קרדיט סוויס על הנפילות בשווקים: "לא ממליצים למכור תוך כדי התיקון"

מכתב למשקיעים שהוציא היום מנהל ההשקעות הגלובלי של קרדיט סוויס, מייקל סטרוביק, מציע לא למכור כעת ולחזור לשוק בהדרגה • "אולי אנו עדים למצב בו החברות מיצו את שיא הרווחיות, אך זהו חלק מתהליך ארוך טווח ולאו דווקא אירוע בודד"

הלחץ בשווקים שהחל לפני כשבועיים עם העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ברקע לחשש מתוואי הריבית האגרסיבי של הפד, הגיע אתמול לשיאו עם נפילה חדה של המדדים המובילים בוול סטריט. למעשה היתה זו הנפילה החדה ביותר שרשם מדד הנאסד"ק מאז שנת 2011, והעליות שהשיג הדאו ג'ונס מתחילת השנה נמחקו כלא היו. ל"גלובס" הגיע מכתב למשקיעים שהוציא היום (ה') מנהל ההשקעות הגלובלי של קרדיט סוויס, מייקל סטרוביק, לפיו מדובר בתיקון ובשורה התחתונה, לדעתו זה לא הזמן למכור. 

"שילוב של מספר גורמים הוביל את המשך התיקון בשוק המניות", כתב סטרוביק, "והם: אי הוודאות בנוגע לתוואי הריבית של הפד בדרכה לנורמליזציה, המשך חוסר הוודאות סביב מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, חשש מהידבקות נוכח המחלוקת שבין איטליה לנציבות האירופית וגם מספר אכזבות מעונת הדוחות לרבעון השלישי והחשש שמא החברות בארה"ב מיצו את שיא הרווחיות. למרות הרווחים החזקים שהציגו החברות בשורת הרווח למניה ברבעון השלישי, התחזיות להמשך השנה היו די מדאיגות, במיוחד אצל חברות שנושאות את הלפיד של הכלכלה העולמית".

חשש לגבי ההמשך העלייה ברווחיות

"רווחים גבוהים שהציגו החברות עד כה - הגנו על ארה"ב מפני בעיות המאקרו שפקדו את יתר שוקי המניות השנה. עם זאת, עיקר החשש כעת הוא כי המגן הזה בדמות רווחים חזקים של החברות עשוי שלא להחזיק בהמשך, מה שמעיב על התחזיות לשנת 2019, ומה שמוסיף לדעה כי השוק יקר כעת. ההצהרות האחרונות של הפד שמציעות עמדה ניצית יותר, הופכות להיות מטרד בהקשר זה. אם תחזיות הרווח לטווח הארוך ימשיכו לרדת, לצד ההידוק המוניטרי של הפד, ברור כי השילוב של הדברים מעורר עוד יותר חשש, במיוחד על רקע הנתונים המאכזבים של מדד מנהלי הרכש (PMI) ברחבי העולם", כתב סטרוביק. 

לחץ המכירות נפסק?

בשעה זו החוזים העתידיים בניו יורק עולים בחדות, בניגוד להתרסקות שנרשמה אתמול במסחר, ובאירופה המדדים עולים כעת סביב ה-1%.

"הצמיחה והרווחיות של החברות לא נופלות בחדות", המשיך סטרוביק. "אמנם אנו קרובים או אולי כבר נמצאים במצב בוא החברות מיצו את שיא הרווחיות לעת עתה, אך הדבר עשוי להתפרש כחלק מתהליך ארוך טווח ולאו דווקא כאירוע בודד. סביר כי מדד מנהלי הרכש הושפע לרעה משילוב של מספר גורמים חד פעמיים, כמו: מזג אוויר גרוע וההשפעה של תקנות חדשות על מגזר הרכב האירופי. למעשה, בארה"ב מדד מנהלי הרכש האחרון דווקא עלה על הציפיות. יתרה מזאת, גם אם הרווחיות של החברות למניה הגיעה לשיאה, מה שיגביל את התרחבות המכפילים עוד יותר, זו עדיין לא מספיק סיבה טובה לנפילה של 10% בשוק המניות". 

"בנוסף, חשוב לזכור כי העמדה של פד ניצית יותר מאחר והם חושבים כי הכלכלה נותרה חזקה. אם הדבר יתברר כלא נכון, הפד ישנה את המדיניות בהתאם. העובדה כי תשואות האג"ח בעולם ומחירי הסחורות נותרו יציבים לעומת לחץ המכירות בשוק המניות שנרשם אתמול, עשוי להצביע כי לא מדובר בלחץ כתוצאה מזעזוע לצמיחה העולמית", כתב סטרוביק. 

"בשורה התחתונה", סיכם סטרוביק, "ברור כי מדובר ביום קשה בשוק תנודתי מאד, ולכן נדגיש כי על המשקיעים לא למהר לחזור לשוק, אלא לחזור בהדרגה למקומות עם ערך אטרקטיבי. בכל מקרה אנו לא ממליצים למכור תוך כדי התיקון".