בתום מאבק משפטי ממושך: נתיבי ישראל תשנה מכרז כדי להעדיף תוצרת כחול-לבן

בהתערבות היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, נקבע כי יש לתת עדיפות לרכישת תוצרת מקומית של מעקות בטיחות • שר הכלכלה אלי כהן: "ההחלטה נחוצה כדי להשפיע גם בעתיד על רכישת כחול-לבן"

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

חברת נתיבי ישראל תשנה את תנאי מכרז שפרסמה לפני יותר משנה, לטובת העדפה של ציוד תוצרת כחול-לבן. מדובר במכרז לאספקת מעקות בטיחות שיותקנו בכבישי ישראל. כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה התקבלה בתום מאבק ממושך שהובילו חברות המתכת איסכור, פקר ידפז פרופילים ומשרד הכלכלה והתעשייה, לאחר שמכרז שפרסמה נתיבי ישראל לא עמד בתקנות להעדפת טובין מתוצרת הארץ.

במקביל לעתירה שהגישו חברות המתכת לבית המשפט, בטענה שנתיבי ישראל הפרה את התקנות, מטה כחול-לבן שבמשרד הכלכלה והתעשייה דרש ממנה לעצור את הליכי המכרז. זאת, בהיותה חברה ממשלתית שעליה חלה החובה לפעול על פי התקנות ולהעדיף במסגרת מכרזים שהיא מפרסמת חברות ישראליות.

בעתירות לבית המשפט נטען, כי נתיבי ישראל קבעה במסגרת אותו מכרז שהזכיין שיבחר במסגרתו יספק לה את מעקות הבטיחות שיותקנו בכבישי ישראל, ובנוסף יספק לה שירותי תחזוקה נלווים - מה שיוצר מבחינתה פתח לחמוק מהמחויבות להעדפת תוצרת ישראל. עוד נטען, כי תקפותן של התקנות היא רק על טובין מתוצרת הארץ, ואילו במכרז זה נתיבי ישראל פנתה לחברות שיספקו גם שירותי אחזקה - מה שמאפשר לה למעשה, להתקשר גם עם חברות מחו"ל.

במהלך הניסיון של המדינה לגבש את תשובתה לעתירות אלה, נחשפה מחלוקת עמוקה בין משרדי הכלכלה והתעשייה והאוצר. משרד הכלכלה תמך בעתירות אלה, בנימוק שאי מימוש מדיניות הממשלה להעדפת תוצרת כחול לבן מהווה פגיעה משמעותית בתעשייה ונושאת משמעות של סגירת מפעלים, פיטורי עובדים ופגיעה אנושה בפריפריה התעסוקתית והחברתית. לעומתו, משרד האוצר סבר כי על המדינה להתנגד לעתירות של חברות המתכת, ולא להתערב בהחלטה שהתקבלה בנתיבי ישראל.

לאחר התדיינות ממושכת, הכריע בימים האחרונים היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וקבע כי על ועדת המכרזים של נתיבי ישראל לבחון הפרדה בין תמחור רכיבי המכרז - זאת באופן שיאפשר את כיבוד התקנות ואת העדפת הייצור המקומי במכרזי רכש של גופים ציבוריים. על רקע קביעה זו, הורה בית המשפט לנתיבי ישראל לשנות את תנאי המכרז, באופן שיאפשר לחברות מקומיות לגשת אליו, ובכך ליהנות מהיתרון שהתקנות מעמידות להן.

מתוקף תקנות אלה, יצרנים מקומיים זכאים להעדפה במכרזי של גופים ציבוריים גם אם המחירים שהם מציעים גבוהים ב-15% מהמחירים שמציעות חברות מחו"ל.

בעקבות ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, אמר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ל"גלובס": "העדפת תוצרת כחול-לבן חיונית לתעשייה הישראלית, ויישום הוראות החוק על ידי נתיבי ישראל, לאחר התדיינות ארוכה עם משרד הכלכלה, הוא נחוץ ומשמעותי כדי להבטיח גם בעתיד את העדפת התעשיות הישראליות במכרזים של גופים ציבוריים".

המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה ויו"ר מטה כחול-לבן, נעמה פס קאופמן, אמרה היום ל"גלובס": "אנחנו מקבלים מספר בלתי מבוטל של פניות ותלונות מצד יצרנים ישראליים מתחומים שונים, שמעלים טענות שנוגעות לאי-יישום התקנות שנוגעות להעדפת תוצרת הארץ במסגרת מכרזים ממשלתיים". לדבריה, ברוב המקרים, המחלוקות שמתגלעות בנושא נפתרות במסגרת הידברות בין הצדדים. 

התאחדות התעשיינים בירכה הערב על ההחלטה. שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר הערב כי "ההחלטה היא פנס של שפיות בחשיכה של הדרת התעשייה הישראלית ממכרזי הגופים הציבוריים. המחוקק קבע שיש לתעדף תעשייה ישראלית כי יש בכך תועלת לאזרחי המדינה וההתאחדות תמשיך להלחם על קיום של כל אות ופסיק בחוק ובתקנות".