"ביטלו הרצאה שלי באירוע ושיבצו במקומי רובוטית"

סופי הקפורד, עתידנית שנפגשת במסגרת מחקרה עם בכירים בחברות גדולות ברחבי העולם כדי להבין את הטכנולוגיות החדשות של הכלכלה החדשה, סיפרה בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" שהיא סבורה ש"בעתיד נשלח סוכנים דיגיטליים להשתתף בראיונות עבודה ולנסות טיפולים רפואיים עבורנו" • הקפורד התלוצצה עם המשתתפים: "קיבלתי השנה אימייל בו ביטלו השתתפות שלי בכנס כדי לשמוע במקומי הרצאה של רובוט בשם סופיה"

סופי הקפורד בכנס Journey \ צילום: איל יצהר
סופי הקפורד בכנס Journey \ צילום: איל יצהר

"יש לי עבודה מאוד מוזרה, אני עתידנית, וזה אומר שאני פוגשת אנשים מוזרים בכל העולם - במעבדות, במוסכים, ומספרת סיפורים על מה יקרה לדעתי" אמרה בפתיחת דבריה סופי הקפורד, עתידנית ומנכ"לית חברת ה-AI והדאטה 1715 Labs, בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס". "אני אדבר על מערכת היחסים שלנו עם מכונות", אמרה הקפורד, "מה זה אומר להיות אנושי או להיות מכונה? המושג 'חיבור' כבר לא מתאים לנו ולמכונות, המושג הנכון יותר יהיה 'כבילה'. אנחנו כבר לא יכולים להחליט לא לקחת חלק ביחסים האלה".

הקפורד סיפרה לקהל בכנס כי "קיבלתי השנה אימייל בו ביטלו השתתפות שלי בכנס כדי לשמוע במקומי הרצאה של רובוט בשם סופיה. אני האדם הראשון בעולם שהעבודה שלו לא רק נלקחה ע"י רובוט, אלא רובוט עם השם שלי" התלוצצה.

לדברי הקפורד, "הדבר המעניין שצריך לחשוב עליו הוא שאנחנו נהיה מוקפים באינטיליגנציות שיקבלו החלטות באופן אוטונומי. מאוד קשה לבנות רובוטים. אפילו קשה יותר לבנות רובוטים בעלי תועלת, שיצליחו לעשות דברים שהם אינטואיטיביים עבורנו. לכן המירוץ הוא לא נגד המכונות אלא יחד איתן. הן יאמנו אותנו, אנחנו נאמן אותן, וזו תהיה מערכת יחסים שונה לגמרי" אמרה.

בהמשך הקפורד הציעה כי ייתכן שבעתיד חברות שונות ירצו רובוט בדירקטוריון כדי למנוע שיתבעו אותן, ואף כי ייתכן שנשתמש ברובוט דיגיטלי, מעין גרסה מתוחכמת יותר של עוזרות דיגיטליות כמו אלכסה או סירי, בהן נשתמש כדי לקבל החלטות מושכלות עבורנו. הקפורד המשיכה לפתח את הרעיון ואמרה, "אנחנו נשלח מודל כזה לעולם במקומנו שייקח את מקומנו באינטראקציות שאנחנו לא רוצים להיות בהן, או בכאלה שאין לנו את הידע להשתתף בהן. נוכל גם למשל לנצל את הידע שלהם עלינו ולתת להם לצפות בנטפליקס עבורנו ולהמליץ לנו על סרט. הם יוכלו להיות סוכנים דיגיטליים שלנו שילכו לראיונות עבודה רבים בשמנו כדי לחזור עם תובנות לגבי משרות שאנחנו מתאימים אליהן ומתאימות לנו. הם ינסו טיפולים רפואיים עבורנו כי הם מכירים את הגנטיקה והתגובות שלנו. הם ישבו איתנו לשיחה על קפה וייתנו לנו עצות לחיים. זה שגריר דיגיטלי שיוכל לחיות מאות אלפי גרסאות חיים עבורנו כדי לבחור את הדרך הטובה ביותר עבורנו לחיות".

לאחר מכן הקפורד העלתה מספר שאלות מעמיקות בנוגע לתיאוריה העתידנית - "מי יחזיק בבעלות על האינטיליגנציות האלה? גוגל אמרה בעבר שהיא רוצה להיות השליש הנוסף של המח שלנו. והאם זו התשובה לחיי נצח? האם זו הגרסה הנצחית של עצמנו? האם המשפחות שלנו ימשיכו לדבר עם הסוכן הדיגיטלי שלנו לאחר שנמות? יש פילוסופים שכבר טוענים שצריך להתייחס לטלפון שלנו כשיירים אחרי מותנו מאחר שהם חלק כל כך חשוב ממי שאנחנו" הסבירה.

הקפורד השתמשה בדוגמה בה בעקבות נצחון המכונה על האדם במשחק גוגל גו, האלוף האנושי הבין שהוא יכול ללמוד בעצמו מהמכונה, והציעה חזון אופטימי על השימוש העתידי בבינה מלאכותית, "במקום שמכונות יחליפו אותנו, אולי המכונות יעזרו לנו ללמוד לעשות קפיצות גדולות בדרך החשיבה שלנו. אני אוהבת את הרעיון הזה. לכן השאלה היא מהן הבעיות שיש לנו בהן נרצה להרחיב את האינטיליגנציה שלנו, ולא להחליף אותה. לטכנולוגיות יש כוחות על ואנחנו יכולים להשתמש בהם כדי לעשות דברים גדולים במקום להלך מתוך שינה לעתיד שאנחנו לא רוצים", סיכמה.

הקפורד נפגשת במסגרת מחקרה עם בכירים בחברות גדולות ברחבי העולם כדי להבין את הטכנולוגיות החדשות של הכלכלה החדשה. היא מכהנת גם כמנכ"לית של חברת הבינה המלאכותית 1715 Labs שהוקמה במחלקת האסטרופיזיקה של אוניברסיטת אוקספורד.