בדרך לברודקאסט? שידורי ספורט ישראליים מרכזיים יחויבו להיות משודרים בעידן פלוס

משרד התקשורת יגיש הצעת חוק שתחייב את הגופים המשדרים להיכלל בעידן פלוס • השידורים המרכזיים כוללים את המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל ובכדורסל ומשחקי נבחרות ישראל בכדורגל ובכדורסל • המשמעות: רגולציה ראשונה על גופי תוכן כמו פרטנר וסלקום בתחום הטלוויזיה

שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר
שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר

האם שידורי הספורט הישראלי בדרך חזרה לערוצי הברודקאסט? ל"גלובס" נודע כי בכוונת משרד התקשורת להגיש היום (א') לוועדת השרים הצעה לתיקון חוק שתחייב שידורם של אירועי ספורט מרכזיים רק בערוצים המשדרים במסגרת "עידן פלוס". נכון להיום מדובר על 4 ערוצים רלוונטיים בלבד - קשת, רשת, ערוץ עשר ותאגיד השידור "כאן". 

הכוונה היא לכלול במסגרת התיקון לחוק 4 אירועי ספורט - משחקי נבחרת ישראל בכדורגל, משחקי נבחרת ישראל בכדורסל, המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל והמשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל. נכון להיום משודרים מרבית התכנים הללו בערוצי ספורט 5 מבית RGE. 

יש לציין כי הצעת החוק לא תחול על הסכמים קיימים - למשל, משחק המרכזי בליגת העל בכדורגל שמשודר בערוץ הספורט מתוקף הסכם נוכחי עד לשנת 2020; והליגה בכדורסל שמוחזקת בידי ערוץ הספורט עד קיץ 2019.

התייחסות מעניינת ראשונה בתיקון לחוק כוללת את הגופים המשדרים על גבי רשת האינטרנט (OTT) דוגמת סלקום ופרטנר. למעשה, עד היום לא הייתה קיימת רגולציה שמנעה משחקנים אלה להיכנס לשוק שידורי הספורט. בהצעת החוק הנוכחית מוגדרים הערוצים המשדרים לעניין שידורי הספורט שעליהם תחול הגבלה ככל גוף "שעוסק בהספקת תכנים". במילים אחרות, הצעת החוק תימנע גם מבעלי הזכויות לעקוף את מגבלות החוק דרך שחקניות אינטרנטיות כמו סלקום ופרטנר ולשדר באמצעותם את המשחקים.

מנגנון אכיפה להטלת עיצומים כספיים 

המהלך הזה משמעותי בעיקר על רקע הניסיון של פרטנר בעיקר להיכנס לשוק הטלוויזיה באמצעות רכישת תכני ספורט אטרקטיביים. כזכור, בדצמבר 2015 השתתפה פרטנר במכרז לרכישת הזכויות של ליגת העל בכדורגל מול צ'רלטון - מהלך שהוביל למכירת הזכויות (לצ'רלטון בסופו של דבר) במחיר שיא של 126.5 מיליון שקל לעונה - פי 4 מההסכם הקודם.

כאמור, על-פי ההצעה החוק יחול מיידית, אך בהתייחס רק לחוזים שיחתמו מרגע שיפורסם. עוד מוצע כי יושב-ראש המועצה יוכל במקרים חריגים ובנסיבות מסוימות המצדיקות זאת לאשר את שידורו של אירוע ספורט משמעותי גם לא בערוץ פתוח. לפי הצעת החוק, יש לקבוע מנגנון אכיפה להטלת עיצומים כספיים על מי שישדר בניגוד לחוק.

יש לציין כי כיום מפעילה המועצה לכבלים ולוויין רגולציה בשידורי הספורט על "רשימת אירועים מוכרזים" - רשימה ארוכה הכוללת שלל ענפי ספורט שבהם מחויב הגורם המשדר לשדר את האירוע ב"ערוץ פתוח". בהגדרה של "ערוץ פתוח" נכללים, בין היתר, גם ערוצי ספורט שלא בתשלום דוגמת ערוץ ספורט 5 ו-ONE.

הנגישות של הציבור פחתה 

יש לציין כי בתזכיר החוק המקורי שהופץ בקיץ האחרון דובר שהמועצה תגדיר אירועי ספורט שהם בעלי חשיבות ציבורית רבה, ואלה ישודרו בערוץ פתוח נגיש לתקשורת. החוק כפי שהוא מוצע כעת מתייחס רק לאירועים ישראליים ולא לאירועים בעלי חשיבות רבה שהם לעתים גם אירועים מחו"ל.

החוק, אם יעבור, צפוי לפגוע בעיקר בבעלי זכויות השידור כגון צ'רלטון ו-RGE, מאחר שההצעה מגבילה את כמות הגופים שלהם ניתן למכור את המשחקים, ובכך פוגעת בשווי הזכויות.

בטיוטת החוק מוסבר הרציונל שלו בכך שהביקוש הקשיח לתכנים אלה, וכן אופן רכישת הזכויות שלרוב נערך במכרז, הביאו לעליית מחיר מתמדת של תכני הספורט לאורך השנים, והנגישות של הציבור אליהם פחתה. זאת, בין היתר, בגלל מעבר של תכנים נחשקים מחבילות בסיס שהיו זמינות לקהל הרחב לערוצי פרימיום בתשלום, מה שאילץ את הציבור לשלם תשלומים נוספים.