ענף האופנה מחכה לחורף? איך קונים סוודר כשבחוץ 30 מעלות

"רשתות האופנה לא מתחשבות בשינויי האקלים ומתחילות מוקדם מאוד את מכירות בגדי החורף. הן מבינות שאני אקנה סוודרים ומעילים רק אם המזגן יהיה מכוון ל-15 מעלות" • אבל מה קורה כשהחורף לא מגיע לישראל? • פרשנות

רשת האופנה עדיקה / צילום: שני מוזס
רשת האופנה עדיקה / צילום: שני מוזס

27 מעלות נמדדו היום בתל-אביב ובבאר-שבע, 24 בירושלים, הקלה מסוימת אחרי רצף ממושך של ימים שבהם הטמפרטורה עמדה על 30 מעלות. ועדיין, לא מזג-אוויר שעושה חשק לסוודר, בטח שלא למעיל. ברחובות כולם עדיין מסתובבים במכנסיים קצרים ובכפכפים. הנתון הזה אמנם נשמע שייך לעולמות התחזית המטאורולוגית, אבל יש לו קשר הדוק גם לתחזיות ענף קמעונאות האופנה.

מי שישוטט בקניונים ויתבונן בחלונות הראווה של רשתות האופנה הגדולות והמוכרות, יבחין שעל אף הטמפרטורות הגבוהות הם כבר מציגים בגדי חורף: חולצות עם שרוול ארוך, סוודרים, מעילי עור, בגדים שעושים חשק לגיחה באירופה, למרות שברור שבארץ ניתן יהיה להשתמש בהם רק בתוך הקניונים, שמורידים את הטמפרטורה של המזגן כדי לעורר את הרצון של הלקוחות למדוד. ומחוץ למזגן? אולי בעוד חודשיים, או בערבים קרירים יותר באזורים מסוימים בארץ, למשל בירושלים והסביבה.

אז מדוע רשתות האופנה מוכרות מעילים וסוודרים כשבחוץ עדיין נמדדות 30 מעלות? תמיר בן-שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן-שחר, אומר ל"גלובס" כי "יש בארץ מעט מאוד ימי חורף וגשם, עונה קצרה יחסית שמאפשרת בקושי ללבוש קפוצ'ון, כשבפברואר הרשתות כבר עוברות לבגדי אביב. לעומתה, יש עונה אחת ארוכה מאוד - קיץ. רשתות האופנה לא מתחשבות בשינויי האקלים ומתחילות מוקדם מאוד את מכירות בגדי החורף. הן מבינות שאני אקנה סוודרים ומעילים רק אם המזגן יהיה מכוון ל-15 מעלות. המכירות ממש רודפות אחרי הגשם".

המציאות השתנתה 

אלא שבשנה שעברה, החורף לא הגיע לישראל. הבצורת לא התבטאה רק בימי גשם מועטים, אלא אם גם במכירות בתי האופנה. הקניונים נחשבים למפלט עבור הציבור בימים של מזג-אוויר קשה, והחורף האחרון היה נטול ימים גשומים כמעט. זה הוביל לכך שגם המכירות של בגדי החורף, היקרים מבגדי הקיץ, ובראשם המעילים, היו נמוכות מהציפיות. גבי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת קסטרו, אף התייחס לכך בזמנו כשאמר "היה חורף חלש", לצד אמירה מוקדמת יותר שלו לפיה "אנחנו עסוקים בלשרוד".

בחורף שעבר גם נרשם רצף של קריסות של רשתות אופנה, הבולטת שבהן הייתה הוניגמן. במקרה שלה, כמו גם במקרים האחרים דוגמת הרשת יפו תל-אביב, טענו בענף שהכתובת הייתה על הקיר. אלא שבנוסף ל"קיר" הספציפי, כלומר הנסיבות הייחודיות שדרדרו את מצבן של הרשתות המדוברות, היו מספר גורמים נוספים שהקשו על ענף האופנה. אחד מהם, זה שגם היה כנראה "הקש ששבר את גב הגמל", היה היעדר החורף.

"עד לפני שניים או שלושה עשורים, החלוקה העונתית בענף הייתה מאוד ברורה", אומר בן-שחר. "הצרכנים נהגו לרכוש בגדים חדשים בחגים, בראש השנה ובפסח, ובימי ההולדת, והמגוון בענף היה מוגבל" לרשתות ישראליות ומעט מאוד מותגים בינלאומיים. גם החלוקה לעונות השנה הייתה מובהקת יותר - חורף, קיץ ועונת מעבר.

לקראת הסיום של כל עונה הרשתות היו מכריזות על מבצעים משמעותיים. בינתיים המציאות הזו השתנתה. "פעם היו קונים הופעה לחג", אומר בן-שחר, ואילו היום "כבר קונים אופנה כל השנה, ללא קשר לעונות, והרשתות בלחץ ומבולבלות". היום המבצעים בחלק ניכר מהרשתות מתחילים כבר בתחילת העונה - כך, בספטמבר, כבר היה ניתן למצוא מבצעים עם הנחות משמעותיות ברשתות כמו קסטרו, פוקס, מנגו, הודיס, גולף קידס, לי קופר, או H&O, בדגש על פנייה לחברי מועדון שמציעים הנחות והטבות ייעודיות עבורם, שחלים גם על מוצרים מהקולקציות החדשות והחורפיות.

להאמין לחזאים? 

אז רשתות האופנה מחכות לחורף, אבל זו לא הבעיה היחידה שלהן. נתוני ריס לתקופת חגי תשרי שנחשפו אתמול ב"גלובס" והציגו ירידה של 7% ביחס לתקופה המקבילה, נבעו, בין היתר, מהעיתוי של החגים ומיעוט ימי העבודה המלאים. ואולם המגמה שכבר נוכחת היא היחלשות כוחם של החגים שעד היום נחשבו למוקדי מכירה חזקים, והקניות שמתפזרות בעוד מועדים כמו הבלאק פריידי או הסייבר מאנדיי הבינלאומיים.

בנוסף, הרשתות מוטרדות מהגידול במכירות אונליין באתרים בינלאומיים כמו אסוס, נקסט, אמזון ואחרים, שם הצרכנים נהנים מפטור ממיסוי בקנייה של עד 75 דולר, כמו גם רפורמת השמיים הפתוחים שמאפשרת ליותר ישראלים בשנים האחרונות לטוס לחו"ל ולבצע את השופינג באותן הרשתות באירופה רק במחירים זולים יותר. ואם זה לא מספיק, אז גם לגשת לשדה התעופה בתום הביקור ולהזדכות על המע"מ.

גם התחרות שהולכת ומתחזקת עם שחקניות בינלאומיות נוספות שנכנסות לישראל דוגמת ריזרבד הפולנית, אורבן אאוטפיטרס ואנתרופולוג'י האמריקאיות, ואחרות, הופכות את התחרות לקשה יותר. גם המצב מול קבוצות הקניונים אינו פשוט, והן אינן ששות להוריד את דמי השכירות לשחקנים קטנים שנפגעים מהירידה בכמויות המבקרים. כך, רשת שלא משתייכת לאחת מקבוצות האופנה הגדולות שכוח המיקוח שלהן מול הקניונים חזק, מתקשה עוד יותר לשרוד. גם הקניונים עצמם עושים הכול כדי להכניס אליהם רשתות מבדלות שלא קיימות אצל המתחרים.

כל האתגרים הללו אף צפויים להתחזק ולהתעצם, אבל לפחות מבחינת מזג-האוויר נראה שיש גם מקום לתקווה עבור ענף האופנה על רקע הבטחות החזאים לחורף סוער יחסית.