גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תומכי טראמפ: חאשוגי הוא אויב ישראל, היה ידיד של בין לאדן

על רקע מאמצי טראמפ לשמר את היחסים עם סעודיה לנוכח ביקורת מתעצמת בארה"ב ובאירופה על רציחת העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, מנהלים גורמים בימין האמריקאי קמפיין שמציג את חאשוגי כאנטישמי ואיסלמיסט רדיקלי ● "צייץ ב-2015 שהכותל המערבי נבנה ע"י מוסלמים"

ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס
ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס

תומכים של דונלד טראמפ בימין האמריקאי, ובהם ידידי ישראל, מנהלים קמפיין שנועד להציג את ג'מאל חאשוגי, העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה של ארצו באיסטנבול, כאויב ישראל, ידיד של האחים המוסלמים, תומך חמאס וידיד של אוסמה בין לאדן כאשר שניהם היו בחיים. המסע הימני בארה"ב נגד חאשוגי מתנהל במקביל לקמפיין דומה שעורכים תומכי ממשלת סעודיה במדיה החברתית.

נראה שמטרת שני הקמפיינים היא לפוגג במעט את הלחצים על הבית הלבן להעניש את סעודיה בכל חומר הדין אם נסיך הכתר מוחמד בין סלמאן, השליט בפועל במדינה, לא ישלם בכסאו על רצח חאשוגי. המבקרים בארה"ב מהלכים על חבל דק: רציחתו של העיתונאי אכן מתועבת, הם מדגישים. הוא לא היה צריך לשלם בחייו על דעותיו, אך הסתרת האופי האמיתי של השקפותיו אינה אלא סירוס ההיסטוריה.

את התהודה הגדולה ביותר לקמפיין נגד חאשוגי נתן דווקא "וושינגטון פוסט", אכסנייתו הפובליציסטית של העיתונאי. בכתבה גדולה בעמודו הראשון ביום ו' נאמר: "רפובליקאים בקצה הימני של הסרגל הפוליטי ופרשנים שמרנים מנהלים מסע לחישות להכפשת חאשוגי כדי להגן על טראמפ מביקורות בגין הדרך שבה הוא מטפל בפרשה ובגין מיאונו לתת תגובה עוצמתית להתנהלות הסעודים".

לדברי העיתון, קבוצת מחוקקים רפובליקאים, שידועים כתומכי טראמפ, מפיצים בחוגיהם מאמרים מאתרים ימניים שמעלים חשדות נגד חאשוגי. מאמרים אלה מציינים את קשריו עם האחים המוסלמים ומעוררים שאלות שגובלות בקונספירציות על יחסיו עם בין לאדן לפני עשרות שנים, כאשר חאשוגי סיקר את פעילותו של הטרוריסט באפגניסטאן וקיבל היתר לשהות במחיצתו.

ואכן, ברשת ובשידורים של פוקס ניוז אפשר למצוא בנקל התבטאויות נגד חאשוגי. בתכנית המלל Outnumbered בפוקס אמר המגיש, האריס פוקנר: "חאשוגי היה קשור לאחים המוסלמים... אני נותן לכך פומבי מפני שזה אחד מהדברים שמדברים עליהם".

מאוחר יותר, בתגובה על התבטאותו בשידור, פרסם פוקנר את התגובה הבאה: "תפקידי כעיתונאי הוא לשאול שאלות קשות... שאלותיי לגבי היעלמות חאשוגי אינן מתפשרות ואינן חורגות מהדרך שבה הייתי מטפל בנושאים אחרים. היעלמותו של חאשוגי ב-2 באוקטובר היא תזכורת מחרידה לסכנות שניצבות לפני עיתונאים ואנו נוסיף לדווח על כל היבטי הפרשה במאמץ למצוא תשובות".

שלשום (ו') צייץ פטריק טול, כתב לענייני טרור באתר השמרני PJ MEDIA: "לא ידעתי עד אתמול שג'מאל חאשוגי הוא המחבר של מאמר ידוע לשמצה בעיתון Arab News מ-1988על מסעותיו באפגניסטאן עם אוסמה בין לאדן ושותפו להקמת אל קאעדה, עבדאללה עזאם. הוא (חאשוגי) בסך הכל עיתונאי שוחר רפורמות ודמוקרטיה שאוחז בידיו מטול רימונים בחברת ג'יהאדיסטים".

בפרשנות ב-JTA, סוכנות הידיעות היהודית, מציין הכתב רון קמפיאס, כי המאמר שמצוין לעיל נכתב בתקופת ממשל רייגן, כאשר ארה"ב תמכה במורדים המוסלמיים באפגניסטאן נגד רוסיה. חאשוגי אכן חיבב את בין לאדן (משפחות חאשוגי ובין לאדן היו קרובות), אך הוא התנער ממנו לאחר שבין לאדן החל ליזום פעולות טרור נגד המערב, כתב קמפיאס.

האתר הימני "פראנט פייג' מגאזין" פרסם ב-12 באוקטובר מאמר שנושא את הכותרת: "ג'מאל חאשוגי מאשים, שתמיכת ארה"ב בישראל חוללה את פיגועי 11 בספטמבר 2001". הקטע הרלוונטי במאמר גורס: "הסעודים נוטים לקשור בין הכיעור שהתרחש בניו-יורק ובוושינגטון לבין מה שהתרחש, ומוסיף להתרחש, בפלסטין. הגיע הזמן שארה"ב תתחיל להבין את השפעת מדיניות החוץ שלה ואת התוצאות של המדיניות הזו. אבל, לרוע המזל, הכרה כזו עדיין אינה חלק מהמציאות האמריקאית".

והבלוגרית הישראלית-גרמנית פטרה מארקווארדט-ביגמן, שמאמריה משקפים דעות ימניות, כתבה אתמול באתר "הארץ" באנגלית: "... יתכן שנחוץ להדגיש את מה שצריך להיות ברור מאליו: כאשר עיתונאי נרצח ע"י ממשלה שעליה הוא מתח ביקורת, אין שום חשיבות להשקפותיו. דעות פשוט לעולם אינן מצדיקות רצח. אך כאשר נשיא ארה"ב עצמו תוקף דרך קבע את המדיה, נראה שיש חשיבות מיוחדת לכך שהתקשורת תעשה מאמץ להראות שכאשר אפילו אחד מבניה חוסל בגלל השקפותיו, השקפות אלה לא יכובסו".

היא מציינת שמאמר שפרסם "ניו יורק טיימס" ב-14 באוקטובר הוא "מאמץ מבורך לתקן את התפיסות המוטעות שחאשוגי היה בעצם מעין חולק על המשטר, אדם ליברלי, או אפילו פרוגרסיבי".

"אם אינך תומך במזה"ת איסלמיסטי, תתקשה לקבל את ההערכה שחזונו של חאשוגי לאזור הוא שיפור גדול בהשוואה לאג'נדה של השליטים הסעודים האוטוקרטים", כותבת מארקווארדט-ביגמן. "... אם אתה ישראלי, אינך יכול שלא לתמוה האם תקוותיו של חאשוגי לענייני המזה"ת לא היו הופכות אותך, הישראלי, לפליט, אם לא גרוע מכך".

ה"טיימס" כתב, כי חאשוגי הצטרף לאחים המוסלמים בהיותו צעיר, אך הוא "נותר בקי ברטוריקה הקונסרבטיבית, איסלמיסטית ולעיתים קרובות אנטי-מערבית, והוא היה מסוגל להפגין את הבקיאות הזו - או להסתירה - בהתאם לאנשים שעימם הוא ביקש להתיידד".

ד"ר שמעון סמואלס, מנהל היחסים הבינלאומיים של מרכז וויזנטאל באירופה צייץ בשבוע שעבר בחשבון הטוויטר הרשמי של המרכז, כי הצליח לחשוף "ציוצים אנטישמיים" של חאשוגי מ-15 באוקטובר 2015. בציוציו מכחיש חאשוגי כל קשר בין היהודים לישראל וטוען, כי הכותל המערבי נבנה בעצם ע"י מוסלמים, נראטיב כוזב שרווח בעיקר בקרב הפלסטינים.

סמואלס אמר ל-JTA: "אם יש בידך ציוץ, ולציוץ הזה יש חשיבות ציבורית, אסור להחביא אותו". אך הרב אברהם קופר, הדיקן של מרכז וויזנטאל, אמר ל-JTA, כי הפרסום שלך סמואלס היה מקודם מדי. "ייתכן ששמעון, שיושב באירופה, אינו רגיש כל כך להשלכות על רציחתו של חאשוגי", אמר קופר. "יש הרבה כעס מוצדק על הסעודים". לדבריו, ייתכן שבמועד מאוחר יותר יפרסם המרכז דו"ח מלא, עם נואנסים רבים יותר, על חייו והשפעתו של חאשוגי.

גורמים במפלגה הרפובליקאית אמרו ל"וושינגטון פוסט", כי עוזרי טראמפ מודעים להתקפות על חאשוגי. העוזרים מקפידים לא לעודד את ההתקפות האלה, אך הם גם לא עושים דבר כדי להפסיקן או לקרוא עליהן תיגר.

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי