נגמרה החגיגה? משה חוגג מודה: למיזם טלפון הבלוקצ'יין של סירין נותר כסף ל-6 עד 12 חודשי פעילות

הסטארט-אפ של חוגג, שגייס בשנה שעברה 158 מיליון דולר ואמור להתחיל למכור החודש את טלפון הבלוקצ'יין שפיתח, עשוי להפסיק לייצר טלפונים ולהתמקד באספקת תוכנה ליצרני טלפונים אחרים • סירין: "מדובר בתרחיש שבו לא יהיו מכירות. בידינו הזמנות של 100 אלף מכשירים ממפיצים בלבד" • המטבע הדיגיטלי של סירין קרס בשבוע האחרון ב-40% והשלים נפילה של 95% השנה

משה חוגג והסמארטפון של סירין לאבס / צילום: רויטרס
משה חוגג והסמארטפון של סירין לאבס / צילום: רויטרס

סירין לאבס, חברת הסטארט-אפ של משה חוגג, שאמורה להתחיל למכור החודש את טלפון הבלוקצ'יין Finney שפיתחה, שוקלת כעת לנטוש את הפעילות של ייצור ומכירת טלפונים, ובמקומה להתמקד באספקת תוכנה ליצרני טלפונים אחרים - כך עולה מראיון עם חוגג, שפורסם ביום חמישי האחרון ברשת "בלומברג".

סירין לאבס גייסה בדצמבר 2017 סכום של 158 מיליון דולר ב-ICO, הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי. עוד קודם לכן גייסה החברה ממשקיעים 97 מיליון דולר, כך שההון שגייסה הסתכם ב-255 מיליון דולר. לפני עשרה ימים, בסוף נובמבר, השיקה החברה את הטלפון Finney באירוע חגיגי בברצלונה, בכיכובו של שחקן הכדורגל ליאו מסי, שהוצג כ"שגריר המותג" של סירין, כפי שפורסם ב"גלובס". ואולם, על פי דברי חוגג ל"בלומברג", כעת נותרו בידי החברה כספים שיאפשרו לה להמשיך לפעול למשך 12-6 חודשים בלבד.

המטבע הדיגיטלי של סירין צנח ב-95% השנה
 המטבע הדיגיטלי של סירין צנח ב-95% השנה

בסירין לאבס אישרו הבוקר בשיחה עם "גלובס" כי הדברים נאמרו על-ידי חוגג ל"בלומברג", אך הוסיפו כי בהינתן שגיוס ההון ב-ICO נעשה במטבעות את'ר (המטבע הדיגיטלי של את'ריום), ובהתחשב בצניחת מחירו של האת'ר מתחילת השנה, ההנחה שהכסף יספיק לחברה כדי לפעול עוד חצי שנה עד שנה היא סבירה.

כמו כן, הוסיפו כי סירין התמקדה מיומה הראשון לא רק בפיתוח טלפון הבלוקצ'יין, אלא גם בפיתוח מערכת ההפעלה הייעודית לטלפון, הנקראת Sirin OS, וכי החברה כבר קיימה מגעים עם יצרנית טלפונים גדולה על שימוש בתוכנה שלה.

מהחברה נמסר: "סירין גייסה מעל 200 אלף את'ר, שאילולא היו מומרים, שוויים היה כיום כ-16 מיליון דולר. החברה ניהלה סיכונים בצורה נכונה וחכמה בהתחשב במצב השוק, בכך שהמירה חלק מספיק מהמטבעות לצורכי הפיתוח. לכל הדעות, גם סכום הגיוס במצב השוק לפני כשנה אינו סכום גבוה לפיתוח טלפון חכם, ועדיין קיים בידינו מוצר שאנו מאוד גאים בו. אנו מאמינים ביכולתו להפוך את החברה לרווחית, ומודעים לכך כי מדובר באתגר גדול במצב השוק כיום.

"בהתייחס למצוטט מכלי תקשורת אחר, מדובר בהתייחסות ספציפית לתרחיש שעליו נשאלנו, שבו לא יהיו מכירות. במצב כזה, פוקוס החברה יעבור למכירת התוכנה עבור חברות טלפונים אחרות. לשמחתנו, זה לא המצב כיום, ובידינו הזמנות של 100 אלף מכשירים ממפיצים בלבד. כפי שהצהרנו בעבר ובהשקה, מכירת תוכנה היא אכן חלק מהחזון שלנו ומהמודל העסקי של החברה, לצד מכירת המכשירים".

מפרק זמני ל-invest.com של חוגג

הקשיים של סטארט-אפ הבלוקצ'יין של חוגג אינם אמורים להפתיע, בצל מצבו של שוק המטבעות הדיגיטליים בחודשים האחרונים. מחירו של המטבע המוביל בשוק, הביטקוין (BTC ), ירד לשפל של 14 חודשים ומחירו היום כ-3,500 דולר. בשבוע האחרון צנח מחיר הביטקוין בעוד 16%, לאחר שבנובמבר קרס ב-37%. שוויו הכולל של שוק הקריפטו, שהביטקוין מחזיק 55% ממנו, מסתכם כעת ב-110 מיליארד דולר, לאחר צלילה של 87% משווי השיא של 831 מיליארד דולר שרשם בינואר 2018.

מחיר האת'ר (ETH ), המטבע הדיגיטלי שבו גייסה סירין 158 מיליון דולר מהמשקיעים לפני שנה, ירד בשבוע האחרון ב-21%, והשלים צניחה של 93% ממחיר השיא שבו נסחר בינואר. הנפילה לא פסחה גם על המטבע הדיגיטלי של סירין (SRN): מחירו צנח ב-40% בשבוע האחרון, והשלים נפילה של 95% מתחילת השנה.

ואולם, הדברים שאמר חוגג ל"בלומברג" עשויים להפתיע את מי שעקב אחרי התנהלותו בשנה האחרונה. חוגג בן ה-37 הפך באחרונה לבעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, לאחר שרכש אותו באוגוסט מידי אלי טביב תמורת כ-26 מיליון שקל. כמה שבועות קודם לכן, שילם חוגג 19 מיליון דולר תמורת מגרש של 5 דונם בכפר שמריהו מאיש העסקים אילן בן דב, כש-15% מסכום הרכישה שולם באמצעות ביטקוין.

חוגג מנהל את חברת ההשקעות סינגולריטים, שאותה הקים יחד עם המיליונר הקזחי קינס רקישב. בשנתיים האחרונות השקיעה סינגולריטים בכמה סטארט-אפים בתחום הבלוקצ'יין, וחוגג לא הסתיר את התלהבותו מהתחום. אחד מהם הוא חברת invest.com, שלפני כשבועיים מונה לה מפרק זמני ממשרד עוה"ד יגאל ארנון, כפי שפורסם ב"גלובס". ביום חמישי האחרון פנתה invest.com של חוגג לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לבטל את החלטתו למנות לה מפרק זמני. הבקשה למינוי מפרק זמני הוגשה על-ידי 17 בעלי מניות בחברת AnyOption, שעסקה בשיווק אופציות בינאריות ונרכשה על-ידי invest.com.

סירין לאבס ו-invest.com הם לא הסטארט-אפים הראשונים של חוגג. ב-2017 נסגרה חברת מובלי, שאותה הוא הקים ב-2010, לאחר שבמהלך פעילותה גייסה 86 מיליון דולר לפיתוח אפליקציית שיתוף תמונות. הפטנט של מובלי נמכר לחברת סנאפצ'ט תמורת 7.7 מיליון דולר.

הטלפון Finney הוא המכשיר השני שסירין מפתחת, אחרי שב-2016 השיקה את "סולארין", שאותו הציגה כסמארטפון המאובטח ביותר בעולם. הסולארין, שנשא תג מחיר של 15 אלף דולר, לא הצליח להלהיב את השוק ונכשל מבחינה מסחרית.

לטלפון הבלוקצ'יין החדש הצמידה סירין תג מחיר של 999 דולר, אבל מייד לאחר השקתו בסוף נובמבר כבר ניתן היה להזמין אותו באתר החברה במחיר של 899 דולר. כעת, כפי שפורסם ב"בלומברג", מסתמנת אפשרות שגם הסמארטפון החדש של חוגג לא ישרוד זמן רב בשוק.