דואר ישראל | בלעדי

סלולר, אלקטרוניקה וחבילות מחו"ל: המהלך של דואר ישראל בדרך ליציבות כלכלית ולשיפור השירות

החברה יוצאת במכרז עם מודל חדש, לפיו עסקים קטנים ינהלו ויפעילו חנויות קמעונאיות לצד שירותי הדואר • הזכיין שייבחר ינהל 10 חנויות דואר במיקומים אסטרטגיים • ההכנסות הישירות המוערכות: כ-3 מיליון שקל

סניף של דואר ישראל  / צילום: תמר מצפי
סניף של דואר ישראל / צילום: תמר מצפי

דואר ישראל מסמנת כיוון חדש במטרה להגיע ליציבות כלכלית ולשפר את השירות שלה.  החברה יוצאת במהלך אסטרטגי במסגרתו היא מציעה מודל זכיינות לבעלי עסקים קטנים שיוכלו להקים רשת קמעונאית, ולהפעיל ולהרחיב את עסקיהם לצד שירותי דואר - כך נודע ל"גלובס".

בימים אלה יוצאת החברה בקול קורא לרשתות קטנות או ליזמים שירצו להקים רשת חדשה בשיתוף עם הדואר. התכנון: הרשת תקים 10 סניפים למכירה קמעונאית של מוצרים בתחום הסלולר, הפארם, החשמל והאלקטרוניקה, שבהם יינתנו גם שירותי דואר. לא מדובר רק באיסוף חבילות מחו"ל, אלא גם בשאר השירותים שניתן לקבל היום בסניפי הדואר, כמו משלוח דואר, שירותי בנק הדואר ופיננסיים, הנפקת רישיונות נהיגה ורכב, רכישת מט"ח ועוד. עד היום, נציין, עבדה דואר ישראל במודל שבו בנוסף לסניפי הדואר היא הפעילה סוכנויות דואר. לאורך השנים הוקמו 400 סוכנויות דואר באמצעות מכרזים לאנשים פרטיים שהפעילו את הסוכנויות. 

"המודל שבו אנחנו פועלים היום אינו כלכלי. אי-אפשר להחזיק סוכנויות דואר במחירים האלה כשעלויות השכירות, האנרגיה וכוח האדם מטפסות", אומר דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל ל"גלובס". הוא מפרט כי הסניפים נדרשים להרבה משאבים, כמו התאמה ותכנון שיאפשרו להם נגישות לבעלי צרכים מיוחדים. "צריך למצוא פתרון כלכלי שיאפשר לתת שירות טוב ולהפוך אותו לכלכלי". 

המהלך האסטרטגי של הדואר לחיסול התורים: עסקים קטנים יפעלו כזכיינים
 המהלך האסטרטגי של הדואר לחיסול התורים: עסקים קטנים יפעלו כזכיינים

עמלות עבור כל פעולה 

דואר ישראל כבר התנסתה בפיילוט בחנות לממכר מחשבים ותיקוני מחשבים בקריית אונו שהופעלו בה שירותי דואר, וכעת היא מחפשת יזמים שירצו להקים רשת שתציע את שירותי הדואר לפי אזור גיאוגרפי. האזור הראשון שנבחר להטמעת המודל הוא השרון. במסגרת זו מוצע לזכיין שייבחר לנהל 10 סוכנויות דואר במיקומים אסטרטגיים, בליבת העסקים של הערים הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה ונתניה. בחזית הסניפים של הזכיין יוצג הסמל והמיתוג האדום של דואר ישראל, והעובדים בו יוכשרו לתת שירותי דואר. "כאן הרשת תהיה מזוהה עם הדואר. זו לא עוד חנות שאוספים ממנה חבילה", אומר גולדשטיין. 

המודל הכלכלי של התוכנית מבוסס על עמלות עבור כל פעולה שמבצע הזכיין עבור הלקוח, וכאמור על הגדלת תנועת המבקרים. המודל החדש של ניהול מספר יחידות באותו אזור גיאוגרפי יאפשר לכל זכיין להפעיל ולנהל באופן עצמאי את כל הסוכנויות שברשותו, לרבות גיוס וניהול כוח אדם, מכירת מוצרים נלווים באישור הדואר ועוד. בנוסף הזכיינים יהיו זכאים לפתח יחידות נוספות כגון מכוונות מט"ח או מרכזי מסירת חבילות, לשווק שירותי דואר לחברות גדולות ברחבי הארץ ועוד.

דואר ישראל מגלה כי ההכנסות המוערכות לפי המצב הקיים על בסיס הסוכנויות של הדואר כיום הן של כ-3 מיליון שקל הכנסות ישירות, כשהיא מציגה פוטנציאל להכנסות נוספות מתחום שליחויות של סוכנים קיימים ומפעילות נוספת של המוצרים שתמכור הרשת. העמלות לזכיין משתנות בהתאם למודל העסקי וההסכם המסחרי, ותנאים כמו האם הרשת נכנסת לדואר או שהדואר נכנס לרשת, ובתלות במיקום. כך למשל, סוכנות הדואר המכניסה ביותר הפועלת באזור התעשייה בהרצליה רשמה הכנסות של כ-264 אלף שקל ב-2017, כשבסך הכול מדובר ב-11 סניפים פוטצנאליים באזור השרון, בחנויות בגודל משתנה בין 40 מ"ר ל-120 מ"ר לחנות.

"מוצאים את עצמנו לא יציבים"

המהלך האסטרטגי הנוכחי אמור להציל את דואר ישראל מעצמה ולשפר באופן מהותי את חוויית השירות שהפכה לאחת המושמצות ביותר במדינה. במסגרתו מקווה גולדשטיין לייצר חיבור עם רשתות קמעונאות, שמצד אחד ייהנו מכמות הלקוחות הנוספים שסניף דואר מביא ("אנחנו יודעים לפעמים להכפיל או לשלש את מספר המבקרים, וזה רק יגדל כי קצב החבילות צומח"); ומצד שני, המהלך ייתן לדואר ישראל יציבות כלכלית לאורך זמן ובעיקר ישפר באופן משמעותי את חוויית השירות.

בנוסף מצביע גולדשטיין על כך שמדובר בתופעה עולמית - היכולת להחזיק סוכנות דואר שמבוססת על שירותי דואר נהייתה בעייתית, וגם בנקים סוגרים היום סניפים. לדבריו, "בעבר זה עבד יפה, אבל עם השנים העסק נהיה מורכב יותר והתמורה היא פחות מהותית. לאור העלייה בהוצאות, היכולת של סוכנויות הדואר לשרוד נהייתה אפסית. אנחנו מוצאים את עצמנו לא יציבים, עם שירותים לא מספיק טובים ועם תחלופה גבוהה מדי כשאף אחת לא מצליחה לשרוד. אפשר להנשים אותן, למשוך אותן, אבל בלי סובסידיה מהמדינה אי-אפשר להמשיך לתת שירות אמיתי בצורה הזו".

כיום מפעילה דואר ישראל 1,200 יחידות מתן שירות - מתוכם 250 סניפים בבעלותה, 450 סוכניות חיצוניות וכ-500 מרכזי מסירה חיצונים, שמרביתם עסקים קטנים שנהנים מגידול משמעותי בכמות הלקוחות שנכנסים לחנות. בסך הכול נרשמים בה כ-50 מיליון ביקורים בשנה, מה שהופך אותה למוקד משיכה ומגדיל תנועה בחנות עבור העסקים. ב-2017 עברו בדואר ישראל 62 מיליון חבילות, והצפי הוא לסיים את 2018 עם נתון של 72 מיליון.

בנוסף, וכחלק מהתוכנית האסטרטגית של החברה, גולדשטיין מתכנן לבצע מהלכים נוספים שיהפכו את הדואר לאטרקטיבי יותר: "נפנה לקבל אישור לשירותים בנקאיים מוגבלים כמו מתן הלוואות. הבנקים סוגרים סניפים בהרבה מקומות, ואנחנו יכולים להשלים את זה ולתת את השירות במקומם".