התאונה האיומה בשדרות רוקח בתל אביב, שבה קיפח הנער ארי נשר את חייו, היא מצמררת ומזעזעת. ליבי עם המשפחה. זו תאונה נוראה כמו כל תאונת דרכים מיותרת, והעובדה שהקורבן בה הוא צעיר מוכשר בן למשפחה מוכרת, יכולה אולי לסייע להעלות את המודעות לצורך בשינוי, במניעת מקרים דומים, בפיקוח ובאכיפה, במלחמה בנהיגה הפושעת והאיומה בשכרות, כמו זו (לכאורה), של הפוגע, אבל גם במודעות נוספת ובעיקר להסדרה. וזה תפקידה של המדינה.

הרכב החשמלי הדו-גלגלי לסוגיו, הוא כלי אטרקטיבי, זמין, יעיל ונוח, אבל הוא גם כלי מסוכן ביותר, שעל הנוהגים בו להיות לא רק מיומנים בשליטה בו, אלא גם להכיר את חוקי התנועה ולהיות מודעים לסכנה (בכביש ובמדרכה). בזמן שמדי פעם עולים לכותרות שמות של ידוענים שנפגע מכלים שכאלה (זוכרים את הדוגמנית שלומית מלכה, תבדל"א?), מתמלאים חדרי המיון של בתי החולים מדי יום ביומו, בקורבנות רבים נוספים, שנפגעו בדרגות חומרה שונות, ושמם וסיפורם האישי לא מגיע לתקשורת. מדי יום. לא פחות.

לפני כחודש עשתה אמי את דרכה ממרכז העיר הביתה. היא המתינה בתחנה לאוטובוס, וכשזה הגיע, פתח דלתו והיא עמדה להיכנס, חלף ביניהם, על המדרכה, כלי רכב מהיר והפיל אותה על הארץ. נהג האוטובוס ההמום דומם מנוע, ועוברי אורח התאספו סביבה וסייעו לה לקום. הנהג הפוגע, אולי המום לא פחות, עצר לרגע קל, אולם כשראה שהיא מקבלת עזרה חש שמוטב יהיה אם לא ייקח חלק באינצידנט, מיהר ונס, שלא לומר טס, על נפשו. למרבה המזל אמי (בת כ-80) יצאה מהתאונה כשלגופה מכות יבשות בלבד וטראומה כבדה. את הפוגע אין סיכוי שנוכל לאתר, היות שהוא לא נשא לוחית רישוי ומדובר היה בנער צעיר מאוד, שאני מניחה שלהוריו עד היום אין מושג במה הוא היה מעורב. הוא נהג כמובן באופניים חשמליים. הרופא שטיפל באמי אמר לה שמדי יום הוא מקבל קורבנות שכאלה. אלה יכולים להיות הולכי רגל תמימים כמוה, הנהגים עצמם, או נהגי כלי רכב אחרים (אפילו נהגי מכוניות ואופנועים שמצייתים לחוקי התנועה).

כדי להבין את גודל האסון הפוטנציאלי היומיומי, תארו לעצמכם כאוס על הכביש. דמיינו מצב שבו באחת מכל חמש מכוניות נוהג אדם שאין לו ומעולם לא היה לו רישיון נהיגה. תחשבו מה היה קורה אם רק בחלק קטן מהרכבים הייתה חגורת בטיחות. תארו לעצמכם שהרמזור האדום בצומת היה בגדר אופציה, והיה עליכם להביא בחשבון שלמרות שיש לכם זכות קדימה, יכול מאוד להיות שלפתע יגיח מולכם כלי רכב זריז ויחצה את הצומת רק משום שנראה לו שהוא עוד יכול להספיק. כאוס על הכביש אמרנו? לא רק שם. בואו ניקח את האימה הזו גם למדרכה. דמיינו סיטואציה שבה אותם כלי רכב ממונעים הנהוגים ללא רישיון ואמצעי בטיחות, מזגזגים לפרקים מהכביש למדרכה (על סמך שיקול דעת ששמור רק להם), ומצפים שהולכי הרגל יסורו מדרכם. מטורף, מה? ובכן, ברוכים הבאים למציאות. לצערנו הרב אנחנו זקוקים לסיפורים מזעזעים, ובעיקר לקורבנות בעלי שמות מוכרים, כדי להתחיל להבין שמדובר במצב חירום שדורש התערבות רגולטורית.

חשוב לומר: לצד המלחמה ההכרחית בנהגים שיכורים שרוצחים, פוגעים ובורחים, יש להחזיר את הביטחון לכבישים, למדרכות ולמי שמצייתים לחוקי התנועה כפי שהכרנו אותם פעם. שיהיה ברור - איני באה להאשים את הנהגים הצעירים שרוכבים על כלי ממונעים וגם לא את הוריהם שכנראה הופעל עליהם לחץ חברתי נוסח "לכולם יש". אני לא מאשימה אותם. אני מאשימה את החוק שאומר להם שזה בסדר ושייסעו לשלום.

אנחנו בתקופת בחירות וקל לנו מאוד להאשים את התשתיות. קל ולא נכון. שבילי אופניים הם צעד הכרחי ויש להרבות בהם ולהסדירם, אבל כמות כלי הרכב הממונעים (ותפסיקו כבר לקרוא להם אופניים, מדובר בכלי הדומה לאופנוע) מצריכה התערבות חמורה הרבה יותר: יש להתנות אותם בקבלת רישיון ולהגבילם בגיל; יש לערוך מבחן שליטה לפני השימוש בהם; יש לאכוף את השימוש בהם ולשם כך הם חייבים לשאת לוחית רישוי; יש להגביר את האכיפה על חבישת קסדה לנהגיהם; יש לחייבם בביטוח רכב ובביטוח צד ג'; יש להקצות להם נתיב מיוחד משום שבמצב הנוכחי הם מסכנים גם את רוכבי האופניים התמימים. במקום זאת, העיריות עושות צעדים שרק מחמירים את המצב ומאפשרות לחברות השכרה לכלי רכב ממונעים שכאלה לשגר עוד נהגים לא מיומנים לרחובות, ועוד על כלים שזו הפעם הראשונה שהם נוהגים בהם. אתם רוצים לצמצם את כמות המכוניות בכבישים? זו מטרה נעלה. אבל לא ככה. תראו מה (שוב) קרה.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח