שר התקשורת הדיח את יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ'

השר איוב קרא החליט שלא להאריך את כהונתה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה • לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי ארגון העיתונאים דרש ממשרד התקשורת לנהל בדיקה לגבי התנהלותה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בסוגיית אישור מיזוג רשת-ערוץ עשר ולעכב את מינויה עד אז

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: אייל טואג
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: אייל טואג

התפתחות דרמטית רגע לפני ההכרעה בשימוע על מיזוג רשת וערוץ עשר: שר התקשורת, איוב קרא, החליט שלא להאריך את כהונתה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה - זאת לאחר שרק לפני שבועות ספורים מינה אותה ל-4 שנים נוספות.

בהודעה לעיתונות הודיע משרד התקשורת כי השר החליט לאמץ את דוח ועדת הבדיקה של מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, ולא למסור את שמה של שמאלוב-ברקוביץ' לוועדה לבדיקת מינויים (ועדת גילאור). המשמעות היא שלמעשה שר התקשורת הדיח את שמאלוב-ברקוביץ' ממש בקו הסיום של המיזוג. 

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מסרה בתגובה: "מעולם לא הוצג בפניי הדוח המדובר. כשאקבל אותו, אגיב".

שמאלוב-ברקוביץ' מונתה לתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה לפני שנה, באוקטובר 2017, עם פרישתה של היו"ר הקודמת, אוה מדז'יבוז'.

מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' אמור היה להגיע לוועדת גילאור הבודקת ומאשרת מינויים בכירים בחברות ממשלתיות, יחד עם 15 חברי מועצה חדשים שאותם אמורה הוועדה לאשר. הקדנציה של המועצה הקודמת אמורה הייתה להסתיים באוקטובר, אך היא תישאר בתוקף עד לאישור המועצה החדשה. לאחר האישור אמורה הרשימה לעבור את אישורה של הממשלה.

תהליך בחירת מועצת הרשות החדשה יצא לדרך בחודש מאי, ובמשרד התקשורת הרכיבו רשימה של 15 חברי מועצה שאמורה לעבור לוועדת גילאור. כחלק מהתהליך אמורה המחלקה המשפטית לעבור על כל המועמדים ולבחון אותם באספקטים משפטיים ואז לצרף המלצה לעמידה בקריטריונים. על פניו, שמאלוב-ברקוביץ' עברה את התהליך לפני כשנה, עת הצטרפה למועצת הרשות השנייה, ויש שסברו כי אישור המינוי שלה מחדש הוא פרוצדורלי בלבד. יתרה מכך, רק לאחרונה כאמור האריך שר התקשורת, איוב קרא, את מינויה למשך 4 שנים נוספות. 

עם זאת, לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי למשרד התקשורת הגיע מכתב עם בקשה שלא לאשר את מינויה מחדש של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה, זאת על רקע התנהלותה במיזוג רשת וערוץ עשר. כזכור, שמאלוב-ברקוביץ' נקטה סחבת בכל הקשור לאישור המיזוג, עד שבעלי המניות של רשת הודיעו על ביטולו. עוד פורסם כי על רקע זה הארכת הכהונה של שמאלוב-ברקוביץ' עוכבה. 

יום לאחר הפרסום על המכתב שנשלח למשרד התקשורת, נחשף ב"גלובס" כי מי שעמד מאחורי המכתב היה ארגון העיתונאים, שדרש ממשרד התקשורת לנהל בדיקה לגבי התנהלותה של שמאלוב-ברקוביץ' בסוגיית אישור מיזוג רשת-ערוץ עשר ולעכב את מינויה עד אז. כעת, כאמור, נראה כי הלחץ עבד.