החלטת דירקטוריון הרכבת על הדחת שחר איילון נדחתה לסוף השנה

יו"ר הרכבת דן הראל זימן את המנכ"ל שחר איילון לשיחה, שבה הודיע לו כי הוא שוקל להביא לסיום כהונתו • זאת על רקע שורת המחדלים שאירעו בתקופה האחרונה ברכבת

שחר איילון / צילום: איל יצהר
שחר איילון / צילום: איל יצהר

החלטת דירקטוריון רכבת ישראל בנוגע להדחתו של המנכ"ל שחר איילון תתקבל באופן סופי בעוד שבועיים - כך הודיעה הערב (ב') רכבת ישראל.

"הערב התקיים ויעוד טלפוני של דירקטוריון רכבת ישראל שדן בתוכן השיחה שהתקיימה אמש בין היו"ר למנכ"ל. בוויעוד סוכם כי הנושא יעלה לדיון מסכם בעוד כשבועיים", נכתב בהודעה.

איילון נמצא בימים אלה בחופשה פרטית בחו"ל, מתוכננת מראש.

אתמול (א') זימן יו"ר הדירקטוריון דן הראל את איילון לשיחה, שבה הודיע לו כי הוא שוקל להביא לסיום את כהונתו של איילון.

ברקע לדברים, שורה שלמה של מחדלים שאירעו בתקופה האחרונה ברכבת: החל מהעומסים הבלתי נסבלים ברכבות שנובעים ממחסור בקרונות, התקלות הבלתי פוסקות בקו המהיר שהושק רק לפני חודשיים ועד להפסדי עתק שנרשמו ברבעון השלישי של השנה.

לדברי גורם ממשלתי בכיר בענף התחבורה, מדובר בתקופה ארוכה שברכבת לא מרוצים מתפקודו של איילון ולכן הדבר לא מפתיע. איילון מונה לתפקידו כמנכ"ל הרכבת לפני שנתיים בלבד, ובעבר שימש כנציב הכבאות וההצלה.

בראיון לתכנית "מה בוער" בגל"צ הבוקר דחה איילון מכל וכל את האפשרות שיתפטר מתפקידו. בתשובה לשאלת המנחה מדוע אינו מודיע לשר התחבורה ישראל כ"ץ על רצונו לסיים את תפקידו, אמר איילון: "שמעתם אותי פעם בורח מעימות? מקרב? אנחנו נעשה את הקרב הזה יחד עם העובדים, יחד עם הנוסעים - ואנחנו ננצח". איילון מתח ביקורת מרומזת על החלטתו של שר התחבורה להקדים את פתיחת הרכבת ואמר כי הקו היה נפתח אחרי "שהיינו מתרגלים אותו כמו שעושים בחו"ל לפחות חצי שנה". עם זאת, איילון התחמק מתשובה לשאלה האם כ"ץ פוגע ברכבת ישראל ואמר כי בניגוד לדבריו של כ"ץ מהבוקר, שהאשים את העובדים בתקלות, עובדי הרכבת אינם גורמים לפגיעה כלשהי בשירות. "הבנתי שסימנו את העובדים כאיזשהו גורם - זה לא נכון. העובדים מאוד מאוד נאמנים", אמר איילון. "הם עובדים עד כלות הנשמה כדי לשרת. יש להם את הדרכים שלהם למחות אבל זה לא פוגע בשירות לנוסעים וזה מאד פוגע בי. אני שומע איזה מאמצים עושים העובדים. צריך להגיד מילה טובה לעובדים. אני בטוח שהוא (השר כ"ץ) לא האשים את העובדים".

איילון הזהיר כי המשבר ברכבת יימשך שש שנים לפחות. לדבריו "בשש שנים הקרובות לא תיפתח שום תחנה חדשה, לא ייפתח שום קו חדש, המסילה האומללה מתל-אביב לחיפה לא תוכפל בעשר השנים הקרובות".

איילון הוסיף ואמר כי "הממשלה אמרה לי, אתה מנכ"ל הרכבת. קיבלתי כלים שמספיקים לארוחה זוגית ומגיעים אלי הרבה מאוד אורחים. אין לנו את הכמות לספק ואנחנו במערכות מאוד מיושנות. לפני שנתיים הגעתי לרכבת, היו לי 230 אלף נוסעים ליום, עכשיו יש למעלה מ-300 אלף. קח את ה-80 אלף העודפים, הם פורסים ידיים, מחיפה עד תל-אביב - זו כמות הנוסעים שמחכים לי כל יום". איילון העריך כי לרכבת חסרים 150 קרונות ואמר כי החשב הכללי מסרב לאשר הזמנת קרונות בגלל הביקורת על המכרז שבו זכתה בומברדייה. "בחלק הטהרני, יכול להיות שהם צודקים אבל בפועל בכלכלת המחסור אני יכול לקבל מבומברדייה קרונות חדשים כבר בתקופה הקרובה - במכרז ייקח לי ארבע שנים".

בהתייחס לדוחות הכספיים אמר כי עיקר ההפסדים מגיעים מחברת הבת רכבת המטענים. "באה המדינה ואמרה אתם תתייעלו ב-20%-30% תוך שנתיים. הדלק עלה השכר עלה ולכן מי שהפסיד ברכבת 80 מיליון שקל היא רכבת המטענים, שמועמסת על רכבת הנוסעים שמרוויחה המון כסף. אנחנו נפסיד השנה 80 מיליון שקל וזה כסף של כולנו".

בהתייחס לטענות על התקלות הרבות בקו המהיר לירושלים ציין איילון כי מאז הפעלת הקו לפני חודשיים עומד שיעור הדיוק על 95%.

בתחילת החודש פרסמה רכבת ישראל את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה. בדוחות הוצג הפסד רבעוני כבד של יותר מ-273 מיליון שקל. מניתוח "גלובס" עולה כי בדוחות הכספיים מסתתרים מספר סעיפים שמעידים על מצבה הכספי הקשה. בין היתר: חברת הבת של הרכבת "רכבת מטענים בע"מ", נמצאת בגירעון בהון החוזר - ולא מסוגלת לעמוד בפירעון חובותיה. בנוסף, שני שלישים מהכנסות הרכבת מגיעות מסובסידיה של המדינה. אם לא די בכך, רכבת ישראל עברה מרווח קטן להפסד תפעולי גדול. היא ממונפת בצורה קיצונית וההון העצמי שלה מהווה פחות מ-3% מהמאזן.