אלף חדרניות מהפיליפינים יקבלו היתר לעבודה במלונות בישראל

שר התיירות יריב לוין ושר העבודה של הפיליפינים צפויים לחתום מחר על הסכם המסדיר הבאת עובדים פיליפינים בתחום המלונאות • משרד התיירות: "העסקת העובדים הזרים נעשית תוך הבטחה לשמירה ולעידוד העובדים הישראלים לעסוק בתעשיית התיירות הישראלית"

חדרנית בבית מלון / צילום: שאטרסטוק
חדרנית בבית מלון / צילום: שאטרסטוק

מצוקת כוח האדם בבתי המלון: בהתאם להחלטת הממשלה מחודש אוגוסט האחרון, שר התיירות ח"כ יריב לוין ושר העבודה של הפיליפינים סילבסטר בלו צפויים לחתום מחר (ג') על הסכם המסדיר הבאת עובדים פיליפינים בתחום המלונאות, על מנת לסייע במצוקת כוח האדם החריפה ממנה סובל ענף זה בישראל. המצוקה מתייחסת להעדר עובדים בתחומי התחזוקה והניקיון, וכעת ההסכם יאפשר העסקת כ-1000 עובדי חדרנות, עם אפשרות להכפיל את מספר העובדים.

העסקת העובדים מהפיליפינים מצטרפת להעסקת אזרחים ירדנים שעובדים באזור אילת - עובדים שמגיעים מירדן מגיעים מדי בוקר אולם נדרשים לשוב לירדן כל יום בערב. במשרד התיירות מדגישים כי העסקת העובדים הזרים נעשית "תוך הבטחה לשמירה ולעידוד העובדים הישראלים לעסוק בתעשיית התיירות הישראלית. יישום ההחלטה אינו צפוי לפגוע בתעסוקת ישראלים, והיא מסייעת במענה למצוקת כוח האדם בתעשיית התיירות, יביא להוזלת יוקר הנופש ויקדם את המשך פיתוח התיירות, כמנוע צמיחה כלכלי". נזכיר כי לחיילים משוחררים העבודה בבתי המלון מוגדרת כ"עבודה מועדפת" עליה הם מקבלים מענק כספי בתום חצי שנה של עבודה.

היעדר כוח אדם בתפקידי חדרנות כאמור מהווה בעיה המכבידה על תפעול המלונות בישראל. בעיה זו התגברה לנוכח הקושי להעסיק עובדים זרים במלונות בישראל, אי הרצון של ישראלים לעסוק בעבודות תחזוקה ולנוכח המספר הגדל של התיירים המגיעים לישראל והתפוסה בבתי המלון. בחלק מהמקרים העדר חדרנים וחדרניות אף הוביל לסגירה של קומות שלמות של חדרים שהושבתו מפעילות. מבחינת משרד התיירות יישום הבאת עובדים זרים מירדן ומהפיליפינים צפוי להעלות את רמת השירות הניתנת בבתי המלון, להעלות את הפריון בענף ולהוזיל את עלות הנופש בבתי המלון בישראל.

אגב, העובדים שיוכלו להגיע לישראל לא יוכלו לעשות זאת בטיסות ישירות משום שעדיין השאיפה לפתוח קו של טיסה ישירה בין ישראל ובין הפיליפינים לא מבשילה לכדי מעשים.