האם בקרוב תחול רגולציה וולונטרית על פרסום מזון מזיק?

כשברקע הכוונה לחוקק חוק המגביל פרסום של מזון מזיק, איגוד לשכות המסחר פנה למשרד הבריאות בהצעה להחיל על היבואנים רגולציה עצמית שתיאכף ע"י ארגון "אמון הציבור" • המשמעות: יבואני המזון יגבילו את הפרסום של מזון מזיק לילדים מתחת לגיל 12 בכלל ערוצי המדיה • שמות היבואנים שיפרו את הכללים - יפורסמו; במקרים חריגים התלונה תועבר לרגולטור הרלוונטי

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר / צילום: אוריה תדמור
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר / צילום: אוריה תדמור

כשברקע הכוונה לחוקק חוק המגביל פרסום של מזון מזיק, איגוד לשכות המסחר הציע למשרד הבריאות להחיל על היבואנים רגולציה עצמית, וולונטרית, שתיאכף באמצעות ארגון "אמון הציבור" - כך נודע ל"גלובס".  

במכתב ששגרה אתמול (א') יפה חובב, מנהלת ענף המזון והמשקאות באיגוד לשכות המסחר, לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ושהגיע לידי "גלובס", היא מציגה את ההצעה שבנויה לפי מודל שיובא ממדינות אחרות בעולם. "יבואני המזון רואים חשיבות רבה בשמירה על בריאות הציבור בכלל ועל בריאות ילדים בפרט, ועל כן לוקחים על עצמם להגביל את השיווק של מוצרים לילדים על-פי אמות-מידה של סימון אדום שנקבעו בתקנות סימון מזון", כותבת חובב.

עקרונות המודל, כפי שהם מוצגים במכתב, נשענים על מנגנון ייעודי שיוקם על-ידי אמון הציבור לצורך הפיקוח. לפי המודל, יבואני המזון יגבילו את הפרסום של מזון מזיק לילדים מתחת לגיל 12 בכלל ערוצי המדיה, עם קהל יעד של לא יותר מ-35% מתחת לגיל 12. במקביל, ארגון אמון הציבור יקים מנגנון ייעודי שיפקח על עמידת היבואנים בהתחייבויותיהם. הבקרה תכלול ניטור יזום של אמון הציבור לפרסומי היבואנים וטיפול שוטף בתלונות ביחס לפרסום. הניטור יבחן את הפרסומים גם בהתייחס לכללי שיווק ראוי לילדים דוגמת תקנות הגנת הצרכן (פרסומות ודרכי שיווק המכוונים לקטינים).

הסנקציה לעידוד הציות אמורה להיות השקיפות. "דוחות האכיפה יפורסמו באופן שוטף לציבור. לחברה שיימצא כי פרסומת שלה נוגדת את כללי היוזמה, תינתן הזדמנות לתיקון. שמות היבואנים שנמצאו כי הפרו את כללי היוזמה ולא תיקנו - יפורסמו". רק במקרים חריגים בהם תימצא הפרה בוטה, היא תועבר לרגולטור הרלוונטי.

מעורבות גבוהה של החברות ביישום 

לדברי חובב, המודל השכיח והמקובל בעולם להשגת מטרה זו, שכבר הוכיח את יעילותו, הוא כאמור רגולציה וולנטרית. "מדינות רבות אימצו בשנים האחרונות את מודל ה-EU Pledge, שהעיקרון המנחה בו הוא שילוב בין מעורבות גבוהה של החברות עצמן ביישומו - דבר המאפשר השגת אחוזי ציות גבוהים במהירות - לבין פיקוח ואכיפה באמצעות גורם חיצוני ובלתי תלוי בחברות". 

כאמור, ארגון אמון הציבור וארגון לשכות המסחר תומכים באימוץ מודל זה בישראל. "אמון הציבור, כארגון שמתמחה בתחום הרגולציה הוולנטרית, נכון לקחת על עצמו את תפקיד הגוף החיצוני לענף המזון שיבצע את הבקרה השוטפת על פרסום של חברות המזון בכלל המדיות", כותבת חובב. 

סימון אדום ואיסור חסויות 

בתוך כך, היום (ב') התקיימה ישיבה של הוועדה למניעת פרסום ושיווק מזיק, שצפויה להמליץ על כמה אמצעים לצמצום פרסום מזון מזיק. אחת מהמלצות הוועדה הייתה חקיקה בנושא הגבלת פרסום מזון מזיק, בדגש, בין היתר, על מוצרים שיקבלו סימון שלילי ובדגש על ילדים ונוער בכלל אמצעי הפרסום. בין ההמלצות הנוספות: סימון אדום של פרסומת למזון שיוגדר מזיק; איסור פרסום בתוכניות ילדים ונוער; איסור שימוש בסלבס; ואיסור חסויות באירועי ילדים ונוער.

במשרד הבריאות בחרו שלא להגיב לידיעה.