3 סיבות לקריסת האג"ח הממשלתיות בארה"ב וללחץ העולמי

לחץ המכירות בשוק האג"ח האמריקאי הוא הגבוה ביותר שנרשם מאז הבוקר לאחר בחירתו של טראמפ לנשיאות • התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ציינה את הקפיצה היומית החדה ביותר שנרשמה מאז 1 במארס • הנה הגורמים שעשויים להסביר את הירידות בשוק האג"ח האמריקאי, שהובילו לירידות בשוקי האג"ח בעולם • למדריך השקעה באג"ח

וול סטריט. הדעות לגבי הבריחה משוק האג"ח חלוקות / צילום: רויטרס
וול סטריט. הדעות לגבי הבריחה משוק האג"ח חלוקות / צילום: רויטרס

שוק האג"ח האמריקאי חווה את לחץ המכירות הגבוה ביותר שנרשם מאז הבוקר לאחר בחירתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לנשיאות בנובמבר של 2016. הלחץ הורגש גם בשוקי האג"ח ברחבי העולם, ובהם השוק הישראלי. 

התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים עלתה אתמול לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז יולי 2011, עם קפיצה של 10.3 נקודות לתשואה של 3.161% (העלייה היומית החדה ביותר שנרשמה מאז 1 במארס השנה); והתשואה על האג"ח הממשלתיות הארוכות ל-30 שנה עלתה ב-11.3 נקודות ל-3.32%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2014 (והעלייה היומית החדה ביותר מאז 9 בנובמבר 2016). 

נזכיר כי עליית התשואה על האג"ח משקפת את עליית הסיכון ביכולתו של מנפיק האיגרת לשרת את החוב. במקרה זה, מדובר בממשלת ארה"ב, אבל נראה כי חלוקות הדעות לגבי הבריחה משוק האג"ח. הנה 3 סיבות מרכזיות שעשויות להסביר את לחץ המכירות.

סיבה ראשונה: הכלכלה מתחזקת

מרבית האנליסטים בשוק האמריקאי מפנים את "האשמה" בגין לחץ המכירות שעלה מדרגה אתמול, כלפי ההתאוששות המרשימה שהציג מדד מנהלי הרכש (ISM) בסקטור הלא-יצרני. אתמול פורסמו נתונים מעודדים מכיוון הכלכלה האמריקאית, שלפיהם בספטמבר נרשמה במדד ה-ISM קריאה של 61.6 נקודות.

מדובר בקריאה שעלתה על התחזיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק, שצפו קריאה של 58.1 נקודות. נזכיר כי קריאה של מעל ל-50 נקודות מצביעה על התרחבות הפעילות הכלכלית. אם לא די בכך, מדובר בקריאה השנייה הטובה ביותר של נתון זה מאז שפורסם האומדן שבוחן את היקף ההזמנות של מנהלי הרכש בסקטור הלא-יצרני.

נציין כי לחץ המכירות בשוק האג"ח בארה"ב התחיל לאחר פרסום הנתון החיובי. הנתון החיובי שפורסם אתמול, ועלה כאמור על הציפיות המוקדמות, מרמז למעשה על עליית הציפיות בעניין הצמיחה של הכלכלה האמריקאית ברבעון השלישי והרביעי השנה. 

הנתונים החיוביים לגבי הפעילות הכלכלית של המשק האמריקאי מרמזים כי הפדרל ריזרב ימשיך לדבוק בתוואי העלאה הדרגתית של הריבית בשוק. הנתונים החזקים לא ישנו את התוואי לשנה הבאה, אבל העלייה החדה בתשואה משקפת את הפיצוי שדורשים המשקיעים על החזקת החוב לטווח הארוך, כאשר הנתונים החזקים מכיוון הכלכלה הריאלית מורידים מהאטרקטיביות של האג"ח הממשלתיות.

נוסף על כך, יו"ר הפד, ג'רום פאואל, הוסיף קיסם למדורה, כשאמר כי הבנק הפדרלי רחוק מלהגיע לסביבה הטבעית של הריבית - מה שעשוי לרמז על הגברת קצב העלאות הריבית בהמשך. כעת, שוק האג"ח משלם על חוסר הוודאות בעניין תוואי הריבית לטווח הארוך.

סיבה שנייה: המוסדיים יוצאים מהשוק

מנגד, אנליסטים אחרים בשוק לאו דווקא מייחסים את עליית התשואות לנתונים החזקים של הסקטור הלא-יצרני בארה"ב. שכן, אם לחץ המכירות היה מובל על ידי נתונים מוצקים לבי הכלכלה, לצד עליית הציפיות לקצב אגרסיבי יותר של העלאות ריבית בשנה הבאה, אזי ההפסדים הכבדים ביותר היו נרשמים דווקא באג"ח הממשלתיות לטווח הקצר, הרגישות יותר לשינויים במדיניות המוניטרית.

אלה מציעים הסבר אחר, שלפיו הלחץ שנרשם באג"ח הארוכות נובע על רקע יציאת משקיעים מוסדיים גדולים, כמו חברות הביטוח וקרנות הפנסיה הוותיקות בארה"ב, וזאת למרות התשואה האטרקטיבית. קרנות הפנסיה הוותיקות הקדימו לרכוש אג"ח ארוכות כדי לאפשר לחברות לנכות משורת הרווח את תוכניות הפנסיה של העובדים -פעולה שהתרחשה עד לאמצע ספטמבר. ככל שהקרנות הקדימו ברכישות האלה, לפי דויטשה בנק, הנהירה של קרנות הפנסיה הצטמצמה לכדי טפטוף.

סיבה שלישית: הגורם הטכני

הסבר נוסף מיוחס לגורם הטכני. לפי הערכות אנליסטים בשוק, פוזיציות כבדות נגד שוק האג"ח בשילוב של סוחרים לטווח קצר שהמתינו בצד, הוסיפו ללחץ המכירות לאחר שהתשואות חצו רמה טכנית. להערכתם, עליית התשואה על האג"ח ל-10 שנים מעבר לרמה של 3.11% עד 3.12%, עשויה להצית גל מכירות נוסף.

"איבוד התמיכה הטכנית ברמת התשואה של 3.11% בהבזק עין, נתן את האות לפקודות המכירה האוטומטיות לצאת לפועל ברמת תמיכה זו", אמר ג'ים פוגל, אסטרטג ב-FTN Financial.

כדי לסבר את האוזן, לפי נתוני Commodity Futures Trading Commission, מספר הפוזיציות של ספקולנטים וקרנות הון סיכון נגד האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים הגיע ב-28 בספטמבר לשיא היסטורי.