הוט מובייל הטעתה צרכנים בהבטחה למתנות - עכשיו היא תשלם

הרשות להגנת הצרכן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי של כמעט מיליון שקל על הוט מובייל בגין "הטעיית הצרכנים לגבי רכישת מוצרי קצה בנוסף לחבילת השיחות" • לטענת הרשות, "לצרכנים הובטחו מוצרים ללא עלות - אך לאחר המכירה הם גילו כי הם משלמים מחיר מלא בגינם" • הוט מובייל: "מדובר באירועים בודדים הקשורים בפעילות של נציג מסוים"

הוט מובייל / צילום איל יצהר
הוט מובייל / צילום איל יצהר

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי של כמעט מיליון שקל על חברת הוט מובייל. כוונת הרשות להטיל את הקנס, שעומד על 965,600 שקל, באה בעקבות "הטעיית הצרכנים לגבי רכישת מוצרי קצה בנוסף לחבילת השיחות", כאשר לטענת הרשות, "לצרכנים הובטחו מוצרים ללא עלות - אך לאחר המכירה הם גילו כי הם משלמים מחיר מלא בגינם".

תיאור התופעה סוקר רבות גם ב"גלובס" ולא רק בהתייחס להוט מובייל, אלא לחברות הסלולר השונות. השיטה שעליה הלינו צרכנים רבים בשנים האחרונות היא שנציגי המכירות "דחפו" לצרכנים מוצרים באמתלה של מתנה, מבלי לציין כי מדובר בעסקה לכל דבר. רק בדיעבד התברר כי לא מתנה היא (טאבלט, רמקולים, אזניות וכדומה) אלא קנייה שלרוב גם נפרשה על 36 תשלומים. הגילוי הזה היה מתרחש עם הצצה בחשבונית, היות שהצרכנים גם לא קיבלו מסמך פירוט עסקה במרבית המקרים. כאמור, מדובר על תופעה שכמעט כל חברות הסלולר חטאו בה במידה כזו או אחרת, חלקן כבר נקנסו על כך בעבר.

כוונת החיוב של הרשות להגנת הצרכן נשלחה למנכ"ל חברת הוט מובייל, וכעת לפי החוק קיימת לחברה זכות טיעון הן נגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו, וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה. כבר כעת מסבירים ברשות כי היות שלחברה אין הפרות קודמות, העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום עמד על 1,207,000 שקל, והוא פחת כאמור ל-965,600 שקל).

ברשות מציינים, בדומה למרבית הקנסות המושתים על בתי העסק, כי גם הפעם החקירה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לרשות ובעקבות תלונות שהתקבלו מצרכנים נגד הוט מובייל. התלונות הציגו מצבים בהם במסגרת מכירה שנעשתה באמצעות פניית נציגי השירות של הוט מובייל במרכזי השירות ובאמצעות נציגים טלפוניים - הוצע לצרכנים להפחית את עלויות המנוי בכפוף "לקבלת" מוצרים שונים דוגמת טאבלטים, אוזניות, מצלמות וכו' ללא עלות - כך שלפי המצג שהוצג לצרכנים, עלות החבילה הכוללת תהיה למעשה זהה לעלויות המינוי טרם השדרוג או נמוכה ממנה. אלא שכאמור - בפועל הצרכנים חויבו עבור אותם מוצרים.

זאת ועוד, נציגי המכירות לא החתימו את הצרכנים על חוזי רכישה ו/או לא מסרו העתקים של חוזי הרכישה. כמו כן, לא נאמר לצרכנים כי בעת פתיחת אריזתו של מוצר - לא ניתן לבטל את העסקה בהתאם לחוק. טענה אחרת היא שהחברה פנתה אל צרכנים טלפונית באמצעות נציגי מכירות, ברוב שעות היממה כששיחות אלה לא פסקו גם לאחר שהצרכנים ביקשו באופן מפורש מהנציגים כי החברה תחדל מפניותיה אליהם.

ההפרות המפורטות לחוק הגנת הצרכן כוללת הטעיית הצרכנים, אספקת נכס לצרכן שלא לפי בקשתו, פניות חוזרות ונשנות למרות שצרכנים ביקשו להפסיקן, אי-גילוי אודות פרטי העסקה (עם מסמך פירוט) ועוד.

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומינהל וראש אגף חקירות ומודיעין בפועל, מסרה כי "הרשות תמשיך להילחם בכל העסקים שעושים שימוש בפרקטיקה מטעה, בה מבטיחים לצרכנים מוצרים הניתנים 'במתנה' לכאורה - ובפועל גובים עבורה תשלום. זוהי תופעה שיש לעקור מהשורש בכל ענף. ברוב המקרים מדובר בהפרות שנעשו כלפי צרכנים מוחלשים ותמימים שקלים לשכנוע. במקרה של הפרה, הרשות תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה, ביניהם השתת עיצומים כספיים וכתבי אישום פליליים". 

מחברת הוט מובייל נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו כל עדכון מהרשות. ככל הידוע לנו, מדובר על בדיקה שהתקיימה לפני 3 שנים ביחס לאירועים בודדים משנים 2014-2015 הקשורים בפעילותו של נציג מסוים. בעקבות פניית הרשות זיכינו מיידית כל עסקה בה אותרה בעיה. חשוב לציין כי הוט מובייל מקפידה על הוגנות ושקיפות מרביים מול הלקוחות ועל נהלי מכירה נהירים בהתאם להוראות הדין".