רגע לאחר ההדחה מהרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ל"גלובס": "לא אעבור על כך בשקט"

יום אחרי ששר התקשורת החליט שלא להאריך את המינוי שלה כיו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' אומרת ל"גלובס" כי תמשיך לבצע את תפקידה, "כפי שעשיתי עד היום, על הצד הטוב ביותר" • ל"גלובס" נודע כי במשרד התקשורת נערכו לתרחיש שבו שמאלוב-ברקוביץ' תחליט להתפטר במפתיע, ואישרו חברת מועצה זמנית • מחר צפויים חברי מועצת הרשות לאשר את המיזוג בין ערוץ עשר לרשת

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

"בקשת המיזוג של רשת וערוץ עשר היא לא נושא פרטי, לכן אבצע את תפקידי, כפי שעשיתי עד היום, על הצד הטוב ביותר. את המלחמה על השם שלי אעשה במקום אחר, כי אני לא מתכוונת לעבור על כך בשקט" - כך אמרה היום (ד') ל"גלובס" יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ'.

יום אחרי ששר התקשורת, איוב קרא, החליט להדיחה מתפקידה ולא להאריך את כהונתה כיו"ר מועצת הרשות השנייה, השאלה מה תעשה שמאלוב-ברקוביץ' הטרידה היום לא מעט גורמים הקשורים למיזוג בין ערוץ עשר לרשת. ביניהם גם את חברי המועצה ששמעו על ההחלטה מהתקשורת, מבלי שהובהר להם מה המשך ההליך והאם הם צפויים להתכנס מחר כמתוכנן כדי לקבל החלטה בנושא המיזוג.

אתמול (ג'), נזכיר, יום לפני המועד שבו ביקש קרא מהמועצה לקבל הכרעה בסוגיית המיזוג, התקבלה לפתע הודעה כי שר התקשורת דחה את ההכרעה ביום, זאת למרות שבפועל אין לו סמכות לעשות זאת. שעות ספורות לאחר מכן ושבועות ספורים לאחר שקרא יצא בהצהרות נלהבות בנוגע להתאמתה של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד היו"ר, הגיע הטוויסט המפתיע: הודעה לתקשורת על כך שהוחלט שלא להאריך את כהונתה ב-4 שנים נוספות.

נראה כי במשרד התקשורת נערכו לתרחיש שבו שמאלוב-ברקוביץ' תחליט להתפטר במפתיע ותותיר את המועצה ללא יכולת להצביע. ל"גלובס" נודע כי במשרד בחרו ואישרו חברת מועצה זמנית - הסופרת ד"ר איבון קוזלובסקי-גולן שעומדת בראש התוכנית לתואר שני "תרבות הקולנוע" באוניברסיטת חיפה - שעברה את ועדת גילאור למינוי בכירים בשירות הציבורי וצפויה להיות חברת מועצה במועצה הבאה.

הכול היה גלוי, אז למה דווקא עכשיו? 

תהליך המיזוג של ערוץ עשר ורשת הפך מזמן לטלנובלה שקשה לצפות בה את הפרק הבא, אבל הפרק שבו "לא מאריכים את התפקיד ליו"ר מועצת הרשות השנייה" הוא כנראה אחד המפתיעים מכולם. פחות בגלל המהלך עצמו ויותר בגלל העיתוי - יומיים לפני מועד ההכרעה בנוגע למיזוג. כך שקשה שלא לשאול למה עכשיו ולמה באופן הזה. 

אין ספק כי בחודשים האחרונים התנהל קרב אדירים שכלל הרבה מאוד הפעלת כוח מצד שמאלוב-ברקוביץ' לבין מבקשות המיזוג. אבל בימים האחרונים הלכו והתרבו הסימנים שהמיזוג יאושר במועצה, אם כי בתנאים שיגבילו את האפשרות לפגוע בחברת החדשות של ערוץ עשר. למעשה, משיחות לא רשמיות הסתמן כי התנאים יעלו בקנה אחד עם כל הבקשות שהוצגו מצד חברת חדשות עשר בתחילת הדרך, כשהמרכזית בהם היא התחייבות שלא לפגוע בהשקעה בחדשות (מהדורה ותוכניות) ובכוח-האדם. אם כך, מה בער למשרד התקשורת לבצע את המהלך דווקא עכשיו?

יותר מזה, אין ספק כי שמאלוב-ברקוביץ' משכה הרבה אש בחודשים האחרונים. ההתעקשות שלה להקשות על הליך שכבר עבר אישור רגולטורי ונתפס בשוק כהכרח, הראתה לכל הפחות שהנטייה שלה הייתה מראש שלא לאשר את המיזוג בשל אג'נדה מסוימת. תחילה חשבו שהיא מחפשת כותרות, אולם ככל שההליך התארך, ניכר היה שצעדיה מחושבים ומתוכננים, והיו אף כאלה שהרחיקו לכת ואמרו בקול שהיא מופעלת על-ידי גורם אינטרסנטי, אולי אפילו ראש הממשלה.

ככל שחלף הזמן' הלך והתברר המחיר שרשת וערוץ עשר משלמים בחודשים אלה, והכעס כלפיה גבר עוד יותר. אבל - וזה אבל גדול - הכול היה גלוי, כך שאם משרד התקשורת רצה להתערב, הוא יכול היה לעשות זאת הרבה קודם לכן.

אם הדאגה בנוגע לכשירותה של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד היא זאת שעמדה בראש מעייניו של משרד התקשורת, לא היה צורך לחכות למכתב התלונה נגדה שהגיע מאיגוד העיתונאים. למעשה, לא המכתב וגם לא מסקנות הדוח של היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, שהוגש על שמאלוב-ברקוביץ' (שהיה חריף מאוד), חידשו דבר. הכול היה כתוב באותיות קידוש לבנה בכל כלי התקשורת. הדוח פשוט ארז את הטענות נגדה בצורה מסודרת, והוא אמנם לא פורסם רשמית, אבל תוכנו לא נותר עלום; כך ששאלת העיתוי לא ברורה. 

פועלת בשני קווים מקבילים 

גורמים בתעשייה סיפרו היום ל"גלובס" כי ההחלטה והעיתוי שלה הפתיעו מאוד את שמאלוב-ברקוביץ'. ברמה התקשורתית היא הקפידה שלא להגיב אתמול, אבל כמעט כולם שאלו את עצמם מה עומדת שמאלוב-ברקוביץ' לעשות, והאם היא תשלוף שפן נוסף מהכובע. לכאורה, היא יכלה להתפטר ולייצר, לפחות במועצה, בעיה של קוורום בתקופה הקרובה, מה שהיה מכריח למנות יו"ר וחבר מועצה בהליך מזורז. בכל מקרה, עד שלא ימונה יו"ר חדש ומועצה חדשה, העיסוק במיזוג רשת וערוץ עשר נשאר בינתיים שלה.

היום, לאחר שעות ארוכות של אי-ודאות, יצא סוף-סוף הזימון שבישר לחברי מועצת הרשות השנייה על כינוסה של המועצה לישיבה מחר ב-16:00 אחר-הצהריים. כך שנראה כי יו"ר הרשות השנייה החליטה להתנהל בשני קווים מקבילים: בקו המקצועי היא לא שוברת את הכלים וממשיכה להתנהל כיו"ר באופן שיקשה להלין בהמשך על תפקודה. בקו האישי, ברור שלא נאמרה עדיין המילה האחרונה, והיא מתכוונת להיאבק על כבודה.

מה השיג המהלך? ודאות 

אז מה בכל זאת השיג המהלך? ודאות. בין שזו הייתה הכוונה ובין שלאו, חברי המועצה מפרשים את הזזתה של שמאלוב-ברקוביץ' מהדרך כאיתות ברור מלשכת השר כצידוד במיזוג, כך שגם מי שהתנדנד עד כה צפוי להרים ידו כעת ולהגיד "כן". לכן ניתן לקוות שבתוך ימים ספורים כל הקצוות ייסגרו, האישורים יינתנו, והמיזוג ייצא לדרך. עם הרבה קושי, אבל לפחות עם ודאות. רשת וערוץ עשר שילמו מחיר כבד על התארכות ההליך, ואם לא תהיה דרמה של הרגע האחרון, מחר הם ייכנסו לישורת האחרונה לפני היציאה לדרך.

הצגנו כאן לא אחת עמדה בעד אישור המיזוג, שאמור לתת יותר כוח ועצמאות כלכלית לבעלות הרישיון. ובכל זאת, אחרי הטלנובלה של השבועות האחרונים קשה שלא להרגיש תחושת חמיצות ושרב הנסתר על הגלוי. גם בזהות הכוחות שפעלו בשני הצדדים, גם במניעים שלהם וגם באופן שבו התנהלו.