פייסבוק שקלה למכור מידע של משתמשים לחברות

כך חושפים מסמכים משפטיים חסויים שמביאים תכתובות מייל פנימיות בחברה בין השנים 2012-2014, שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל • המסמכים צפויים להיחשף בשבוע הבא בבית הנבחרים הבריטי

מארק צוקרברג / צילום: Leah Millis, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: Leah Millis, רויטרס

פייסבוק שקלה לחייב חברות עבור גישה לדאטה של משתמשים, בניגוד למדיניות החברה לפיה היא לא מוכרת מידע על משתמשים. כך חושפים מסמכים משפטיים חסויים שמביאים תכתובות מייל פנימיות בחברה בין השנים 2012-2014, שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל. דמיאן קולינס, יו"ר וועדת הדיגיטל, המדיה, התרבות והספורט של בית הנבחרים באנגליה, אמר כי יחשוף את המסמכים בשבוע הבא לאחר שיסיר מהם מידע אישי. המסמכים נוגעים לתביעה משנת 2015 של חברה בשם Six4Three נגד פייסבוק, שטענה שמדיניות פייסבוק מונעת תחרות ומתעדפת חברות מסוימות על פני אחרות.

בפייסבוק אישרו כי בחברה אכן נערכו בעבר דיונים לגבי גביית תשלום תמורת דאטה. לדבריה, הם היו חלק מדיונים פנימיים רבים שנערכו בחברה כשניסתה להבין איך לבנות עסק יציב. בפייסבוק הוסיפו כי החברה החליטה לבסוף שלא לחייב חברות עבור דאטה, וכי האימיילים במסמכים שנחשפו ערוכים וחלקיים, מכיוון שהם מכילים פרטים רגישים מבחינה אסטרטגית ועסקית. קונסטנטינוס פפמילטיאדיס, מנהל תוכניות המפתחים של פייסבוק אמר לוול סטריט ג'ורנל כי "המסמכים ש-Six4Three אספה עבור התביעה חסרת הבסיס שלה הם רק חלק מהסיפור, ומוצגים בצורה מאוד מטעה ללא הקשר נוסף". מחברת Six4Three לא התקבלה תגובה.

לפי האימיילים, עובדי פייסבוק אף שקלו לעודד חלק מהמפרסמים להוציא יותר כסף בתמורה לגישה למידע רב יותר. באחד האימיילים עובד בפייסבוק הציע להפסיק את הגישה לדאטה בבת אחת לכל האפליקציות "שלא משלמות לפחות 250 אלף בשנה עבור גישה לדאטה". באימייל מ-2013 הוזכרה חברת אמזון, כשאחד העובדים כתב כי בקרוב אמזון תקבל פחות גישה לדאטה, ואחר השיב "נצטרך לקיים שיחה מאכזבת עם אמזון, או שיחה אסטרטגית". בהתכתבות אחרת מאותה שנה הוזכר הבנק המלכותי של קנדה, כשאחד העובדים שאל אם קיים הסכם שדורש מהבנק להוציא סכום מסוים על פרסום מדי שנה, ועובד אחר טען כי הוא מאמין שהבנק ייצא בקמפיין מודעות באפליקציה שיהיה הגדול ביותר אי פעם בקנדה. בהתכתבות נוספת שהוזכרה במסמך המשפטי, עובדי פייסבוק העלו לכאורה את האפשרות להציע לאפליקציית טינדר להשתמש גם בדאטה שאפליקציות אחרות ייחסמו מלהשתמש בו, בתמורה לשימוש בסימן מסחרי שהיה חלק מסכסוך בין השתיים.

מאמזון נמסר כי החברה משתמשת בדאטה מפייסבוק "על מנת לאפשר חוויות פייסבוק במוצרים שלנו" וכי "אנחנו משתמשים במידע בהתאם למדיניות הפרטיות שלנו בלבד". מהבנק המלכותי של קנדה נמסר כי מעולם לא היה לו הסכם עם פייסבוק שנוגע לסכום מינימום שעליו להוציא על מודעות. מטינדר נמסר כי היא מעולם לא קיבלה טיפול מיוחד מפייסבוק הנוגע לאותו סכסוך. גם בפייסבוק הכחישו עסקה כזו.

במהלך שימועו בקונגרס בחודש אפריל השנה, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הדגיש כי החברה לא מוכרת דאטה על משתמשים. ב-2012, השנה בה תכתובות המייל שמוזכרות במסמכים מתחילות, פייסבוק ניסתה להתאושש מההנפקה שלה, ונאבקה כדי לייצר הכנסות.