רפי דניאלי ימונה לדירקטור בקצא"א החדשה

ל"גלובס" נודע כי בנוסף לדניאלי מועמדים לאייש את דירקטוריון החברה הנמצאת בהליכי הקמה האלוף במיל' טל רוסו, סגנית ראש מטה הדיור מירי כהן ומנכ"ל משרד התחבורה ורשות שדות התעופה לשעבר יעקב גנות

רפי דניאלי/ צילום:תמר מצפי
רפי דניאלי/ צילום:תמר מצפי

מנכ"ל צים לשעבר רפי דניאלי החל בהליכי מינוי לתפקיד דירקטור בחברת קצא"א החדשה. דניאלי התמודד קודם לכן על תפקיד דירקטור בבנק לאומי אך לא נבחר בסופו של דבר. ל"גלובס" נודע כי בנוסף לדניאלי מועמדים לאייש את דירקטוריון החברה הנמצאת בהליכי הקמה האלוף במיל' טל רוסו, סגנית ראש מטה הדיור מירי כהן ומנכ"ל משרד התחבורה ורשות שדות התעופה לשעבר יעקב גנות. דירקטור נוסף בחברה החדשה הוא יו"ר דירקטוריון קצא"א המקורית ארז כלפון. את הדירקטורים בקצא"א ממנה שר האוצר משה כחלון.

קצא"א החדשה מחליפה את חברת קצא"א - קו צינור הנפט אילת-אשקלון - שהוקמה בסוף שנות ה-60 כמיזם משותף לישראל ואיראן. החברה ההיסטורית שהקימה ותפעלה צינור נפט מנמל אילת לנמל אשקלון הגיע לסוף דרכה לאחר שבתחילת השנה פקע זיכיון שקיבלה מהמדינה. הזיכיון העניק לה זכויות מיוחדות ומעמד אקס-טריטוריאלי בתחומים כמו מיסוי, הגנת הסביבה הליכי תכנון ובנייה.

במרץ השנה אישרה הכנסת את חוק קצא"א ב, לפיו הממשלה תקים חברה פרטית, שתהיה מוחרגת מחוק החברות הממשלתיות ותקבל את הבעלות על נכסי קצא"א. מדובר בחברה הפרטית הראשונה המוקמת בחוק שנמצאת בבעלות מלאה של מדינת ישראל. לפי לוחות הזמנים שנקבעו, תושלם העברת פעילות החברה הישנה לחדשה בתוך שנה, כשהעברת הנכסים צפויה לארוך זמן רב יותר. בבעלות קצא"א מתחמי קרקע גדולים באזור אשקלון ובהרי אילת, שבהם היא מפעילה טרמינלים של מכלי נפט לאחסון. מספר הליכים משפטיים בינלאומיים מתקיימים מול הממשלה האיראנית בנושא הבעלות על קצא"א ונכסיה.

בניגוד לקצא"א ההיסטורית, חלק מהחוקים הישראליים כן הוחלו על קצא"א ב', למשל היא תתחיל לשלם מסים ויחול עליה חוק מבקר המדינה. מצד שני גם על פעילותה של קצא"א החדשה חלה חובת סודיות מכוח צו הסודיות על קצא"א שתוקפו הוארך על ידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת עד סוף 2022.