עסקאות נשק ומלונות: מה עומד מאחורי תגובתו המתונה של טראמפ למות העיתונאי הסעודי

בעוד רבים בארה"ב הגיבו בסקפטיות להודעת סעודיה לגבי גורלו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, טראמפ ציין כי מדובר ב"צעד ראשון טוב" • מדוע הנשיא לא ממהר לפוצץ את יחסיו עם משפחת המלוכה בסעודיה?

דונלד טראמפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס להודעה של סעודיה כי היא מודה במותו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ועצרה 18 חושדים ברצח במתינות ואמר כי מדובר ב"צעד ראשון טוב". הוא ציין גם כי מותו של העיתונאי "לא מקובל". 

עם זאת, רבים בארה"ב מטילים ספק בגרסה אותה סיפקו הרשויות בסעודיה. כך, למשל, הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר כי "אני סקפטי, בלשון המעטה, לגבי הנרטיב החדש של הסעודים". סנטור רפובליקני אחר, מרקו רוביו, קרא לפתיחת חקירה ולהטלת סנקציות על האחראים. פוליטיקאי רפובליקני נוסף, פיטר קינג, צייץ בטוויטר כי "'ההסבר' הסעודי משאיר הרבה שאלות ללא מענה. הוא מעלה עוד שאלות. הוא לא הגיוני. לא ניתן להאמין לו". 

מדוע טראמפ מתייחס בזהירות להודעת הסעודים? התשובה לכך קשורה, לפחות בחלקה, ליחסים הכלכליים בין ארה"ב לסעודיה ובין טראמפ עצמו למשפחת המלוכה. 

לאחר שקרא להודעה של סעודיה "צעד ראשון טוב", טראמפ גם התייחס לעסקת ענק בין ארה"ב לממלכה. סעודיה היא רוכשת הנשקים הגדולה ביותר של ארה"ב. לפי "CNBC", בין 2013 ל-2017, סעודיה הייתה אחראית ל-18% מעסקאות הנשק של ארה"ב - עסקאות בשווי 9 מיליארד דולר. לאחרונה, טראמפ הודיע כי סעודיה צפויה לרכוש מארה"ב כלי נשק בשווי 110 מיליון דולר. אתמול אמר טראמפ כי הוא מעדיף שלא להביא לביטול עסקאות הנשק. 

בראיון בתחילת השבוע לתוכנית "60 דקות" נשאל טראמפ לגבי הפסקת עסקאות הנשק עם סעודיה. הנשיא אמר כי "אני אומר לך מה אני לא רוצה לעשות. בואינג, לוקהיד, ריית'און, כל החברות האלו. אני לא רוצה לפגוע במשרות. אני לא רוצה להפסיד הזמנה בצורה הזו. יש דרכים אחרות להעניש".  

טראמפ התייחס לחשיבות היחסים עם סעודיה גם במארס האחרון, כשנפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמן. באותה הזדמנות אמר הנשיא כי "סעודיה היא אומה עשירה מאוד, ובתקווה הם הולכים לתת חלק מהעושר הזה לארה"ב על ידי משרות חדשות ועסקאות נשק".

אתמול, לפני שסעודיה הודתה במותו של העיתונאי, שני מחוקקים דמוקרטים שלחו לטראמפ מכתב במחאה על תגובות הממשל להיעלמות העיתונאי. בנוסף, המחוקקים ביקשו לקבל מידע לגבי הקשרים האישיים בין טראמפ למשפחת המלוכה בסעודיה. 

קשריו הכלכליים של טראמפ והסעודים מתחילים כבר בשנות ה-90 של המאה שעברה. כך, לפי "CNN", כשאחד מבתי הקזינו של טראמפ קרס תחת חובות, הנסיך בין סלמן רכש מטראמפ יכאטה ב-20 מיליון דולר. עשר שנים לאחר מכן, מכר טראמפ את הקומה ה-45 במגדל טראמפ בניו יורק לממלכה במיליוני דולרים. 

לאחרונה, כבר בשנות כהונתו של טראמפ כנשיא ארה"ב, נהנו המלונות, שבשליטתו, מקשריו עם סעודיה. בין אוקטובר 2016 למארס 2017, לפי "CNN", חברת לובינג סעודית שילמה למלון של טראמפ בוושינגטון די.סי יותר מ-270 אלף דולר. בנוסף, הכנסות המלון של טראמפ במנהטן גדלו במחצית הראשונה של 2018, בין השאר, בזכות ביקורו של יורש העצר הסעודי. לפי ה"וושינגטון פוסט", בין סלמן אמנם לא התארח במלון, אך רבים ממלוויו לנו במלון של טראמפ.