ארדואן: רצח העיתונאי הסעודי לא היה מקרי, הוא תוכנן לפרטים על ידי הסעודים

הנשיא הטורקי הבטיח הבוקר ש"האמת העירומה תתגלה" בנוגע להיעלמותו ורציחתו של העיתונאי הסעודי בקונסוליה בטורקיה • "מכיוון שמדובר ברצח פוליטי, אם יש משתפי פעולה נוספים בפשע הזה גם הם צריכים להיות כלולים בחקירה" • ארדואן קרא להעמיד לדין את כל המעורבים בפרשה באיסטנבול

נשיא טורקיה ארדואן \ צילום: רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן \ צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן האשים היום (ג') את סעודיה בתכנון מראש של רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, זאת במסגרת נאום בו הבטיח "לחשוף את כל האמת" בנוגע לפרשה. לדברי ארדואן, הרצח שהתבצע בקונסוליה הסעודית באיסטנבול היה תוצאה של מבצע מתוכנן בקפדנות.

"יש בידינו עדויות חזקות לכך שהרצח לא היה מקרי, אלא תוצאה של מבצע מתוכנן", אמר ארדואן בנאום מול מפלגתו בפרלמנט הטורקי. "מכיוון שמדובר ברצח פוליטי, אם יש משתפי פעולה נוספים בפשע הזה גם הם צריכים להיות כלולים בחקירה". הוא הוסיף כי כל המעורבים, כולל אלה "שבראש הפירמידה" ו-18 האנשים שכבר זוהו בפרשה צריכים לעמוד לדין באיסטנבול.

"נסיון להשקיט מעשה ברברי כזה יפגע באמות המוסר של האנושות כולה. מדור ברצח אלים ואכזרי", אמר ארדואן והוסיף כי מידע נוסף נבדק על ידי שירותי הביטחון והמודיעין של טורקיה. "כעת ברור שזה היה רצח, וזה היה ברור מההתחלה, אז למה היינו צריכים את כל ההצהרות הלא ברורות? ועכשיו שיש הודאה ברורה בכך שהיה רצח, איפה הגופה? למה עדיין אין לנו את הגופה?" הוא שאל.

"באופן אישי אני לא מפקפק בכנותו של המלך סלמאן. עם זאת, מאוד חשוב שהחקירה תיעשה על ידי אנשים ללא משוא פנים שיבדקו מה אירע".

מוקדם יותר הבוקר אמר ארדואן כי "אנחנו מחפשים צדק - האמת תתגלה במערומיה". הנשיא הטורקי הבטיח לחשוף פרטים נוספים בפרשה שנחקרת מזה שבועות על ידי השלטונות בטורקיה, לאחר שהיעלמותו של העיתונאי נודעה ברחבי העולם.

נאומו של ארדואן נוחת ביום שבו ערב הסעודית השיקה את יוזמת ההשקעות העתידיות שלה בכנס בריאד. משתתפים בולטים רבים וגופי תקשורת ביטלו את השתתפותם באירוע בעקבות היעלמותו של חאשוקג'י, בצל התרופפות היחסים בין הממלכה הסעודית לעולם המערבי.

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו אמר הבוקר שטורקיה תשתף פעולה עם כל גוף חקירה בינלאומי בנוגע למותו של העיתונאי, אך הוסיף כי היא טרם חלקה מידה בנושא עם מדינות אחרות.