במחיר של רכב חדש ממוצע ומטה אפשר למצוא מכוניות יוקרה בשוק המשומשות

ריינג', ב.מ.וו, מרצדס, אאודי: הלחץ על שוק המשומשות והייבוא המקביל של מכוניות היוקרה מזמן גם הזדמנות לחובבי הסטטוס • סקירה

בארבע השנים האחרונות בלבד עלו על כבישי ישראל כמעט מיליון מכוניות חדשות. חלק לא מבוטל מכלי הרכב הללו נרכשו על-ידי "מצטרפים חדשים" לשוק הרכב ועל-ידי משפחות שהוסיפו רכב שני או שלישי למשפחה. אחרים גילו שבעידן המימון הזול (כביכול) והנגיש, אפשר לרכוש כיום רכב חדש עוד לפני שמוכרים את הרכב הישן, ומקבלים עליו תמורה. הוסיפו לכך את הזרם היציב של רכבי ליסינג משומשים וחדשים יחסית, וקיבלתם שוק משומשות שנמצא תחת לחץ כבד. כרגיל, יש בשוק הזה "להיטי מכירות" בטוחים ובדוקים, אולם הוא טומן בחובו הזדמנויות גם למי שרוצה להגשים חלומות. במחיר של רכב חדש ממוצע ומטה אפשר למצוא כיום בשוק מכוניות עתירות סטטוס חברתי וביצועים, שחלקן עדיין יכולות לשרת עוד שנים רבות וטובות.

לטובת מי שחושב מחוץ לקופסה, מובאות כאן כמה דוגמאות מני רבות. עם זאת, נמהר ונצרף שתי הערות חשובות: הראשונה היא שבשוק המשומשות כל מקרה לגופו, וחובה על הרוכש לעשות את כל הצעדים הנדרשים לסינון הטובות מבין הבעייתיות. השנייה היא שכמעט בכל המקרים, המחירונים והמחירים הנדרשים הם לא יותר מאשר בסיס כללי למיקוח. במיוחד בימינו. בהצלחה.

ספורטיביות אקזוטיות: לא פנטזיה בלבד

האגדות מספרות, שמכוניות ספורט של מותגים אקזוטיים הן לא רק תענוג גדול אלא גם השקעה נבונה בשל נטייתן להפוך לפריטי אספנות עם השנים. ייתכן שהטקטיקה הזו יעילה אם בכוונתכם לשים את הרכב בחניה מקורה ולהמתין 40-30 שנה. אבל לרוב, מכוניות משומשות כאלה חשופות לאותה ירידת ערך אגרסיבית של מכוניות יוקרה. אולי אפילו יותר, מכיוון שכמעט לא קיימים בשוק חלפים תחליפיים - מה שעשוי לייקר את התחזוקה.

כך או כך, מי שמוכן לקחת את הסיכון, או את ההזדמנות, ימצא בשוק המשומשות כמה אופציות. צריך רק לשים לב, שבהיעדר מספיק עסקאות מכירה/קנייה ליצירת סטטיסטיקה, מחירי המחירון בפלח הזה הופכים להיות לעיתים "יצירתיים". מצאנו בלוחות, למשל, מזראטי גראן-טוריסמו מודל 2012, יד ראשונה עם 92 אלף ק"מ ומנוע 4.2 ליטרים מבית פרארי. האקזוטיקה האיטלקית הזו עשויה לעבור לרשותכם במחיר מבוקש של 265 אלף שקל.

ב.מ.וו I8 הפכה להיות להיט מקומי בשנים האחרונות בגלל הטבת המס המשמעותית על רכבי פלאג-אין, אבל גם בגלל העיצוב האקזוטי, דלתות הצד המתרוממות מעלה ואפקט ה-WOW ברחובות. לא מעט מכוניות כאלה הגיעו גם במסלול הייבוא העקיף, מה שדוחף כיום את המחירים כלפי מטה. מכונית חדשה כזו מהיבואן עולה כ-800 אלף שקל פלוס, אבל בלוחות מצאנו דגמים ממודל 2016, עם מעט מאוד קילומטרים, במחירים שמתחילים ב-410 אלף שקל. מכונית משנה מאוחרת יותר, עם כ-17 אלף ק"מ על השעון, מוצעת ב-520 אלף. בהקשר לרכבי פלאג-אין בכלל, צריך רק להדגיש שהתחזוקה שלהם מורכבת יותר מכלי רכב רגילים.

פורשה 911 די קשה להשיג בארץ ואלה שמוצעות הן במחיר גבוה (אם כי נמוך משמעותית ממחירן כחדשות), או עם המון "ידיים" והיסטוריה מעורפלת. לעומת זאת, אצל האחיות בוקסטר וקאיימן, שגם הן מכוניות ספורט "גזעיות" עם אפקט WOW רציני, אפשר למצוא כיום בשוק אקזמפלרים מהעשור הנוכחי במחירים שאינם גבוהים בהרבה מגולףGTI חדשה.

כביש-שטח יוקרתי: עולים בגובה, יורדים במחיר

הביקוש לרכבי כביש-שטח חדשים בישראל נמצא כיום בשיא של כל הזמנים, אבל הביקוש הזה מתקשה לחלחל לשוק המשומשות, שם ניתן למצוא כיום לא מעט אופציות אולטרה-יוקרתיות אחרי ירידת ערך אגרסיבית. נציין בהערת אגב, שזו הייתה - ועודנה - קטגוריה פופולרית בייבוא מקביל, מה שיוצר זרם לא קטן של משומשות, שנרכשו בחו"ל במחירי מציאה ויוצרות כיום לחץ כלפי מטה על המחירים. ניקח, למשל, את ריינג'-רובר ספורט. כלי עתיר יכולת על הכביש ומחוצה לו עם נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה. העיצוב הבסיסי של הרכב לא השתנה מהותית עם השנים, מה שמאפשר גם לכלים ותיקים ליהנות מהסטטוס היוקרתי של החדשים, אבל במחיר נגיש. כך, למשל, ריינג'ספורט טורבו-דיזל מפואר, יד ראשונה מייבוא אישי, עם 98 אלף ק"מ, מוצע ב-282 אלף. מי שיתפשר על עוד קצת ידיים, יוכל למצוא כלים שמורים ממודל 2012 גם באזור ה-180 אלף.

ב.מ.וו X6, למשל, הוא דגם שנהנה מהרבה מאוד "ריספקט" ברחוב הישראלי והרבה כאלה הגיעו בייבוא אישי מארצות הברית (שם הוא מיוצר). בלוחות מצאנו אחד ממודל 2012, מנוע 3 ליטרים, יד ראשונה עם 90 אלף ק"מ וכמעט כל אופציה אפשרית ב-195 אלף שקל. דגמים "נקיים" מתחילת העשור, עם קצת יותר קילומטרים, מוצעים באזור ה-140 אלף. בתקציב דומה אפשר למצוא גם מרצדס ML ממודל 2011, יד שנייה ו-155 אלף ק"מ.

רוצים ללכת על "יפני בטוח"? לקסוס RX350, מודל 2013 עם מנוע 3.5 ליטרים ברמת האבזור הגבוהה ביותר, יד שנייה ו-59 אלף ק"מ בלבד, מוצע ב-165 אלף שקל. ומה לגבי יוקרה אמריקאית? קדילק SRX מאובזרת היטב, יד ראשונה ממודל 2014 עם 93 אלף ק"מ, מוצעת ב-138 אלף לפני מיקוח.

מכוניות שרד משומשות: הערך צולל

מכונית סלון-פאר גדולה של אחד ממותגי היוקרה היא יותר מאשר כלי תחבורה מפנק, שמצויד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר לתקופתו: היא גם סוג של כרטיס ביקור אישי, שמותיר על הסובבים רושם של הצלחה כלכלית ו"כסף גדול".

מכונית חדשה כזו תדרוש מכם להיפרד בדרך כלל מסכומים שנעים בין 100 אלף ל-200 אלף דולר וצפונה, אבל שוק המשומשות מציע לא מעט אלטרנטיבות נגישות באופן מפתיע. אומנם מכוניות כאלה עשויות להיות יקרות ומורכבות לתחזוקה, אבל בשוק הלחוץ של ימינו אפשר למצוא מכוניות במצב טוב יחסי, עם קילומטרז' נמוך, שמשמרות לא מעט מהסטטוס ו"אפקט ההגעה" של מכונית שרד חדשה. יתר על כן, לא מעט מכוניות כאלה הגיעו ארצה בייבוא אישי שמבטיח היצע גדול וגמישות לא מבוטלת במחיר הפתיחה.

כך, למשל, ב-120 אלף שקל מצאנו מרצדס S350 מודל 2009, שמורה וללא תאונות, עם 120 אלף ק"מ וספר טיפולים מסודר. 236 אלף שקל כבר ינחיתו בחניה שלכם S350 מודל 2012, יד ראשונה מייבוא אישי, עם 85 אלף ק"מ בלבד על השעון. מי שלא מפחד ממכוניות בנות שמונה, ימצא בלוחות דוגמאות כמו ב.מ.וו 750 לונג מודל 2010 מיד שנייה, עם מנוע V8, 160 אלף ק"מ "ללא תאונות" והרבה מאוד תוספות. בתחילת העשור מכונית כזו עלתה קרוב למיליון. זו שבלוח מוצעת ב-125 אלף שקל.

חשקה נפשכם בספורט-שרד? אאודי S8 קוואטרו מודל 2013, עם 520 כ"ס ואפס ל-100 קמ"ש ב-4 שניות, שעברה עד היום 125 אלף ק"מ, תעלה לכם 199 אלף. בערך כמו אאודי A3 מאובזרת.

למעוטי תקציב: סטטוס בזול

גם מי שיוצא לשוק עם תקציב דל ומוגבל הרבה יותר, לא חייב להתפשר על שעמום מוטורי או על ענתיקות מתפוררות. אחת הדוגמאות היא המותג מיני לבית ב.מ.וו. החברה שומרת בקנאות לאורך השנים על העיצוב שלה, וזה אומר שגם מכונית ותיקה על הכביש יכולה ליהנות מהסטטוס ומאפקט ה-COOL של הדגמים החדשים. מיני קופר שמורה בת עשר אפשר למצוא כיום גם בפחות מ-50 אלף שקל, אך גם אופציות מודרניות יותר נגישות בהחלט.

גרסת "קאנטרימן" (5 דלתות) מאובזרת היטב בעור, גגות שמש וכו', עם 184 כ"ס, מודל 2012 ו-67 אלף ק"מ מוצעת בלוח ב-87 אלף. קופר S קבריולה מודל 2013, יד 2 עם 80 אלף ק"מ מוצעת ב-105 אלף. ואם חשקתם בדגם המיני "קופה" מסובב הראשים, תוכלו למצוא כזה מודל 2012 עם מנוע טורבו ו-80 אלף ק"מ בכ-100 אלף שקל.

אלפא גם היא מותג שסטטוס הכביש והעיצוב שלו מצליחים לחצות את תלאות השנים. גם כאן מי שמחפש ימצא תמורה מעניינת לכסף. אנחנו מצאנו מיטו 1.4 ליטר אוטומטית (135 כ"ס) מודל 2013, יד ראשונה עם 22 אלף ק"מ בלבד ב-64 אלף שקל. מחיר של פיקנטו.

ומי שחושב מחוץ לקופסה, יוכל למצוא מכוניות מלהיבות מחוץ לזרם המרכזי של הביקוש. כמו למשל פיז'ו 208GTI, עם 200 כ"ס, שהיא עדיין אחת ממכוניות הנהיגה המלוטשות ביותר בסביבה. אחת כזו מיד ראשונה, מודל 2013, עם 63 אלף ק"מ בלבד, מוצעת ב-65 אלף שקל. הרבה מאוד ביצועים לשקל.