ההסכם נחתם, אבל הפועלים ממשיכים להיהרג באתרי בנייה ושיפוצים

הפועל הוא תושב איכסאל בן 53, שעסק בעבודות שיפוצים בחיפה • שלשום נחתם הסכם בין ההסתדרות לבין משרדי האוצר, השיכון והעבודה, בנוגע להגברת הבטיחות באתרי הבנייה

תאונת בנייה / צילום: מד"א
תאונת בנייה / צילום: מד"א

פועל בניין נהרג הבוקר ברחוב סייפן בחיפה, בעת שעסק בעבודות שיפוצים. על פי דיווח המשטרה, הפועל הוא פואד נג'יב דראושה, תושב איכסאל בן 53. הוא נפגע בראשו לאחר שחלק מתקרת המבנה קרסה, וגורמי רפואה שהגיעו למקום קבעו את מותו.

מתחילת השנה נהרגו 40 איש באתרי בנייה, בהם 38 פועלים ושני עוברי אורח.

נזכיר כי שלשום נחתם הסכם בין ההסתדרות לבין משרדי האוצר, השיכון והעבודה, בנוגע להגברת הבטיחות באתרי הבנייה.

עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין מסרה: "שלשום נחתם הסכם בין הממשלה לבין ההסתדרות לנקיטת שורה של צעדים לקידום בטיחות העובדים. על אף החשיבות וההישגים שבהסכם זה - שהעת ליישומם עוד ארוכה - מהלכים משמעותיים נעדרים ממנו ובפרט כאלה שיש בהם פוטנציאל לשינוי בטווח הקצר. המרכזי שבהם הוא יצירת סנקציה מרתיעה מפני הפרות בטיחות, וזאת נוכח כישלון מהלך הטלת הקנסות הכספיים בו התפאר משרד העבודה בשנה החולפת. ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה ממשיכה להרקיע שחקים ואין מרתיע, כפי שעולה מכך ששוב ושוב מוצאים צווי בטיחות באתריהן של אותן חברות קבלניות ואף באותם אתרים ממש.

"הקבוצה למאבק בתאונות בניין דורשת זו עת ארוכה את הסמכת מפקחי הבטיחות של מנהל הבטיחות התעסוקתית העדים להפרות בטיחות חמורות או חוזרות באתרי בנייה להפסיק לאלתר את העבודות באתר לפרק זמן ממושך של חודש לפחות. רק עצירת הבנייה תבהיר לקבלנים וליזמים כי הציבור אינו מוכן להשלים עם המשך היפגעותם הנרחבת של עובדים, וכי אם לא ינקטו בכל הצעדים הנדרשים למניעתה - לא יוכלו להמשיך ולפעול". 

קו לעובד: אתר תאונה הוא זירת פשע

מקו לעובד נמסר: "התאונה הקטלנית הזו מתרחשת שעות ספורות לאחר חתימת ההסכם בין ההסתדרות לאוצר, ומזכירה לנו את מצב הבטיחות המחפיר באתרי הבנייה. האתר שבו מצא הבוקר פואד את מותו ייסגר, בצו הפסקת עבודה, אך במקום לא תתקיים חקירה מקיפה ופלילית ולא יאותרו האחראים הישירים למחדל. היזם והקבלן לא ישלמו מחיר אישי כבד, כתבי אישום לא יוגשו, והאתר ייפתח מחדש מבלי שכל הכשלים הבטיחותיים טופלו ותוקנו.

"אנחנו קוראים להקמה מיידית של יחידת חקירות משותפת למשטרה ומנהל הבטיחות, על מנת שתאונה כמו זו שהתרחשה הבוקר תיבחן כזירה בה התרחש פשע ואדם מצא את מותו. כמו כן, אנחנו קוראים להגשת כתבי אישום כנגד האחראים הישירים למותו של כל עובד בניין, על מנת לשנות באופן יסודי את גישת המערכת לנגע תאונות העבודה בענף הבניין".