ברוש לשר האוצר: הגדר את שדרות ואזורי תעשייה בדרום כ"יישובי ספר"

ברוש מבקש ממשה כחלון להרחיב את רשימת היישובים שזכאים לפיצוי מהמדינה גם בשל נזקי מלחמה עקיפים, כך שתכלול גם את שדרות, אזור התעשייה הדרומי באשקלון ואז התעשייה בקריית גת • הממשלה החליטה על שריון מקור תקציבי לחבילת סיוע בהיקף של כחצי מיליארד שקל לשדרות וליישובי עוטף עזה

שרגא ברוש / צילום: אסף שילה
שרגא ברוש / צילום: אסף שילה

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, פנה לשר האוצר משה כחלון בבקשה שירחיב את רשימת יישובי הספר ויכלול בהם את שדרות, את אזור התעשייה הדרומי באשקלון ואת אזור התעשייה בקריית גת. יישוב ספר הוא יישוב שתושביו ובעלי העסקים שפועלים בו זכאים לפיצוי מהמדינה גם בשל נזקי מלחמה עקיפים שנגרמו להם. 

בפנייתו לכחלון, ברוש מציין כי בשל אי הכללתם של שדרות ואזורי התעשייה באשקלון ובקריית גת כיישובי ספר נמנעים מבעלי עסקים שפועלים באזורים אלו פיצויים על נזקים עקיפים שנגרמים בשל מצבי לחימה בעזה, כמו מניעת רווח או הפסדים כספיים בעקבות השיבושים שנכפים עליהם.

לפי ברוש, כיום עומדת לבעלי עסקים באזורים אלה האפשרות לקבל פיצוי על נזקי לחימה, בהתאם לחוק מס רכוש. עם זאת, פיצוי זה משולם רק במקרה שנגרם נזק ישיר לנכס: "עסקים שלא נפגעו ישירות מירי ארגוני טרור אך ספגו הפסדים רבים בשל הנחיית פיקוד העורף לסגור מקומות עבודה שאינם חיוניים, הפסקות עבודה תכופות, העדויות של עובדים ועוד, לא נכללים בהגדרה המזכה אותם בפיצוי", אמר.

ברוש כתב לכחלון כי "יש משמעות רבה לסוגיית הפיצויים לעסקים, שממשיכים לספוג הפסדים רבים גם לאחר הלחימה בעזה ובכל תקופת המב"מ (המערכה שבין המערכות י.א). הכרה באזורים אלה כיישובי ספר תיתן מענה מתמיד לנזקים שנגרמים לעסקים ולאו דווקא רק בתקופות שבהן מוכרז על מצב מיוחד בעורף".

בעיצומו של המשבר הביטחוני בשבוע שעבר בדרום, טענו תעשיינים שפועלים באזור כי החוק הקיים במדינת ישראל ועל פיו נקבעת הזכאות לפיצוי על נזקי לחימה - כבר לא מותאם למציאות הביטחונית הקיימת מזה שנים, ומתאפיינת בסבבי לחימה קצרים ותכופים.

גורמים בענף המיסוי טענו מנגד כי החוקים הקיימים מאפשרים שיפוי מידתי, וכי בכל מקרה, בעת הצורך המדינה מתקנת תקנות שמאפשרות תשלום פיצויים באזורים שניזוקו במהלך אירועי לחימה.

בתוך כך, היום (א') הממשלה החליטה על שריון מקור תקציבי לחבילת סיוע לשדרות וליישובי עוטף עזה וזאת בהמשך לפגישה שקיים בשבוע שעבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו עם ראשי רשויות מקומיות בדרום. באותה הפגישה הובטח לראשי הרשויות כי המדינה תגבש ליישובי עוטף עזה חבילת סיוע בהיקף של כחצי מיליארד שקל וזאת, על רקע המצב הביטחוני הרעוע באזור.