אחרי 32 הרוגים: בהסתדרות מכריזים על סכסוך עבודה

סכסוך העבודה שצפוי להיות מאושר מחר • משמעות ההכרזה היא כי בעוד שבועיים תוכל ההסתדרות להשבית גופים במשק, ובכוונתה להכריז על שביתה כללית, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי • מתחילת השנה נהרגו 32 בני אדם בתאונות באתרי בנייה, בהם שני עוברי אורח

תאונת הבנייה בגני תקוה / צילום:  צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א
תאונת הבנייה בגני תקוה / צילום: צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א

הנהגת ההסתדרות העובדים והוועדה לתיאום וביצוע אישרו לפני זמן קצר לבקשתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן  סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הבטיחות בעבודה. בית נבחרי ההסתדרות יתכנס מחר לאישור הסכסוך.

סכסוך העבודה שצפוי להיות מאושר מחר הוא על רקע מכת התאונות בענף הבנייה. מתחילת השנה נהרגו 32 בני אדם בתאונות באתרי בנייה, בהם שני עוברי אורח. עוד 139 בני אדם נפצעו באורח קשה ובינוני.

משמעות ההכרזה היא כי בעוד שבועיים תוכל ההסתדרות להשבית גופים במשק, ובכוונתה להכריז על שביתה כללית, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי.

בהסתדרות הציגו שורה של עשרה "צעדים מחייבים לאור משבר הבטיחות בענף הבניין", ובהם בראש ובראשונה הסדרת העבודה בגובה, שכן נפילות מגובה הן הגורם המוביל למוות ולפציעות קשות באתרי בנייה. בין היתר דורשים להפוך את התקן האירופי לפיגומים לתקן מחייב לקבלנים באתרי בנייה בארץ, תוך קביעת לוח זמנים, לוודא אכיפה של רתמות ולגברת המודעות הציבורית לנושא.

צעדים אחרים שדורשת ההסתדרות הם הסדרת עבודת המנופאים, חובת קביעה של סעיף בטיחות במכרזים ציבוריים, תיקון תקנות רשם הקבלנים כך שניתן יהיה להשתמש בהיסטוריית הבטיחות של קבלן כדי להאריך רישיון של קבלן; הטלת אחריות על מזמין העבודה; הקפדה על שעות עבודה ומנוחה - וגם תמריצים לעובדים ומעסיקים המקדמים בטיחות.

תגובות: "הסכם גרוע ישאיר אותנו לדשדש במקום"

שר העבודה והרווחה חיים כץ שלח היום מכתב לניסנקורן ובו כתב בין היתר:

"אני מברך על החלטת ההסתדרות להצטרף ולקחת חלק יחד עם המשרד במאמץ לשיפור מצב הבטיחות באתרי הבנייה. כידוע, מאז כניסתי לתפקיד, שמתי את הנושא בראש סדר העדיפויות, ופעלתי ללא לאות לקידום צעדים משמעותיים לשם שיפור מצב הבטיחות בענף הבניין ושמירה על חיי העובדים, בניגוד למה שנעשה בשבעים השנים האחרונות. ברצוני לשוב ולהדגיש, כי האחריות הישירה לשלום העובדים, נמצאת בראש ובראשונה בידי הקבלנים. לצערנו הרב, אנו עדים לאירועים בהם קבלנים אינם מיישמים את הוראות החוק באתרי הבנייה ובכך מסכנים מידי יום חיי אדם.

אנו רואים עין בעין במרבית הנושאים שהעלית במכתבך ואכן בהנחייתי, המשרד נמצא מזה זמן בעיצומו של תהליך, במסגרתו מקודמים באופן אינטנסיבי רבים מהצעדים עליהם הצבעתם ואשר נמצאים תחת אחריותנו. לסיום, אני מציע שתציעו רעיונות חדשים ולא תמחזרו נושאים שנמצאים בטיפול כבר למעלה משנה. קרדיט אנחנו מוכנים לתת לכם תמיד".

מארגון קו לעובד נמסר בעניין: "ההתעוררות של ההסתדרות וההכרזה הצפויה על סכסוך עבודה כללי במשק היא בהחלט צעד חיובי. למרות שלקח זמן רב להירתמות ההסתדרות לנושא - עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. 'קו לעובד' מקווה שההתערבות תשיג את המטרות הדחופות בתחומי הפיקוח, האכיפה, הרגולציה והחקירות, וכי ההסתדרות תדע לעמוד איתן בלחצים שיופעלו עליה, כך שלא תקבע את המצב הנוכחי העגום באמצעות לוח זמנים מופרך לביצוע הפעולות הנדרשות. זהו שלב עדין וחשוב במאבק, ועלינו להטות אוזן ולעקוב את ההסכם המתגבש. הסכם טוב יכול לקרב אותנו עוד טיפונת לאירופה ולפיגומים בסטנדרט אירופאי, והסכם גרוע ישאיר אותנו לדשדש במקום: מקום בו אתרי בניין הנם זירות אסון, המסכנות כל מי שנכנס בשערן. נושא הבטיחות אינו מאפשר פשרות ועיגולי פינות, כך שמאבק בנושא חייב לכלול את כל הגורמים הרלבנטיים, שנרדמו בשמירה - משרד העבודה, משרד השיכון, משרד האוצר, רשם הקבלנים ומשטרת ישראל".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות, מסר בתגובה "לאחר שנים של קטל בענף הבנייה והפקרת הפועלים הכי שקופים והכי חלשים בחברה הישראלית הגיעה העת שההסתדרות החדשה שהיא ארגון העובדים החזק במשק הישראלי ידאגו לשלום הפועלים. בן שמעון מסר "עד כה ההסתדרות החדשה לא פעלה כמצופה מארגון העובדים החזק ביותר במשק הישראלי ודאגה בעיקר לוועדים החזקים , אנו מברכים את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על מעורבותו האישית והחשובה ומקווים שהקטל בענף הבנייה יפסק ושמקבלי ההחלטות יבינו - שהפועלים צריכים לחיזוק למשפחותיהם בריאים ושלמים ולא בארונות קבורה".

ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני), לשעבר בכיר בהסתדרות: "החלטת ההסתדרות היא ערכית וראויה. שוב ההסתדרות מוכיחה כי מדובר בארגון בעל מוסר שקשוב לאוכלוסייה המוחלשת במדינה. צריך לעשות הכל כדי להעניק סביבת עבודה בטוחה לכלל העובדים. הפקרת עובדי הבנייה חייבת להיפסק ואם לשם כך צריך להשבית את המשק אז כך יהיה. אני מחזק את יו"ר ההסתדרות על עמדתו ועמידתו האיתנה למען העובדים".

ח"כ איציק שמולי, יו"ר השדולה לקידום הבטיחות, בעקבות הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה: "לנוכח ההפקרות המתמשכת בתחום הבנייה והזילות בחיי הפועלים שנופלים אל מותם, מדובר במהלך חברתי חשוב וראוי של ההסתדרות והעומד בראשה, אבי ניסנקורן. חייבים לקדם את מסכת החוקים שאני מוביל, ובראשם הקניית סמכות למפקחים לסגור אתרים, החלת תקן ראוי בחוק לפיגומים והרחקת חברות עברייניות בנייה ממכרזים ציבוריים".