בנק לאומי מקים חברת ניהול תיקים דיגיטלית ומבקר את השוק: "נמצא מאחור בשירות ובשקיפות"

בנק לאומי השיק היום את חברת וידאה, המציעה ניהול תיקים דיגיטלי ללקוחות עם סכום של החל ב-50 אלף שקל בלבד • בבנק מעריכים כי הפעילות החדשה תהיה רווחית בתוך זמן קצר • אנחנו גובים דמי ניהול של 0.3%-0.7%", אומר פול קליין, מנכ"ל וידאה • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

פול קליין, מנכ"ל וידאה / צילום:שלומי יוסף
פול קליין, מנכ"ל וידאה / צילום:שלומי יוסף

כ-13 שנים אחרי שבנק לאומי מכר את פעילות ניהול התיקים שלו במסגרת מכירת פסגות, הוא מקים חברה חדשה לניהול תיקים שתיקרא וידאה (Victory idea). ואולם, כיאה לגישה של לאומי של מעבר לפעילות בערוצים הדיגיטליים, גם חברה זו תהיה דיגיטלית, ותציע פלטפורמה טכנולוגית לניהול ההשקעות. המערכת תתאים לכל לקוח את תמהיל ההשקעות המתאים לו לפי פרופיל ניהול הסיכון שלו, ותנהל באופן שוטף את תמהיל התיק שיושקע במוצרי מדדים.

לפלטפורמה הדיגיטלית שני יתרונות מרכזיים: ראשית היא פתוחה גם לבעלי הון נמוך יחסית של 50 אלף שקל, זאת בעוד ניהול התיקים המסורתי וגם ייעוץ ההשקעות בבנקים קובעים רף גבוה יותר העומד בממוצע על כמה מאות אלפי שקלים. יתרון נוסף הוא שהיות והיא דיגיטלית ומתאפיינת במבנה הוצאות רזה (בווידאה צפויים לעבוד פחות מ-20 עובדים), לאומי יכול להרשות לעצמו לגבות עמלות נמוכות יחסית למקובל בשוק ניהול התיקים.

"כיום טווח דמי הניהול בניהול תיקים עומד על 0.8%-1.2%, כאשר למי שיש נכסים בהיקף של כמה מיליוני שקלים, יכול להגיע גם דמי ניהול של 0.6%. אנחנו גובים דמי ניהול של 0.3%-0.7%", אומר פול קליין, לשעבר ראש אגף השקעות בלאומי. קליין הופקד על הקמת הפרויקט לפני שנתיים וכעת הוא מכהן כמנכ"ל וידאה.

כמה דמי ניהול תגבה וידאה מלקוחותיה
 כמה דמי ניהול תגבה וידאה מלקוחותיה

נזכיר כי בתחום פעילות שוק ההון, הבנקים לא נחשבים לזולים במיוחד. לפני כחודשיים פרסמה הבורסה השוואה של עמלות קנייה ומכירה של ני"ע ודמי הניהול בני"ע שגובים השחקנים השונים בשוק, ומהנתונים התברר כי התשלום הממוצע בבנקים גבוה משמעותית לעומת זה של בתי ההשקעות. מעניין לציין כי הפעם בבנק לאומי שמים דגש על עניין המחיר, ובתחום ניהול התיקים מציעים דמי ניהול הנמוכים מהמקובל בשוק.

במסיבת עיתונאים שערך היום לאומי לרגל השקת הפלטפורמה ביקר קליין את התנהלות שוק ניהול התיקים כיום: "ניהול התיקים נמצא היום מאחור בשירות, בשקיפות ובדרך שבה הוא פועל", אמר קליין. "כיום כשלקוח רוצה לפתוח תיק, קודם כל מבקשים ממנו פגישה. לפגישה מגיע משווק עם עניבה, ג'ל וחפתים, ועושה ללקוח שאלון בסיסי לאבחון רמת הסיכון. ואז או שהוא זורק לו מה להערכתו צריכה להיות החלוקה בין מניות לאג"ח, או שהוא סוכם את התשובות כמו בשאלון של מעריב לנוער ולפי זה מחליט על תמהיל התיק", אמר קליין.

הצפי: רווחיות תוך זמן קצר

קליין גם ביקר את העובדה שרבים מבתי ההשקעות פשוט שמים את לקוחותיהם בקרנות הנאמנות שלהם, בהם דמי הניהול גבוהים. "אצל מעל ל-40% מהלקוחות בניהול תיקים מושקעים נכסים בהיקף של יותר מ-50% בקרנות הנאמנות של אותו בית השקעות", אמר קליין.

את הפלטפורמה שפותחה בהשקעה מוערכת של כמה מיליוני דולרים פיתחו אנשי הטכנולוגיה של לאומי בעיקר ביחד עם נס טכנולוגיות. קליין סירב לחשוף היום מה היעדים של החברה, ורק ציין כי לפי הערכותיהם היא תהיה רווחית בתוך זמן קצר.

בלאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח מבצעים בשנים האחרונות מהלכי התייעלות עמוקים שהביאו לשיפור ברווחיות. אחת הדרכים המרכזיות לביצוע ההתייעלות היא העברת פעילות לערוצים הדיגיטליים. אלא שלדברי קליין הפעילות של וידאה לא צפויה להחליף את פעילות ייעוץ ההשקעות המסורתית של הבנק. "אני לא חושב שטכנולוגיה היא חזות הכל, היא כלי ולא מטרה. ללקוחות שרוצים את הייעוץ והמגע האישי לא מתאים שירות כמו וידאה, והוא לא תחליפי לייעוץ ההשקעות", אמר קליין. לדבריו הוא לא מתכוון להסתמך רק על לקוחות לאומי, ומקווה שגם בשאר הבנקים ישווקו את הפעילות שלו. יחד עם זאת אין בכוונתו לשלם דמי הפצה כלשהם לבנקים או סוכני ביטוח שימכרו את השירות. "אני לא רוצה להיות חייב לאף אחד, ואני לא יודע מה סוכן הביטוח יגיד ויבטיח ללקוח", הוא אמר. כמו כן בווידאה אמנם מאפשרים גם לבעלי נכסים בהיקף קטן לפתוח תיק בחברה, אך לדברי קליין הם בהחלט מכוונים גם לבעלי נכסים גבוהים יותר של כמה מיליוני שקלים.

תחום הרובו אדוויז (ניהול השקעות אוטומטי) בו פעילה וידאה נחשב לחדש אך גם לצומח מאוד בעולם. בישראל תחום זה נצא בחיתוליו, וזאת שנתיים לאחר שרשות ני"ע אפשרה למנהלי תיקים להעביר חלק מהפעילות לערוצים הדיגיטליים. לתחום זה יתרונות, אך הוא עדיין לא התמודד עם משבר ונפילות דרמטיות בשווקים, ולא ברור האם בתרחיש שכזה לקוחות אכן יתמידו עם הפלטפורמה או יעדיפו לשוב לחיקם החם של מנהלי ההשקעות האנושיים, עימם אפשר להתייעץ.