בלי להסתבך יותר מדי: חמישה גאדג'טים שישפרו את חייכם ויתריעו מפני סכנות

אוזניה אלחוטית עם מתורגמן בזמן אמת, צמיד שמתריע מפני סכנות באמצעות רטט וללא הסחות דעת ויזואליות וקוליות, בקר שליטה מהפכני לרחפנים שיפנה לכם יד אחת ועוד גאדג'טים אלחוטיים חיוניים לחיי היומיום

המונח "תקשורת אלחוטית" הופך בהדרגה לביטוי ארכאי, שמייתר את עצמו במילון היום-יומי ממש כמו ההדגשה טלוויזיה צבעונית. דורות חדשים של צרכנים כבר שכחו, או לא מעולם נחשפו, לתקשורת שכרוכה בכבלים שונים ומשונים ועתה הם מקבלים את עולם הווי-פיי, הסלולר והבלוטות' כמובן מאליו. במקביל ממשיכה התקשורת האלחוטית להאיץ את המצאתם של מוצרים חדשים ומרתקים.

לתרגם שיחות מהסביבה בזמן אמת

שילוב בין תקשורת אלחוטית מקומית וקצרת טווח לבין תקשורת לענן מניב כיום דור חדש של עזרים ושירותים שבעבר נחשבו למדע בדיוני. דוגמה אחת הוא פיילוט, מתורגמן בזמן אמת מבית חברת Waverly Labs. המכשיר נראה כמו צמד אוזניות פנים-אוזן טיפוסיות, שמקושרת בתקשורת בלוטות' לאפליקציה, אולם הן משתמשות במנוע תרגום מבוסס AI כדי לתרגם בזמן אמת למאזין שיחות ב-15 שפות נפוצות וב-42 דיאלקטים שונים. לטענת החברה, זה נעשה תוך שמירה על דיוק גבוה והשתהות מזערית.

האוזניות עצמן מתוכנתות לקלוט קולות מהסביבה ב-360 מעלות וניתן להשתמש בהן בשלוש דרכים: במצב שיחה כל אחד מבני השיח מקבל אוזניה אחת, כך שהם יכולים לנהל ביניהם שיחה חופשית בשתי שפות ולקבל תרגום אוטומטי בזמן אמת; מצב האזנה מאפשר להאזין לשיחות מהסביבה שמתקיימות בקרבת מקום ולהבין אותן באמצעות תרגום מיידי (כך שתוכלו לדעת מה מרכלים עליכם); המצב השלישי מאפשר להשתמש באזניות להאזנה למוזיקה ו/או לשיחות טלפון כמקובל. המוצר זכה החודש בפרס החדשנות של תערוכת CES.

מחיר: 180 דולר.

צמיד התרעה לרוכבי אופניים ואופנועים

רכיבה דו-גלגלית היא מקרה שבו תקשורת אלחוטית יכולה להציל את החיים, או לפחות את רשיון הנהיגה, במיוחד בעת רכיבה ספורטיבית על אופנוע, שאינה מאפשרת הסחות דעת. דוגמה אחת הוא הצמיד האלחוטי החדש של חברת Woolf ממילנו, שנראה כמו צמיד אופנתי שעשוי מעור איטלקי איכותי.

בתוכו נמצא מודול תקשורת בלוטות', שמחובר בקשר רצוף לאפליקציית מיקום בסמארטפון. באמצעות ויברציות, שמועברות לפרק היד בקצב משתנה, הצמיד מדווח בזמן אמת לרוכב על קרבה למפגעים ולנקודות ציון חשובות כמו מצלמות מהירות ורמזור, נקודות מסוכנות בכביש ואפילו קרבה לנקודות ציון שתוכנתו מראש. כל זה ללא הסחה חזותית וללא צורך בממשק קולי בתוך קסדת הרכיבה.

הצמיד מבוסס על אלגוריתם של למידת מכונה כדי לשפר את הדיוק של נתוני ה-GPS הנקלטים מהסמארטפון גם בתנועה מהירה מאד, ולצמצם למינימום את התרעות השווא. האפליקציה כוללת בסיס נתונים גיאוגרפי של 70 מדינות ומאות אלפי נקודות התרעה שמתעדכנות תדיר. הצמיד עצמו חסין בפני מים וניזון מסוללת ליתיום, שמספקת עד חודש רצוף של פעולה.

מחיר באתר החברה: 140 יורו.

מצלמת אבטחה שמסננת איומי שווא

בשוק אפשר למצוא כיום לא מעט מצלמות אבטחה אלחוטיות, אולם החברה שפיתחה את מצלמת Eyecloud טוענת כי היא המוצר הביתי החכם מסוגו. למצלמה יש יכולות בינה מלאכותית שמוטמעות על שבב, ללא צורך בקישור לענן, כדי שתוכל לזהות במדויק בני אדם ובכך לסנן חלק גדול מהתרעות השווא הטיפוסיות, שנגרמות על ידי בעלי חיים, עלים מעופפים וכדומה.

שימוש בטכנולוגיה של זיהוי פנים מאפשר להתריע באופן נקודתי אם אדם מסוים שעובר את עדשת המצלמה מורשה להיות בחצר או להיכנס לבית, ובמקרה של חדירה בלתי מורשית מתבצעת הקלטה אוטומטית של האירוע על רכיב זיכרון פנימי בתוך המצלמה.

המצלמה אלחוטית לחלוטין, ללא צורך במקור כוח חיצוני, מפרץ הטענה וכדומה, והיא יכולה להתממשק עם הרשת האלחוטית הביתית לצורך העברת התמונות בזמן אמת למחשב או לסמארטפון של בעלת הבית. כל תקשורת התמונות והסרטים מועברת באמצעות הצפנה מקומית באיכות גבוהה.

הצילום והזיהוי מתבצעים גם בלילה, בסיוע חיישן אינפרא-אדום, בטווח של מספר מטרים. המצלמה חסינה בפני רוב סוגי מזג האוויר כך שניתן להתקין אותה גם מחוץ לבית, על כל משטח אנכי זמין. מקור הכוח הוא סוללה נטענת, שמספקת עד שישה חודשים של פעולה רצופה. החברה החלה את דרכה באתר גיוס ההמונים קיקסטארטר ויוצאת בימים אלה להפצה.

מחיר: 120 דולר (או 80  דולר למי שרכשו בהזמנה מוקדמת בקיקסטארטר).

בקר שליטה ביד אחת לרחפנים

התקשורת האלחוטית היא זו שאיפשרה לכל שוק הרחפנים להמריא ולהפוך לאחד ממוצרי הצריכה הלוהטים ביותר כיום. אולם נקודת התורפה הנפוצה היא יחידות הבקרה בשלט רחוק, שתפעולן בעת טיסה מורכבת דורש שתי ידיים ולא מעט מיומנות.

את הבעיה הזו אמור לפתור הבקר המתקדם Aviator של חברת פלואידיטי-טק מטקסס, שגם הוא החל כמיזם של קיקסטארטר. צוות הפיתוח, שכלל אסטרונאוט לשעבר בנאס"א וטייס מסחרי, פיתח מוצר שמאפשר שליטה ברחפן ביד אחת באמצעות מוט, שמזכיר את זה של טייסי קרב.

לטענת החברה הבקר מאפשר שליטה מדויקת ופרופורציונלית בארבע צירי תנועה, ללא צורך להפעיל בו זמנית את הבהונות כמקובל. הסטיק מאפשר שליטה בו זמנית בצידוד המצלמה ובהתמקדות שלה. הבקר כולל בתוכו ממשק להצמדת סמארטפון, שמשמש כמסך לצפייה בזמן אמת, וניתן לחבר אותו גם למשקפי מציאות מדומה. חיישן מגע מיוחד מבדיל בין תנועות מכוונות לבין תנועות אקראיות (כמו במקרה של נפילת הבקר) ומונע תנועה בלתי מתוכננת של הרחפן. השלט תואם את רוב הרחפנים המסחריים הנפוצים בשוק ומצויד בסוללה לחמש שעות. האספקה אמורה להתחיל בפברואר.

מחיר בהזמנה מוקדמת: 225 דולר.

זיהוי מזהמים סביבתיים והתרעה מפניהם

התקשורת האלחוטית ממשיכה לסייע בשיפור איכות החיים בבית ובמשרד. דוגמה אחת הוא מערך החישה הסביבתי האלחוטי החדש Wave Plus מבית חברת Airthings: המוצר, שנראה כמו דיסקית פלסטית בקוטר כ-12 סנטימטרים, שמשקלה 220 גרם, כולל שישה חיישנים רגישים שמודדים באופן רצוף את שלושת גורמי הזיהום הסביבתי החמורים ביותר בתוך בתים וחללי עבודה: הגז הרדיואקטיבי ראדון, רמה מצטברת של CO2 ונוכחות מצטברת של תרכובות אורגניות נדיפות.

הנתונים נאספים ברמת דיוק גבוהה מאד ומועברים אלחוטית בתקשורת בלוטות לאפליקציה בסמארטפון, שמנתחת את הנתונים נקודתית ולאורך זמן, מציגה אותם על המסך ומתריעה על חצייה של דרגת סף מסוכנת. בנוסף מדווח החיישן על הטמפרטורה והלחות בחדר, לחץ ברומטרי ועוד ומציע מדי פעם טיפים שמאפשרים להקטין את החשיפה. מקור הכוח הן שתי סוללות רגילות, שמספקות כמעט שנה של פעולה רצופה. ניתן לשרשר כמה חיישנים בחדרים שונים.

מחיר: 270 אירו.