הקרקע נמכרה במרמה ע"י מתחזה, עורכי הדין שייצגו אותו יפצו את הבעלים האמיתי במיליון שקל

עורכי דין ישלמו מעל מיליון שקל פיצויים לסגן נשיא בורסת היהלומים באנטוורפן לשעבר, שנפל קורבן לתרגיל עוקץ של מכירת קרקע שירש • בית המשפט: עורכי הדין התרשלו בבירור פרטי הלקוח

הבית שהוקם על המגרש בנתניה / צילום: שלומי יוסף
הבית שהוקם על המגרש בנתניה / צילום: שלומי יוסף

בעל מגרש בנתניה יפוצה בסך של כמיליון שקל, לאחר שהמגרש שבבעלותו נמכר על-ידי מתחזה, ללא ידיעתו. את הסכום, שמורכב מפיצוי בסך 880 אלף שקל והפרשי ריבית ובצמדה משנת 2012, ישלמו שני עורכי הדין שייצגו את המתחזה - עו"ד גיל תורג'מן ועיזבון המנוח אלקנה בישיץ ז"ל (עו"ד בישיץ נפטר בשנת 2017). עד היום, אגב, המתחזה שמכר את המגרש במרמה לא אותר.

בעל מגרש, יעקב ז'ק רוט מבלגיה, כיהן בעבר כסגן נשיא בורסת היהלומים באנטוורפן. בשנת 1993 ירש מהוריו מגרש בן 575 מ"ר ברחוב הפרדס 22 בנתניה, המיועד לבנייה צמודת קרקע. כשביקש ב-2013 למכור את המגרש, הוא גילה להפתעתו כי המגרש כבר נמכר, ומצוי עליו בית בשלבי בנייה סופיים. רוט הגיש תלונה במשטרה, ובשנת 2014 הגיש, באמצעות עורכי הדין איתן ארז ויואב, רז תביעה לפיצוי בסך 3.2 מיליון שקל נגד רוכשי הקרקע שרכשו אותה מהמתחזה, נגד המדינה (לשכת רישום המקרקעין נתניה), נגד הבנק שנתן לרוכשים משכנתא ונגד עורכי הדין אלקנה בישיץ וגיל תורג'מן שטיפלו במכירה עבור אותו מוכר הקרקע, בטענה כי התרשלו בתפקידם ולא בדקו את המסמכים המזויפים.

בהסכמת רוט, נמחקה התביעה נגד רוב המעורבים בפרשה. התביעה נגד לשכת רישום המקרקעין נדחתה על-ידי בית המשפט, אשר התרכז ברשלנותם של עורכי הדין שייצגו את המתחזה בעסקה.

פסק הדין שניתן כעת התרכז באחריות עורכי הדין בזיהוי לקוח אשר מגיע למשרדם. שופט בית המשפט המחוזי מרכז, אורן שוורץ, ציין בפסק הדין כי אמנם עורכי דין שמאמתים זהות של בעל זכויות במקרקעין אינם בגדר בלשים או חוקרים פרטיים, אולם מוטלת עליהם חובת זהירות מקצועית גם כלפי צדדים שלישיים, והם מחויבים לערוך בירור מעמיק, שמא מדובר במתחזה.

השופט שוורץ קבע כי במקרה זה בירור כזה לא נעשה, ולכן עורכי הדין הפרו את חובת הזהירות ונהגו ברשלנות כלפי התובע, על אף שלא היה לקוחם. "על עורך דין אשר מאמת עסקת מקרקעין מכוח תקנות הרישום מוטלת חובה כללית לפעול במקצועיות, בדקדקנות וביסודיות", ציין שוורץ. "ככל שלא יעשה כן, עליו לצפות כי עסקה בלתי אותנטית תצא תחת ידיו, אשר תגרום לנזק לבעל הזכויות במקרקעין".

עו"ד איתן ארז, שייצג את רוט, מסר כי "פסק דין הדין קובע את אחריותם של עורכי דין בעסקאות מקרקעין גם כלפי צדדים שלישיים ואת ההשלכות הנובעות מאי-ביצוע תפקידם בצורה נאמנה. יש להילחם עד חורמה בתופעת גניבת הקרקעות במדינת ישראל על-ידי מתחזים".